Chiar dacă Falcă declara, cu degetul pe niște ecrane TV instalate în Sala Ferdinand, în data de 2 decembrie că de 4 ani el nu a mai crescut taxele locale, lucrurile concrete dezvăluite printr-o simplă citire a proiectului de hotărâre și a votului dat de consilierii puterii locale, îl contrazicem.
Dacă incompatibila Geanina Pistru a propus schimbarea cuantumului taxei pentru eliberarea sau vizarea anuală a autorizaţiei privind desfăşurarea activităţii barurilor, cafenelelor și restaurantele mai mici de 500 mp, respectiv cele de peste 500 mp (pentru a se conforma Codului Fiscal, ne explică încă primarul Aradului), ajungând astfel de la 2500, 3000, respectiv 3500 lei, la 3000, 3500, 4000 lei; consilierul Ovidiu Moșneag, la rândul lui incompatibil (vom oferi detalii la sfârșitul săptămânii!), a formulat amendamentele aprobate anterior de Comisia de Buget – Finanțe, al cărui președinte este: valori mai mici pentru terenurile agricole, precum și cotele de impozitare pentru clădiri nerezidențiale persoane fizice să se stabilească la 0,6% față de 1,3% cât a prevăzut inițial Primăria.
Toate celelalte amendamente formulate de consilierului Marin Lupaș au adunat numai 6 voturi pentru (ale membrilor PSD și ALDE) și 16 abțineri (din partea celor de la PNL, UDMR și PPDD). Ce prevedeau amendamentele:
- cota prevăzută la art.457 alin.(1) din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal (impozit pentru clădirile rezidenţiale şi clădirile- anexă în cazul persoanelor fizice), se stabileşte la 0,08%; A RĂMAS 0,12%
- cota prevăzută la art.458 alin.(1) din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal (impozit pentru clădirile nerezidenţiale în cazul persoanelor fizice), se stabileşte la 0,2%; A RĂMAS 0,6%
- cota prevăzută la art.460 alin.(1) din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal (impozit/taxa pentru clădirile rezidenţiale în cazul persoanelor juridice), se stabileşte la 0,08%; A RĂMAS 0,2%
- cota prevăzută la art.460 alin.(2) din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal (impozit/taxa pentru clădirile nerezidenţiale în cazul persoanelor juridice), se stabileşte la 0,2%; A RĂMAS 1,3%
- cota prevăzută la art. 477 alin. (5) din Legea nr.227/2015 (taxa pentru serviciile de reclamă și publicitate), se stabileşte la 1%. A RĂMAS 2%
De asemenea, bonificaţia prevăzută în cazul impozitului pe clădiri pentru persoane fizice, respectiv cea pe teren au fost propuse de Lupaș la nivelul de 10%. A RĂMAS 5%
Cumva, primarul a sărit peste pagina 1 și 2 a proiectului de hotărâre când a mers lângă ecranele TV și și-a început prezentarea de la tabelele cu valoarea impozabilă (sau baza de calcul), care într-adevăr crește cu câteva zeci de lei prin Codul Fiscal. Dar sunt zone, ca buletinele și căsătoriile, pe care Falcă le crește fără o explicație concretă, și peste care trece, desigur, în prezentarea-monolog.
Nr. crt. |
Denumire taxă |
Cuantumul taxei pentru anul 2015 |
Cuantumul taxei pentru anul 2016 propus de LUPAȘ |
Cuantumul taxei pentru anul 2016 |
1 |
Pentru oficierea unei căsătorii în zilele libere de sâmbătă |
85,00 |
85,00 |
100,00 |
2 |
Pentru fotografierea unei căsătorii în sala pentru căsătorii |
12,00 |
12,00 |
15,00 |
3 |
Pentru înregistrarea video a unei căsătorii în sala pentru căsătorii |
17,00 |
17,00 |
20,00 |
4 |
Pentru eliberarea dovezilor privind o înregistrare de stare civilă |
16,00 |
16,00 |
20,00 |
5 |
Eliberarea în aceeași zi a certificatului/extrasului multilingv |
– |
– |
50 |
6 |
Taxa pentru oficierea unei căsătorii în afara spațiului expres destinat în acest sens, respectiv Sala pentru Căsătorii aflată în incinta Teatrului de Stat Ioan Slavici |
– |
– |
500 |
Nr. crt. |
Denumire document/serviciu prestat |
Cuantumul taxei pentru anul 2015 |
Cuantumul taxei pentru anul 2016 propus de LUPAȘ |
Cuantumul taxei pentru anul 2016 |
Termen de eliberare |
1 |
comunicare date cu caracter personal pentru care se percepe taxa de informaţie (persoane fizice, persoane juridice) |
35,00 |
35,00 |
50,00 |
3 zile |
2 |
emiterea cărţii de identitate |
50,00 |
50,00 |
75,00 |
3 zile |
3 |
emiterea cărţii de identitate provizorie |
30,00 |
30,00 |
40,00 |
24 ore |
4 |
stabilirea vizei de reşedinţă |
25,00 |
25,00 |
35,00 |
4 ore |
5 |
deplasarea la domiciliul persoanei, fotografierea, prelucrarea actelor şi înmânarea cărţii de identitate în urma procesării |
200,00 |
200,00 |
300,00 |
|
În mod surprinzător, ultimele tabele au fost votate și de câțiva consilieri ai PNL, dar nu suficient de mulți pentru a nu se pune în aplicare majorarea taxelor, cele 9 voturi în favoarea amendametelor lui Lupaș fiind prea puține pentru majoritatea simplă necesară în Consiliul Local controlat de Falcă.
“Pentru administrația noastră este prioritară sprijinirea sectorului economic și îmbunătățirea aspectului urbanistic al orașului prin reabilitarea patrimoniului istoric construit. În municipiul Arad cotele taxelor locale nu se majorează față de nivelul ultimilor 3 ani. Știm că schimbările impuse de noul Codul Fiscal în modul de calcul vor aduce majorări la anumite capitole, dar noi am făcut numeroase analize și ne-am preocupat să avem și anul viitor un nivel corect de impozitare pentru contribuabilii arădeni în cadrul pe care ni-l permite legislația fiscală națională,” a declarat după votul CLM, primarul Municipiului Arad, domnul Gheorghe Falcă.
mandri.ro