„Adevărul“ vă prezintă discuţia halucinantă dintre pilotul avionului care a ratat aterizarea la Cluj joi dimineaţă şi turnul de control al Aeroportului Internaţional Cluj-Napoca.
După ce a aterizat la Cluj, pilotul aeronavei Blue Air a discutat cu Turnul de Control al aeroportului, conversaţie arhivată pe www.liveatc.net, Pe aceste site, potrivit reprezentanţilor ROMATSA, se păstrează discuţiile dintre piloţi şi turnurile de control din toată lumea. Discuţia dintre pilot şi Turnul de control al Aeroportului de la Cluj: ”Pilot: Turnule, 9301 – tocmai am ieşit din pistă. Turnul de control: Confirm. Bine aţi venit! Continuaţi spre Delta, către poziţia de îmbarcare numărul 6. Pilot: Nu m-aţi înţeles! Am ieşit din pistă. Turnul de control: Sunt turnul, confirm, mulţumesc! Pilot: Suntem ieşiţi din pistă, nu s-a întâmplat nimic. Suntem pe sol. Motoarele încă funcţionează. Ne uităm la situaţie şi pe urmă vom proceda o evacuare. Turnul de control: Sunt turnul, confirmăm, anunţăm acuma la sol. Şi o să vină utilaje pentru asistenţă. Toate staţiile de la sol au fost anunţate, o să vină acum către dumneavoastră pentru asistenţă. Dacă puteţi să comunicaţi, aţi ieşit din pistă? Aveţi avarii majori? Să ştiu ce să comunic la sol. Pilot: Deci, am ieşit din pistă, pe partea dreaptă. Suntem în proces de oprire a motoarelor. Şi din câte vedem, e posibil să fi atins cu motorul. Confirm, fără victime. Turnul de control: Am confirmat pe partea dreaptă, am să comunic la sol. Confirm, fără victime, acum o să vină asistenţa către dumneavoastră. Am considerat pista ocupată, blocată, până se eliberează.
Un avion Blue Air a ratat aterizarea joi dimineaţa, în jurul orei 8.00, pe pista Aeroportului Internaţional din Cluj-Napoca. La bord se aflau 116 pasageri, nimeni nu a fost rănit. Cursa Bucureşti-Barcelona cu escală la Cluj era un charter care transporta şoferi profesionişti ai unei firme de transport internaţional din Spania. Unii dintre aceştia au declarat că pista nu era curăţată de zăpadă şi că autorităţile s-au organizat ”extraordinar de prost”. Declaraţiile autorităţilor se contrazic, mai precis: ”Cei de la Blue Air au ţinut legătura cu turnul de control. Sunt foarte multe detalii în cadrul investigaţiei. După finalizare o să vă dăm toate detaliile. Controlorul de trafic din turn l-a anunţat pe dispecerul nostru că Blue Air solicită aterizarea pentru că nu au suficient combustibil”, a declarat directorul aeroportului din Cluj, David Ciceo. ”Nu era gheaţă pe pistă, erau condiţii bune de aterizare”, a mai afirmat Ciceo. Ce zice compania Blue Air ”Referitor la incidentul zborului 0B9301 Otopeni – Cluj – Barcelona, revenim cu mai multe informaţii: La ora 08.00 avionul Blue Air a aterizat pe pista Aeroportului Internaţional Avram Iancu din Cluj. În faza finală de frânare din cadrul procedurii de aterizare, comandantul aeronavei a observat că aderenţa pe pista de aterizare nu este suficient de mare pentru a permite oprirea în limitele pistei de aterizare, avionul alunecând circa 10 metri în afara pistei. Conform buletinului meteo transmis de către Romatsa (informaţii preluate de la reprezentanţii aeroportului Cluj) la ora 07.30 frânarea pe pista de aterizare era medie spre bună existând depuneri de zăpadă. În aceste condiţii, conform manualului de operare al aeronavei, aterizarea şi franarea se pot efectua în siguranţă. Ulterior aterizării, un nou buletin meteo a fost emis, buletin în care condiţiile meteo descrise erau: acoperire până la 100% a suprafeţei pistei cu zăpada udă şi condiţii de frânare medii. Pentru a elimina speculaţiile apărute cu privire la carburantul existent la bordul aeronavei, dorim să menţionăm că exista suficient combustibil în momentul aterizării în conformitate cu reglementările în vigoare şi respingem ferm afirmaţiile conform cărora ar fi fost o aterizare de urgenţă cauzată de lipsa carburantului. Întărim acest lucru şi prin faptul că în niciun moment comandantul nu a solicitat aterizarea de urgenţă. În ceea ce priveşte cei 110 pasageri care au venit de la Bucuresti împreună cu cei 45 de pasageri care urmau să se îmbarce de la Cluj, aceştia fiind transferaţi în acest moment către Sibiu de unde o altă aeronavă a companiei îi va prelua şi transporta către Barcelona. Toţi pasagerii au avut asigurată masa şi băuturi pe perioada de aşteptare”. Ce zice ROMATSA ””Având in vedere afirmaţiile apărute în presă în urma evenimentului de aviaţie petrecut pe aeroportul din Cluj în care a fost implicată o aeronava a companiei Blue Air, facem următoarele precizări: La ora 07:20 aeroportul a solicitat accesul pe pistă a mai multor utilaje pentru deszăpezire. Informaţiile privind timpul solicitat de curăţare a pistei au fost transmise de către aeroport către ROMATSA, informaţii pe care controlorii de trafic aerian le-au transmis, la rândul lor, piloţilor; ROMATSA şi-a dat acordul. La ora 07:51 aeroportul a informat turnul de control că pista a fost eliberată. Controlorii de trafic aerian ai ROMATSA au respectat procedura de comunicare cu echipajul aeronavei şi personalul aeroportului privind informarea legată de disponibilitatea pistei şi nu au intervenit în activitatea de curăţare a pistei de către aeroport. La ora 7:52, controlorii de trafic aerian ROMATSA, au informat piloţii aeronavei care executau manevra de apropiere că pista este contaminată cu zăpadă umedă de 3 mm şi are un coeficient de frânare mediu. La ora 08:00 aeronava Blue Air a aterizat. ROMATSA nu are niciun fel de atribuţii privind curăţarea pistei şi nici stabilirea stării acesteia. ROMATSA primeşte informaţiile privind starea pistei de la aeroport şi le comunică piloţilor”. Ce zic pasagerii ”Iniţial pilotul ne-a zis că o să aterizăm în 15 minute şi am stat în aer 35-40 de minute. Eram chiar lângă aripă şi am văzut aterizarea. A fost ceaţă. Când am aterizat a fost zăpadă pe pistă. Pe pistă era zăpadă de 10 centimetri, când m-am dat jos era zăpadă până la gleznă. Noi suntem şoferi profesionişti, toţi din avion, şi înţelegem despre ce e vorba. Omul (pilotul) când a văzut despre ce e vorba n-a frânat – ăsta ne-a fost norocul, vă daţi seama dacă frâna la 200 la oră nu mai apucam să vorbim. A frânat spre sfârşitul pistei, moment în care avionul a rupt aderenţa şi a început să meargă. Mergeam cu faţa spre câmp şi ne-am oprit pe un câmp – cred că de porumb era – cu motorul târâş şi cu roata de la aterizare ruptă. Motorul, pe pământ. Pilotul a fost foarte calm, ne-a explicat că e totul ok. Ne-a mai ţinut vreo 40 de minute în avion, chiar nu ştiu de ce”, a declarat, telefonic, pentru ”Adevărul”, Cătălin Duţă. Autorităţile au demarat două anchete, una Parchetului de pe lângă Curtea de Apel Cluj, cealaltă a Centrului de Investigaţii şi Analiza pentru Siguranţa Aviaţiei Civile (CIAS).
Sursa: adevarul.ro