O comisie pentru clienții nemulțumiți începe să funcționeze peste două luni

1200x1200 carne supermarket web

Directorul Direcției Protecția Consumatorului din Autoritatea de Supraveghere Financiară, Călin Rangu, a declarat la Financial Forum, organizat de Profit.ro, că a fost deja ales colegiul de coordonare pentru entitatea de rezolvare amiabilă a conflictelor între consumatori și firmele de asigurare. În aproximativ două luni comisia, care va putea chiar să impună soluții companiilor, va deveni operațională.

 

După ce entitatea va deveni operațională, clienții vor avea posibilitatea să i se adreseze, înainte de a opta pentru începerea unui litigiu cu firma de asigurare. Comisia, în baza analizelor făcute de conciliatori specializați pregătiți de Institutul de Studii Financiare, va hotărâ dacă recomandă sau impune asigurătorului o soluție în favoarea clientului.

 

Dacă asigurătorul nu contestă decizia în intanță, aceasta devine definitivă. Dacă contestă, judecătorul ar trebui să ia în calcul și poziția entității de soluționare a litigiilor. Anul 2015 a fost primul în care numărul petițiilor a scăzut, această evoluție fiind și rezultatul înființări direcției de protecția consumatorului din ASF. O bună parte a plângerilor au fost rezolvate de angajații direcției înainte de a devenii petiții oficiale.

 

Cine face parte din comisie

 

Din partea ASF, în comisia SAL-FIN, consiliul l-a  avizat pe Claudiu Stănescu, director în cadrul Direcției Financiar-Administrative și Oana Cazan, consilier juridic la Serviciul Petiții din Direcția Protecția Consumatorilor.

 

De asemenea, au fost avizați și Alin Iacob (președintele Asociației Utilizatorilor Români de Servicii Financiare – AURSF), Radu Toia (director executiv al Asociației Administratorilor de Fonduri) și Paul Anghel, director în Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorului (ANPC).

 

Alin Iacob este un fost jurnalist cu o vastă experiență în presa financiară. Este fondatorul portalului www.conso.ro, una dintre primele inițiative dedicate educației consumatorilor din domeniul financiar. În prezent, el este membru al mai multor entități afliate Comisiei Europene și specializate în domeniul protecției consumatorilor. A înființat și conduce AURSF.

 

Radu Toia a fost director în cadrul fostei Comisii Naționale a Valorilor Mobiliare, acum parte din ASF. Până anul trecut, Toia a activat în cadrul SIF Transilvania de unde  a fost demis. În prezent conduce AAF, organismul reprezentantiv al administratorilor de fonduri.

  Mugur Isărescu, guvernatorul BNR, a turnat la Securitate

 

Paul Anghel este director al Direcției Generale Control și Supraveghere Piață și Armonizare Europeană din cadrul Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor.

 

Atribuțiile celor cinci vor fi unele de natură administrativă, ei nefiind implicați direct în procesele de soluționare a litigiilor. Comisia specială, care se numește oficial “Entitatea de soluționare alternativă a litigiilor SAL-FIN” se va adresa, de asemenea, și cotizanților la fondurile de pensii, dar și investitorilor de pe piața de capital.

 

Ca și Banca Națională a României, în cazul sistemului bancar, ASF a fost obligată să înființeze acest organism de o directivă UE, transpusă în legislația locală prin Ordonanța de Guvern 38/2015.

 

Piața asigurărilor va fi cel mai important furnizor de cazuri pentru noua comisie. Pe ansamblul anului 2015, ASF a primit peste 16.000 de petiții în ceea ce privește relația între firmele de asigurare și clienții lor, însemnând aproape 95% din reclamațiile primite de Autoritate.

 

Consumatorii vor putea alege dacă vor merge pe varianta unei petiții sau dacă încearcă o rezolvare amiabilă. Avantajul celei de-a doua variante este că oferă o soluție concretă. Specialiștii din comisie pot propune sau pot chiar impune societății de asigurare o soluție. Firma poate contesta decizia în instanță.

 

În cazul petiției, ASF poate verifica respectarea cadrului legal fără a impune soluții, doar apelând la efectuarea a unu, două controale pe an la firmele reclamate și să le sancționeze corespunzător. Pe de altă parte, în cazul petiției, clientul primește un răspuns în maximum 30 de zile, însă dacă va merge la comisie soluția vine după 60 sau 90 de zile.

 

Firmele vor fi obligate să se prezinte la negocieri dacă vor fi chemate de comisie. În prezent, firmele de asigurare preferă să ignore clientul, chiar dacă riscă să ajungă în instanță. De cele mai multe ori, păgubiții preferă să își asume pierderile decât să stea ani de zile prin tribunale.

 

Sursa:profit

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Fill out this field
Fill out this field
Te rog să introduci o adresă de email validă.

Îți dorești un prieten pe viață?
Adoptă un cățel
Click aici
Îți dorești un prieten?
Adoptă un cățel
Click aici