UPDATE:
”ESTE ADEVĂRAT CĂ ZBURAŢI LA BUSINESS CLASS ÎN TIMPUL DEPLASĂRILOR EXTERNE?”
”DA, CONFORM LEGII”
Prin departamentul de comunicare din Radio România, Ovidiu Miculescu a răspuns întrebărilor ziarului.
– Este adevărat că ați avut 32 de deplasări externe în ultimii 2 ani?
– Da.
– Este adevărat că zburați la business class în timpul deplasărilor externe?
– Da, conform legii, dar nu exclusiv.
– Cum sunt hotărâte deplasările? În baza unui buget? Se întocmește un raport după?
– Deplasările se efectuează în baza mandatului acordat de Consiliu de Administrație, cu informare prealabilă și raport post-eveniment. Cheltuielile se înscriu în bugetul de deplasări aprobat la începutul anului în condițiile legii.
– Vă amintiți deplasarea de la Basel, 20-22 aprilie 2016? E adevărat că ați fost cazat la hotelul Ramada?
– Da, este hotelul în care a avut loc conferința și unde organizatorii au negociat prețuri speciale pentru cazarea participanților.
de Răzvan Luțac și Cătălin Tolontan
114de euro pe noapte a fost hotelul la care a înnoptat directorul BBC pentru aceeași conferință
307euro pe noapte a fost hotelul la care s-a cazat directorul Radio România la Basel
Miercuri, 20 aprilie 2016, un bărbat bine se urcă în clasa business pe ruta București – Basel.
Este directorul general al Radio România, Ovidiu Miculescu.
În aceeași zi, pe aeroportul Heathrow din Londra, o femeie cu un laptop în brațe se înghesuie la economic într-o cursă către Basel. Tipa zboară cînd la economic, cînd cu low cost!
Este directorul BBC Radio, Helen Boaden.
Ambii directori merg la conferința EBU de la Basel, derulată sub sloganul ”Maximizing contribution by public service media to society”.
Ovidiu Miculescu conduce toate canalele Radio România: Actualități, Cultural, Antena Satelor, 3 Net și Radio Chișinău.
Helen Boaden conduce toate canalele Radio BBC: BBC Radio 1, 2, 3, 4 și BBC digital radio stations 1Xtra, 6Music, BBC Radio 4 Extra și Asian Network.
Directorul SRR Ovidiu Miculescu zboară la clasa business cu un bilet de 5.353 de lei.
Dirctorul BBC Helen Boaden zboară la economic cu un bilet de 180 de lire.
207euro a a costat biletul de avion la economic pe Londra – Basel al șefului BBC
1.200de euro a costat biletul de avion la business pe București – Basel al șefului Radio România
Miculescu face check-in la Basel, la un hotel de 302 euro pe noapte.
Este probabil chiar hotelul Ramada din Basel, unde se organizează conferința. ”Nu-mi mai amintesc”, a declarat el, deranjat de întrebările de ieri ale Gazetei, pe care le-a refuzat.
Englezoaica înnoptează în localitatea Saint Louis din Franța, unde e mai ieftin, aproape de granița elvețiană.
Șefa Radio BBC alege hotelul mai accesibil La Villa K, o cabană montană șic de schi, la 114 euro pe noapte.
De 6 oria fost mai scump biletul de avion plătit de Radio România decît cel plătit de BBC
114euro pe noapte a plătit contribuabilul britanic pentru cazarea directorului BBC
302euro pe noapte a plătit contribuabilul român pentru cazarea directorului RRA
Dar adevărul e că Ovidiu Miculescu este mult mai obosit și confortul suplimentar este legitim.
El venise doar de cîteva zile din Canada la București, a decolat spre Elveția, se va întoarce la București și va pleca imediat spre China și India!
CĂLĂTOREȘTE MAI MULT DECÎT PREȘEDINTELE ȘI PREMIERUL LA UN LOC
Aventura lui de călător fără precedent începuse pe 3 martie 2016, tot în aeroportul Otopeni.
Ovidiu Miculescu urcă la business în cursa București – Viena.
Cînd avionul ajunge la 10.000 de picioare, se stinge indicatorul luminos care indică purtarea obligatorie a centurilor. Parcă absent, domnul în costum rămîne minute bune cu centura.
E copleșit de gînduri.
Numai în pielea lui să nu fii! E doar primul drum. Președintele Radio România străbate lumea în lung și-n lat, într-un ritm de neegalat, la care nu visează, luați împreună, nici președintele Iohannis și premierul Cioloș.
Care nici ei nu zboară tot timpul la business, precum directorul Radio România.
Biletul pînă în Austria pentru Ovidiu Miculescu costă 1100 de euro. Asta pentru un zbor dus întors de o 1:20!
Și este doar primul drum al acestei primăveri.
Dar costurile nu par o problemă.
Pentru că, în cazul lui Ovidiu Miculescu, plătitorii de taxe și bugetul asigură pentru Radio România un buget de peste 50 de milioane de euro anual.
A LUAT-O CU EL PE OLTEA ȘERBAN PÂRÂU, CONDAMNATĂ PENAL
Șeful Radio România revine acasă sîmbătă, 5 martie.
Pe 10 martie pleacă în Franța, pentru două zile. Biletul costă tot 1.100 de euro. Revine pe 12, dar pe 14 martie, rupt de oboseală, decolează spre Statele Unite. Aici stă 8 zile.
În SUA nu pleacă singur, ci însoțit de Dan Șanta, directorul Direcției Relații Internaționale, cel care îl însoțește pe președintele SRR în 24 dintre cele 32 de deplasări din ultimii doi ani.
Ceilalți oameni zboară la economic, Miculescu, la business. Diferența de preț la bilete este impresionantă.
Cît a plătit radioul pentru Ovidiu Miculescu pînă în Austria, la business, a plătit pentru un bilet economic pînă în SUA pentru însoțitorii săi!
În America sînt trei călători de la radioul public. Printre ei, Oltea Șerban Pârău, revenită de post de consilier după o condamnare penală pentru conflict de interese. Și Miculescu are o condamnare în primă instanță, dar sentința nu e definitivă.
Pârâu a călătorit de 14 ori în doi ani cu Miculescu.
”Faptul că Oltea Șerban Pârâu, un om condamnat penal printr-o decizie definitivă a justiției, continuă să reprezinte Radio România este unul dintre lucrurile care stîrnește o revoltă mută în instituție”, spune una dintre sursele din Radio România, care au furnizat Gazetei documentele.
834de euro a costat biletul la economic al celorlalți oameni din radio, pentru SUA
6.300de euro a costat biletul de avion la business al lui Ovidiu Miculescu, pentru SUA
CUM AM INTRAT ÎN POSESIA DATELOR
Tabelele cu deplasările conducerii descriu o poveste a mușamalizării.
Sindicatul Unit al Salariaților a făcut o cerere pe legea informațiilor publice în care a cerut deplasările în străinătate ale președintelui.
Datele au fost corect centralizate, dar, pentru ca să nu se înțeleagă nimic, sindicatului i-au fost livrate cifrele amestecate, imposibil de ordonat.
O sursă din Radio le-a dat însă Gazetei așa cum au fost ele riguros întocmite, înainte de intervenția confuzantă a conducerii și livrarea datelor ”în vrac” către sindicat.
Tabelele sînt complete și le găsiți la finalul articolului.
24de țări a vizitat Miculescu doar în ultimii doi ani
Revenim la acest an extenuant pentru Ovidiu Miculescu.
Președintele SRR se întoarce din SUA pe 22 martie. Pe 6 aprilie călătorește în Franța, tot cu Șanta și Pârâu, președintele la 1.500 de euro biletul de avion!
Pe 9 aprilie revin din Franța.
Miculescu și Șanta stau doar o singură zi în București și decolează, pe 11 aprilie, spre Canada, unde stau trei zile. Pentru o deplasare de trei zile în Canada, Radio România plătește doar lui Ovidiu Miculescu 30.000 de lei, dintre care 26.769 de lei transportul, cu un bilet de avion de 6.000 de euro! Care poate fi logica?
Dar Phileas Fogg n-a parcurs decît jumătatea circumferinței globului.
8.600 DE EURO PENTRU O SĂPTĂMÎNĂ ÎN JAPONIA
Întors pe 14 aprilie din Canada, Miculescu decolează pe 20 în Elveția, la conferința de la Basel.
Revine în 22 doar pentru a porni pe 24 spre China și India, pînă pe 4 mai! Trei continente în 20 de zile.
Oricum am lua-o, e stresant.
În China și India pleacă însoțit tot de Șanta și Pârâu.
Din 4 mai urmează o neobișnuită lună de pauză, răzbunată însă spectaculos cu o plecare, în aceeași formație de trei oameni, în Japonia, între 30 mai și 7 iunie.
Contribuabilul a plătit doar pentru deplasarea lui Miculescu în Japonia 38.793 de lei, ceea ce înseamnă 8.600 de euro pentru o săptămînă!
5.000de euro a costat biletul de avion al lui Ovidiu Miculescu pentru pentru călătoria din mai-iunie 2016 în Japonia
6.700de euro a costat biletul de avion al lui Ovidiu Miculescu pentru călătoria din aprilie-mai 2016 în China și India
ȘEFULUI ÎI LIPSESC DOAR AFRICA ȘI ANTARCTICA
Aceasta este doar povestea celor mai recente trei luni.
Gazeta Sporturilor are datele pe ultimii doi ani.
Publicăm integral tabelele, așa cum au fost întocmite ele de către direcția economică a Societății Române de Radiodifuziune
În perioada 1 iulie 2014 – 1 iulie 2016, Ovidiu Miculescu s-a deplasat de 32 de ori în străinătate.
El a fost de două ori în China, de două ori în SUA și a ajuns în Australia, Myanmar, Cuba, Canada, India, Brazilia, Norvegia și Malaezia.
A zburat la business nu doar pe destinațiile lungi, la prețuri de peste 5.000 de euro, de la 4 ori la 8 ori mai mari decît cele de la economic. Tot la business a zburat și în zboruri de o oră și ceva, spre Turcia, Cehia sau Polonia, cu bilete de 900 de euro.
Pe scurt. În doar doi ani, șeful radioului public a bifat, cu excepția Africii și a Antarcticii, toate continentele: America de Nord, America de Sud, Europa, Asia și Australia și Oceania.
CINE ESTE FEMEIA CARE CĂLĂTOREȘTE CU LOW COST ȘI LA ECONOMIC?
Peste 100 de oameni cu funcții de răspundere din BBC sînt obligați prin lege să-și facă publice cheltuielile suportate de plătitorii de taxe.
Biletul de economic de la Basel nu este un accident ieftin pentru șeful BBC.
Pe 2 februarie 2015, ea zboară pe ruta Londra (Gatwick) – Copenhaga – Londra cu o cursă low cost de 94 de lire!
Pe 13 martie 2015, zboară la economic pe ruta Manchester – Paris – Birmingham cu un bilet de 190 de lire.
Cine este Helen Boaden, directorul BBC Radio?
O jurnalistă de mare calibru, în anii 90 Helen a cîștigat premii internaționale pentru reportajele despre maladia SIDA în Africa și pentru investigațiile privitoare la industria petrolului.
Din 2007 și pînă în 2011 a condus departamentul de știri al BBC, atît cele de televiziune, cît și cele de radio, adică redacția integrată a corporației.
În ultimii ani, Helen a fost director peste toate canalele BBC: BBC Radios 1, 2, 3, 4, și BBC digital radio stations 1Xtra, 6Music, BBC Radio 4 Extra și Asian Network.
ȘI CINE ESTE OVIDIU MICULESCU?
Ca ziarist, Ovidiu Miculescu a fost corespondent al Antenei 1 la Washington, doi ani director de știri la Prima TV și director la Europa FM.
Consiliul Național pentru Studierea Arhivelor Securătății l-a declarat pe directorul RRA colaborator al Securității.
Recent, Radio România a emis o circulară prin care amintea tuturor angajaților că nici un jurnalist din România nu poate intra în sediul RRA decît cu acceptul personal al președintelui director general, obținut cu 24 de ore înainte.
468.863de lei este costul total al deplasărilor lui Ovidiu Miculescu în ultimii doi ani
Ulterior, RRA a precizat, într-un comunicat, că restricția se referă doar la evenimente gen conferințe de presă, ”din considerente de spațiu limitat”.
Deși conform legii cheltuielile directorului general sînt publice, costurile deplasărilor lui Ovidiu Miculescu au fost obținute de Gazetă doar pe surse.
Cheltuielile lui Helen Boaden sînt ușor de găsit pe siteul BBC.
Așa se pot opera comparații dintre deplasările șefului Radio România și cele ale directorului BBC.
ȘEFUL RRA CHELTUIEȘTE TRIPLU DECÎT ȘEFA BBC ȘI ÎN MAREA BRITANIE!
În ianuarie 2015, cînd a fost în UK, boss-ul Radio România s-a cazat la un hotel de 270 de lire pe noapte.
În schimb, oriunde se ducea Helen Boaden ca să lucreze cu jurnaliștii din stațiile BBC, ea se caza la Cardiff cu 80 de lire, la Manchester cu 79 de lire și la Newcastle cu 98 de lire. Cel mai scump stă la Glasgow cu 129 de lire.
Iar de la Newcastle la Londra, preț de aproape 500 de kilometri, directorul BBC preferă să vină cu trenul.
”MEDIA PUBLICĂ ȘI DEMOCRAȚIA”
Sigur că există o diferență enormă de venituri între cei doi directori.
BBC o plătea pe Helen, ca director, cu 350.000 de lire brut pe an, echivalentul a aproximativ 270.000 de euro net pe an.
Ovidiu Minculescu cîștigă net de la SRR aproximativ 30.000 de euro pe an. ”Există însă și fonduri europene, șef de proiect și multe alte venituri neexplicite”, susțin surse din Radio.
Acum două zile, Helen Boaden a demisionat într-un mod de o eleganță desăvîrșită, ținînd un discurs care a vibrat în inimile tuturor celor care iubesc această profesie.
Printre altele, a spus: ”Luna trecută EBU a publicat un studiu care arată că țările cu media publică populară și bine finanțată întîlnesc mai puțin extremism și mai puțină corupție”.
Presa e mai liberă acolo unde serviciile publice primesc mai mulți bani.
Iar acolo unde televiziunile și radiourile publice au o cotă mare de piață, participarea cetățenilor la vot este mai mare.
”Media publică nu doar că oferă oamenilor știri, documentare și distracție – ea contribuie la democrație”.
BUSINESS CLASS
Cînd urca în avionul de Basel, Helen Boaden se gîndea deja la despărțirea de poziția de maximă răspundere în instituția pe care a servit-o vreme de 34 de ani. Ea se va ocupa doar de o parte a operațiunii de radio online a BBC.
După cum a mărturisit, a avut nevoie de luni bune ca să-și așeze gîndurile.
”Am devenit, într-adevăr, un sat global. Dar trebuie să fim siguri că nu reflectăm doar bîrfele satului, preocupările parohiale, ura cea mai intensă și prejudecățile”.
”Alegerea e a noastră”, spune Helen, ”viitorul, ca întotdeauna, e în mîinile noastre și publicul ne va judeca după ce vom face”.
Acestea erau frămîntările omului așezat pe scaunele de la economic.
Ne putem imagina doar ce se gîndea în acest timp la business class.
„Nu doresc să comentez nimic pe această temă prin telefon. Vă rog să-mi trimiteți întrebările în scris” Ovidiu Miculescu