Ca să putem găsi soluţii, trebuie să înţelegem cauza, adică ce anume generează problema, nu doar să tratăm efectele.
Prima şi cea mai importantă cauză este, în opinia mea, designul legislativ. Regimul actual de TVA în UE (plăţi fracţionate la tranzacţiile pe teritoriul unui stat, taxare inversă la tranzacţiile intracomunitare) a creat oportunitate pentru un tip extrem de periculos de fraudă: frauda de tip carusel. Un intermediar cumpără marfa dintr-un alt stat UE (fără TVA), revinde marfa în ţara lui (de ex. România), colectează tot TVA şi dispare la primul semn… Atât de simplu e să furi TVA la noi!
Evident, cu cât administraţia fiscală este mai puţin eficientă (lipsă instrumente informatice, lipsă personal pregătit, corupţie internă sau corupţie politică), cu atât frauda este mai mare, precum în cazul nostru.
Soluţia se ştie, se cunoaşte, a şi fost aplicată, dar doar punctual, pentru comerţul cu anumite bunuri considerate de risc: taxarea inversă. Adică, cumpărătorul nu mai plăteşte efectiv TVA către vânzător, vânzătorul nu mai plăteşte TVA către buget, iar statul nu mai rambursează TVA cumpărătorului. În momentul în care banii nu se mai plimbă, nu mai pot fi nici furaţi şi totul se simplifică, devine mai relaxat. TVA va fi plătit la buget de retailer şi de companiile fără drept de deducere.
Din fericire, determinarea Cehiei în susţinerea taxării inverse (inclusiv prin ameninţarea cu veto împotriva ATAD!) a generat o nouă propunere de modificare a Directive 112 (TVA), propunere prezentată public pe 23 decembrie 2016, propunere conform căreia statele membre ar putea introduce opţional, cu aprobarea prealabilă de către Comisie, taxarea inversă în TOATE tranzacţiile de peste 10.000 euro.
Personal consider că avansarea în această direcţie ar aduce multe lucruri bune Europei, dar mai ales României. Pe lângă eliminarea completă a fraudei de tip carusel, taxarea inversă ar aduce foarte multe simplificări, inclusiv prin eliminarea rambursărilor de TVA. Frauda de TVA va fi izolată la domeniul retail-ului, domeniu mult mai uşor de controlat azi, mai ales dacă introducem casele de marcat cu memorie electronică şi comunicare în timp real cu fiscul, măsură care se tot amână de câţiva ani. Reducerea costurilor de administrare pentru business-uri, dar şi pentru administraţiile fiscale, va ajuta la creşterea competitivităţii Europei, aspect deloc de neglijat în actualul context global.
Trebuie deci să urmărim evoluţia discuţiilor, să ne implicăm activ pentru îmbunătăţirea textului propunerii şi modificarea cât mai grabnică a acesteia. Altfel, vom continua să alergăm în jurul cozii în timp ce banii noştri sunt furaţi…
GABRIEL BIRIȘ,
Avocat şi fost secretar de stat în Ministerul Finanţelor Publice