Cui i se aplica impozitul specific?
In sfera de aplicabilitate a impozitului specific se afla operatorii care au ca obiect de activitate urmatoarele coduri CAEN:
5510 – “Hoteluri si alte facilitati de cazare similare”,
5520 – “Facilitati de cazare pentru vacante si perioade de scurta durata”,
5530 – “Parcuri pentru rulote, campinguri si tabere”,
5590 – “Alte servicii de cazare”,
5610 – “Restaurante”,
5621 – “Activitati de alimentatie (catering) pentru evenimente”,
5629 – “Alte servicii de alimentatie n.c.a.”,
5630 – “Baruri si alte activitati de servire a bauturilor”
Impozitul a intrat in vigoare de la 01.01.2017
Ce adaugiri la lege aduc normele?
Dintre adaugirile la lege gasim exemplul dat de art. 6 alin. (7) din ordin cand un complex hotelier are un restaurant cu un numar mai mare de locuri decat locurile de cazare. Exemplul din norme stabileste ca impozitul se determina prin insumarea impozitului aferent complexului hotelier la care se adauga un impozit pentru depasirea numarului de locuri. Acest fapt nu este prevazut de art. 6 alin. (6) din Legea nr. 170/2016 fiind o adaugire la lege.
Desigur, la cat de asteptate au fost aceste norme n-am fi asteptat sa vedem mai multe clarificari aduse la modul de calcul al impozitului pe profit pentru acei operatori economici ce au si alte activitati sau cum sunt defalcate acele cheltuieli aferente unor activitati ce nu sunt in sfera impozitului specific cum ar fi inchirierea salilor de conferinta.
Unde pluteste inca un strat de ceata?
Dintre jumatatile de rationament amintim faptul ca nu s-a clarificat situatia societatilor ce au respectat OUG nr. 3/2017 si sunt microintreprinderi cu data de 01.02.2017. Ordinul se multumeste laconic sa afirme ,, Microintreprinderile care aplica prevederile titlului III din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, la 1 ianuarie 2017 nu aplica impozitul specific unor activitati.
In mod clar situatia descris mai sus este un truism in contextul celorlalte reglementari fiscal Codul fiscal, raspunsul la intrebarea de mai sus este un alt rationament profesional, pornind de la textul art. 1 din Legea nr. 170/2016 ce stabileste ” Prin derogare de la prevederile titlului II din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal (…)”
Observam ca derogarea din Lege este atemporara adica aplicabila oricand. Daca o societate a ajuns microintreprindere respectand celelalte prevederi normative imperative nu datoreaza impozit specific.
In alta ordine de idei la adoptarea OUG nr. 3/2017 legiuitorul a tinut cont de existenta Legii nr. 170/2016 conform expunerii de motive din preambulul ordonantei.
In sprijinul acestui rationament aducem si o alta ipoteza de lucru. In mentalul colectiv s-a instituit faptul ca acest impozit este unul anual. Corect ca mod de calcul si acoperire in timp, ca sa nu se faca afirmatii de genul ca se datoreaza numai pentru sezonul turistic.
Insa la art. 5 alin. (2) se prevede urmatoarele:
“(2) Persoanele juridice romane nu mai aplica acest sistem de impunere incepand cu anul urmator anului in care nu mai indeplinesc una dintre conditiile prevazute la art. 3, cu exceptiile prevazute de prezenta lege.”
Iar exceptiile sunt enumerate la art. 7 din Lege, unde redam un paragraf aplicabil ,, Art. 7. – Reguli pentru perioada de inactivitate, incetarea activitatii si alte situatii
(1) Pentru contribuabilii care inceteaza sa existe in cursul anului, impozitul specific se recalculeaza in mod corespunzator, prin impartirea impozitului specific anual la 365 de zile calendaristice si inmultirea cu numarul de zile aferent perioadei fiscale corespunzatoare fiecarui contribuabil, luand in considerare, daca este cazul, si modificarea impozitului specific in cursul anului. ¬
sau realizarea unor servicii de publicitate catre parteneri. Toate aceste lucruri nu sunt detaliate in norme in ciuda faptului ca sunt frecvent intalnite in activitatea economica.
Acest fapt va conduce la obligatia ca fiecare profesionist ce conduce contabilitatea unui astfel de operator economic sa stabileasca reguli proprii de determinare a impozitului pe profit, a cheilor de repartizare etc. Analiza apartine consultantului fiscal Adrian Benta scrie hotnews.ro