Felul cum văd oamenii de afaceri situația economică ar trebui să pună pe gânduri guvernanții, care se laudă, în cifre, cu rata explozivă de creștere a PIB.
O zonă cu potențial de creștere extrem de ridicat în România este frânată de politicile guvernamentale. Vorbim despre industria creativă, unde 9 din 10 antreprenori cu afaceri în domenii precum artă, publicitate, design, comunicare, arhitectură etc. consideră că actualul context economic nu le este favorabil, arată rezultatele unui barometru efectuat de agenția Exact Cercetare și Consultanță în rândul acestui segment de business.
Disponibilizări
din cauza taxelor
De asemenea, cel puțin una din patru companii a avut acces insuficient la resurse umane calificate, iar una din 5 a avut dificultăți din cauza schimbărilor de legislație, care le-au afectat la modul cel mai direct și concret. Mulți au temeri în ceea ce privește evoluția companiei, din cauza abuzurilor fiscale. Problemele de cash-flow au fost determinate, pe de o parte, de majorarea salariului minim și de împovărarea cu taxe a muncii, prin obligarea de a trece contractele part-time pe full-time. Aceste obligații au dus la concedieri în respectivele industrii, mai relevă studiul. Antreprenorii se uită cu mare teamă la propunerea privind split TVA, care le-ar putea cauza probleme majore de cash-flow.
Optimism și dorință
de angajare
Totuși, în ciuda acestor aspecte, mulți dintre antreprenorii din această zonă creativă – producție vizuală, IT, arhitectură și amenajări, PR, cercetare și inovație, editură, evenimente culturale etc. – doresc să se extindă, pentru că își iubesc afacerea și au încredere în ea. Cu siguranță 34% se vor extinde, 11% dau ca probabil acest lucru, 17% sunt indeciși, iar 38% spun că probabil sau cu siguranță nu își vor mai dezvolta afacerea scrie romanialibera.ro
În acest moment, doar 13% dintre managerii intervievați reușesc să realizeze investițiile pe care și le-au propus, în timp ce 47% fac investiții, dar cu sacrificii majore în alte domenii. O treime se află pe linia de plutire, iar 7% se luptă pentru supraviețuire. Intenția de angajare e însă prezentă la 66% dintre respondenți, iar cei mai mulți doresc să angajeze full-time, urmate de colaborări pe proiecte sau cu freelanceri. Pentru două treimi dintre antreprenori, generația preferată la angajare este Millennials (18-34 de ani), dar pentru una din 4 companii nu generația este importantă, cât personalitatea angajatului, entuziasmul acestuia.
În cadrul barometrului au fost intervievați peste 70 de antreprenori cu funcții de conducere în întreprinderi mici și mijlocii din industrii creative, în perioada 26 septembrie-5 octombrie.