Poliţiştii îi vor putea amenda pe şoferi şi pe baza înregistrărilor video primite de la participanţii la trafic, potrivit unui proiect de lege depus la sfârşitul săptămânii trecute în Parlament. Iniţiatorul acestuia, deputatul USR Mihai Botez, le transmite şoferilor ca, până când proiectul de lege va ajunge în dezbatere în comisiile de specialitate din Senat, să-şi monteze camere de bord în autoturisme pentru a vedea câte încălcări ale regulilor de circulaţie se pot surpinde.
Declaraţie pe proprie răspundere Parlamentarul mai arată că această lege le-ar da posibilitatea poliţiştilor să constate contravenţii şi pe baza probelor video trimise de participanţii la trafic care au montate pe maşini „mijloace tehnice video”. Aceştia nu ar trebui decât să încarce imaginile surprinse pe site-ul Poliţiei şi să completeze, pe acelaşi site, o declaraţie pe proprie răspundere că ştiu că pot fi amendaţi dacă filmuleţul este contrafăcut. Proiectul prevede o serie de amenzi pentru cei care falsifică o astfel de probă. Concret, „falsificarea unei înregistrări tehnice video prin contrafacere sau alterare” şi „prezentarea unei înregistrări tehnice video falsificate unei unităţi de poliţie, în scopul de a dovedi existenţa unei contravenţii sau săvârşirea acesteia de o anumită persoană”, constituie contravenţie şi taxează cu amendă de clasa a lV-a. Aceasta este cuprinsă între 9 şi 20 de puncte amendă, adică între 720 şi 1.600 de lei. În plus, se ridică şi permisul de conducere pentru 90 de zile.
Sistemul funcţionează în străinătate Iniţiatorul modificării legislative susţine că acest sistem a fost implementat şi funcţionează cu succes în mai multe ţări europene şi nu numai. „Nu ne facem bine dacă nu vom şi depune eforturi în acest sens, atât noi ca participanţi la trafic, dar şi autorităţile în implementarea corectă a acestei iniţiative. Franţa, Anglia şi Canada au sisteme similare implementate şi funcţionează. Noi putem găsi tot felul de motive pentru care nu ar funcţiona şi la noi, dar dacă vrem să evoluăm trebuie să facem eforturi”, susţine Mihai Botez.
Teribiliştii şi şoferi agresivi vor fi „anesteziaţi” Ionel Simionca, psiholog, vicepreşedinte al Asociaţiei de Psihologie şi Siguranţă Rutieră – PsihotrafiQ susţine că dacă modificările legislative vor fi aprobate, impactul asupra modului în care se circulă în România va fi unul major.
Agresivitatea în trafic, care, în general, este foarte contagioasă, se va diminua pentru că efectul camerei video asupra psihicului uman este unul imediat Ionel Simionca psiholog „Este nevoie de un astfel de instrument la îndemâna poliţiştilor pentru că în acest moment teribiliştii din trafic vor fi descurajaţi. Apoi agresivitatea în trafic, care, în general, este foarte contagioasă, se va diminua pentru că efectul camerei video asupra psihicului uman este unul imediat. Chiar şi înainte de o <<banală>> forţare a semaforului pe culoarea galbenă şoferii se vor gândi de două ori înainte de a accelera, pentru simplul motiv că pot fi filmaţi de un alt participant la trafic. Sper ca această iniţiativă să aibă destulă susţinere pentru a combate vocile care vor acuza această schimbare legislativă că promovează delaţiunea. Nu de alta, dar este în interesul siguranţei noastre”, a subliniat psihologul Ionel Simionca.
Record de victime pe şosele Propunerea de modificare legislativă vine în contextul în care România este pe primul loc în Europa la numărul de decese din accidentele rutiere, având o medie de 98 de decese la un milion de locuitori, media europeană fiind de 49 de decese la milionul de locuitori, anunţă Asociaţia pentru Promovarea Asigurărilor (APPA). În România au murit anul trecut 1.951 de oameni în accidente rutiere, anul 2008 fiind cel mai negru din ultimii 17, cu 3.000 de morţi. Potrivit unei statistici realizate de Autoritatea de Supraveghere Financiară, întemeiată pe frecvenţa daunelor, cei mai periculoşi şoferi din România sunt bucureştenii. Datele arată că peste 6 la sută din maşinile înmatriculate în Capitală au provocat un accident. Bucureştenii sunt urmaţi în acest clasament de şoferii din Constanţa şi Iaşi. În plus, conform aceluiaşi studiu, cele mai multe accidente sunt provocate de tinerii sub 25 de ani: 6,15% dintre aceştia au provocat un accident.
Cu vârsta, şoferii devin mai atenţi, astfel că, doar 4,59 la sută dintre conducătorii auto de peste 40 de ani au produs un accident de circulaţie. În Uniunea Europeană au murit pe şosele 25.500 de oameni anul trecut, în timp ce în 2001 erau 54.000 de victime. Consiliul European caută metode de a reduce la jumătate numărul victimelor la nivel european.
sursa adevarul.ro