Mii de hotarari sunt nule! Ministerul Justitiei anunta ca doar 10% din factorii in functie de care se efectueaza repartizarea cauzelor este reprezentat de aleatorietate! La repartizarea unei cauze, complexitatea dosarului are o pondere de 40%. Tot in proportie de 10% este incadrata si, atentie, “compatibilitatea completului in functie de obiect si parti” (Document)
Halucinant! Ministerul Justitiei condus de Tudorel Toader (foto) recunoaste ca principiul repartizarii aleatorii a dosarelor este doar un vis frumos. Doar 10% din factorii in functie de care se efectueaza repartizarea cauzelor este reprezentat de aleatorietate! Cel mai greu in repartizarea unei cauze cantareste complexitatea dosarului, cu pondere de 40%. In aceeasi proportie de 10% este incadrata si, atentie, “compatibilitatea completului in functie de obiect si parti”. Precizarile de mai sus au fost facute de Ministerul Justitiei pentru Platforma civica Romania 3.0 condusa de colonelul (r) Daniel Dragomir, cuprinzand detaliat ponderea factorilor de care se tine cont la repartizarea unui dosar.
Conform precizarilor Ministerului Justitiei publicate pe site-ul Platformei civice Romania 3.0, repartizarea dosarelor in instante se efectueaza tinandu-se cont de cinci factori, respectiv complexitatea dosarului,numarul de dosare noi/complet, respectiv complexitatea aditionala pe complet, data sedintei, compatibilitatea completului in functie de obiect si parti/participanti si aleatorietatea (randomness). Fiecaruia dintre acesti factori ii este atribuit un procent de care se tine cont in repartizarea unei cauze, iar dupa cum veti vedea, oricat de aleatorie pare repartizarea dosarelor pe lege, factorii de repartizare prezentati procentual de Ministerul Justitiei vin sa demnostreze ca numai de repartizarea aleatorie a dosarelor nu poate fi vorba in instante.
Sustinem aceasta intrucat factorul de aleatorietate, care din punctul nostru de vedere ar trebui sa reprezinte cea mai mare pondere in repartizarea unui dosar, este de doar 10% din factorii repartizarii aleatorie in functie de care se efectueaza repartizarea prin intermediul aplicatiei ECRIS, mai mult cantarind data sedintei sau complexitatea cauzei.
Ingrijorator credem noi este factorul “compatibilitatea completului in functie de obiect si parti/participanti” care reprezinta 10% din pondere, la fel ca aleatorietatea. Cum poate fi facuta repartizarea unei cauze in functia de compatabilitatea completului de judecata in raport de obiectul dosarului si de partile din aceasta cauza? Se face oare un profil psihologic al judecatorilor pentru a se vedea daca, in cazul in care speta are ca parti criminali in serie sa poata fi stapaniti de instanta, sau cum?
Iata ce precizeaza Ministerul Justitiei intr-un raspuns acordat Romania 3.0:
“Factorii in functie de care se efectueaza repartizarea aleatorie a cauzelor (factorii de repartizare) prin intermediul aplicatiei ECRIS sunt:
–Complexitatea dosarului, cu pondere 40%
–Numarul de dosare noi/complet, respectiv complexitatea aditionala pe complet, cu pondere 20%
–Data sedintei, cu pondere 20%
–Compatibilitatea completului in functie de obiect si parti/participanti cu pondere de 10%
–Un factor de aleatorietate (randomness), cu pondere de 10%.
Principalii pasi prin care se repartizeaza aleatoriu un dosar sunt:
A.Se incarca factorii de repartizare
B.Se determina lista de dosare pentru repartizare
C.Pentru fiecare din dosarele de repartizat se fac urmatoarele operatiuni:
a.(In cazul dosarelor cu prim-termen) Se aleg sedintele de judecata – candidat (din viitor) sau (in cazul dosarelor fara prim-termen) Se aleg completele eligibile
b.Pentru fiecare sedinta/complet candidat:
c.se calculeaza scorul factorului 1 (scor F1) – complexitatea dosarului
d.se calculeaza facorul 2 (scor F2) – numarul de dosare/complexitate cumulata
e.(in cazul dosarelor cu prim-termen) se calculeaza scorul factorului 3 (scor F3) – data sedintei
f.se calculeaza scorul factorului 4 (scor F4) – compatibilitate complet
g.se calculeaza scorul factorului 5 (scor F5) – aleatorietate
h.se calculeaza scorul final pentru candidat, care reflecta totalul scorurilor de mai sus
i.se alege candidatul cu scorul cel mai bun
j.se repartizeaza dosarul”.
Legea 304/2004, element decorativ in repartizarea aleatorie
Ingrijorator este ca statisticile si cifrele prezentate mai sus de Romania 3.0 nu au nicio legatura cu ceea ce se prevede in Legea nr. 304/2004 privind organizarea judiciara, in conditiile in care actul normativ nu prevede niciun “factor” si niciun “procent” care sa determine repartizarea unei cauze la un anumit complet, ci prevede doar sistemul informatic de repartizare a dosarelor, restul fiind incluse prin Regulamente.
Mai aprofundat, si credem noi, mai abuziv sunt prevazute criteriile de repartizare aleatorie in Regulamentul de ordine interioara al instantelor judecatoresti, unde se prevede ca in cazul in care“repartizarea in sistem informatic (prin programul ECRIS) nu se poate aplica din motive obiective, repartizarea cauzelor se efectueaza prin metoda sistemului ciclic”. Dincolo de faptul ca motivele obiective nu sunt exemplificate, prin regulamentul instantelor se introduc notiuni precum “repartizare ciclica” a dosarelor nou introduse in instanta, ori “repartizarea ciclica” a cauzelor de la un complet desfiintat la un alt complet, prin hotarare a colegiului de conducere. Practic, repartizarea ciclica, nu este altceva decat o alta denumire pentru “punerea cu mana a unui dosar” la un complet de judecata.
Iata cum reglementeaza Legea nr. 304/2004, modificata, repartizarea cauzelor:
“Art. 53. – (1) Repartizarea cauzelor pe complete de judecata se face in mod aleatoriu, in sistem informatizat.
(2) Cauzele repartizate unui complet de judecata nu pot fi trecute altui complet decat in conditiile prevazute de lege.
(3) Sistemul de repartizare aleatorie a cauzelor pe completuri de judecata se auditeaza extern, la fiecare 2 ani, sub conducerea Ministerului Justitiei si cu implicarea societatii civile si a organizatiilor profesionale ale magistratilor. Concluziile auditului sunt publice. (…)
Art. 143. – (1) Dispozitiile art. 53 alin. (1) privind repartizarea cauzelor in sistem informatizat se aplica treptat, actiunea incheindu-se pana in anul 2007.
(2) Pana in anul 2007 repartizarea cauzelor la instantele care nu dispun de sistem informatizat se face in mod aleatoriu, in conditiile stabilite prin Regulamentul de ordine interioara al instantelor judecatoresti”.
Iata ce prevede Regulamentul de ordine interioara al instantelor judecatoresti:
“Art. 101. – (1) Repartizarea cauzelor se va efectua in sistem informatic prin programul ECRIS.
(2) In cazul in care repartizarea in sistem informatic nu se poate aplica din motive obiective, repartizarea cauzelor se efectueaza prin metoda sistemului ciclic.
(3) Repartizarea aleatorie in sistem informatic se realizeaza o singura data, urmand ca in situatiile in care pe parcursul desfasurarii procesului apar incidente procedurale sa se recurga la regulile stabilite in prezentul regulament.
(4) Cererile referitoare la un dosar repartizat aleatoriu se judeca de acelasi complet daca prin lege nu se prevede altfel.
(5) Pentru aplicarea criteriului aleatoriu, completele se vor constitui la inceputul fiecarui an si se numeroteaza pe instanta sau, dupa caz, pe sectii, tinandu-se seama de materiile in care judeca, de specializarea completelor si de stadiul procesual in care se afla cauzele. Modificarea numarului completelor de judecata sau schimbarea judecatorilor care le compun se va putea realiza doar pentru motive obiective, in conditiile legii.
(6) Toate modificarile aduse compunerii completului de judecata ori repartizarii dosarelor in conditiile prezentului regulament vor fi evidentiate in programele informatice de repartizare aleatorie.
(7) In situatiile de modificare a compunerii completului de judecata, copiile dupa incheierile, hotararile colegiului de conducere si procesele verbale se pastreaza in mape separate.
(8) Un dosar se considera repartizat aleatoriu chiar si in situatia in care un singur complet poate solutiona o cauza, daca aceasta situatie se datoreaza unor motive obiective.
(9) Ori de cate ori se impune excluderea unui complet de la repartizarea aleatorie, aceasta se dispune de presedintele de sectie sau de presedintele de instanta, dupa caz“.
Iata ce prevede documentul publicat in exclusivitate de Romania 3.0: