Lipsa copiilor, în mod special, în mediul rural reprezintă una dintre cele mai acute probleme ale învăţământului preuniversitar actual. Pentru că nu mai sunt suficienţi elevi ca să formeze clase de sine stătătoare, multe şcoli s-au închis, iar altele stau cu „sabia lui Damocles” deasupra capului.
În aceste cazuri, singura soluţie oferită este învăţământul la simultan, adică cuplarea a două clase, din ani diferiţi, în care copiii învaţă în aceeaşi clasă materia predată de un singur profesor.
Spre exemplu, elevii clasei a V-a sunt cuplaţi cu elevii clasei a VI-a. Toţi sunt în aceeaşi clasă, iar un profesor predă simultan materia pentru cele două clase.
Acest lucru presupune însă împuţinarea numărului de profesori, care se văd nevoiţi să predea la mai multe şcoli, să facă naveta, ca să îşi câştige pâinea, în timp ce alţii decid să iasă din sistem.
Despre ce „învârteli” se fac la sate, ca să nu se ajungă în situaţia predării la simultan, se arată într-o filmare realizată de un fost cadru didactic dintr-o şcoală aflată într-o localitate învecinată municipiului Râmnicu Vâlcea – Vlădeşti. Comuna este considerată zonă metropolitană, după ce mulţi dintre bogaţii Vâlcii şi-au ridicat aici vile.
Filmarea a fost realizată în urmă cu doi ani, dar abia vineri, 28 august a fost
postată pe Facebook, reuşind să facă rapid mii de vizualizări.
Situaţia de la Vlădeşti – Vâlcea nu este singulară, ea se întâmplă prin mai toate zonele rurale ale României şi demonstrează ce sunt capabili să facă profesorii pentru a-şi salva posturile. Clipul surprinde discuţiile care au loc în cancelaria şcolii între profesori, din care se desprind şi afirmaţii denigratoare la adresa unor elevi.
Filmare despre cum plănuiesc profesorii de la Şcoala Vlădeşti – Vâlcea să-şi salveze posturile, lăsând elevi repetenţi:
„Grijă faţă de elev? Vax albina: grijă faţă de propria piele!”
Autorul postării, Valentin Mamotă, aduce grave acuzaţii foştilor colegi, explicând situaţia: „Vă povesteam prin iarnă cum anume încearcă şcoala din Vlădeşti să se salveze de la faliment, lăsând repetenţi copii nevinovaţi. Pentru felul în care au fost masacraţi trei copii în iunie 2015 nu am dovezi audio-video, sau scrise, ci doar circumstanţiale (care tot dovezi sunt!).
Vă prezint acum filmul despre care vă vorbeam în iarnă. Vă recomand să-l urmăriţi cu atenţie. Filmarea am făcut-o absolut întâmplător întâmplător în iunie 2018, la final de an şcolar, şi vă arată cum se plănuieşte ilegal şi imoral lăsarea ca repetenţi a cinci elevi din clasa a cincea şi a şasea, la cinci materii materii, ceea ce înseamnă repetenţie automată!
Redau în esenţă dialogurile pe care le puteţi asculta mult mai bine în film.
Esenţa acelei întâlniri a “educatorilor” şcolii era evitarea unirii a două clase în una singură, ceea ce ar fi însemnat moartea prin implozie a şcolii, (ameninţare care este foarte puternică şi în aceste momente!)….
Aşa au fost mitraliaţi, fără milă, cinci copii nevinovaţi, din cauză că şcoala nu e condusă sau mai bine spus e condusă prost!
Cinci copii care au venit regulat la şcoală au fost lăsaţi repetenţi fără drept de apel. Un elev de clasa a patra, care a venit la şcoală doar două – trei zile în tot anul, din întâmplare, a fost promovat!
Imoralitate şi ilegalitate! Unde?! Într-o şcoală!
Am sesizat Consiliul Local, nu mi-a răspuns nici până astăzi. L-am informat pe primar, s-a făcut că plouă! Să vedem ce va zice vizita celor din Ministerul Educaţiei. Dramatic şi extrem de trist şi revoltător! Aşadar: “grijă” faţă de elev? Vax albina: grijă faţă de propria piele! Patru cuvinte pentru foştii mei “colegi”: să vă fie ruşine!”, mai spune autorul postării.
Discuţii şi negocieri în cancelaria Şcolii Vlădeşti – Vâlcea filmate de un cadru didactic şi postate pe Facebook Foto colaj video
„PRIMORDIAL ESTE SĂ FIE CLASE DE SINE STĂTĂTOARE, DECI SĂ NE GÂNDIM CUM FACEM!”
Iată şi cum se negociază corigenţa şi repetenţia unor elevi dar şi afirmaţiile denigratoare la adresa altora: „Nu le spunem la copii (că rămân corigenţi la cinci materii, adică repetenţi. Prezentăm numai premiile şi menţiunile. Dacă sunt corigenţi la cinci materii (adică repetenţi), nu mai comentează (copiii şi părinţii)”, susţine un profesor.
Altul îşi exprimă îngrijorarea: „Dacă ajungem simultan, la clasele 5 – 8, nu vor mai veni copii nici la clasa pregătitoare! Dacă intrăm la simultan, cu greu ne mai revenim!”. „Sub nici o formă nu se va mai reveni”, completează un alt dascăl.
Când autorul postării întreabă: „Dar noi despre ce vorbim: despre performanţa copiilor, sau despre nevoia de copii la clase? Văd că se amestecă lucrurile…”, i se răspunde: „Este şi una, şi alta”.
Dar grija principală, aşa cum reiese chiar din afirmaţia directoarei şcolii este: „Primordial este să fie clase se sine stătătoare, deci să ne gândim cum facem!”, motiv pentru care se fac tot soiul de calcule despre ce copii ar putea fi lăsaţi repetenţi ca să se poată forma clase de sine stătătoare: „Mai e ţiganul X care poate fi reînscris”, vine cineva cu o soluţie. Însă: „Nu putem merge nici cu „fantome” de-astea la nesfârşit!”, este concluzia.
Mai ales că există exemple, unde profesorii s-au văzut nevoiţi să plece: „La o şcoală din Valea Mare, la Băbeni, au plecat opt cadre didactice, deci nu este o glumă, este dezastru! Sunt terminaţi!”.
Prin urmare, concluzia este una simplă: „Să facem cumva să nu ajungem la simultan!… Să nu mai lungim! Eu vreau să văd cinci materii (respectiv cinci elevi), la a şasea şi la a cincea!”, care urmau să fie lăsaţi repetenţi.
Tot de la autorul postării aflăm că ar fi existat şi alte soluţii: „Afirm cu toată responsabilitatea: existau soluţii de asigurare a numărului minim de elevi prin care să se asigure clase de sine stătătoare, necomasate (ceea ce conduce la dispariţia unor posturi de învăţători şi profesori), fără a masacra copiii nevinovaţi!
Însă, asta ar fi presupus să îl fi ascultat pe cel care le avea!
Dar nu, “colegii” mei, orbiţi unii de aroganţă, de autosuficienţă, de slugărnicie, de laşitate şi nepăsare, au preferat soluţia cinică, imorală şi ilegală! Un primar responsabil, iubitor de comunitate şi de lege s-ar fi implicat! Un consiliu local dedicat binelui comunităţii s-ar fi implicat! Un inspectorat şcolar care ar fi pus binele copilului pe primul plan, s-ar fi implicat! Au fost preferate, însă, combinaţii politice de joasă speţă! (Pentru cârcotaşi: ştiu foarte bine ce vorbesc!”
sursa adevarul.ro