Guvernul a hotărât să modifice cadrul legal pentru a alinia legislația națională la noile directive ale Comisiei Europene privind utilizarea energiei din surse regenerabile. Printre schimbările cele mai controversate se numără eliminarea dreptului de proprietate în cazurile în care construcția instalațiilor pentru energie regenerabilă sau a facilităților de stocare este justificată prin interesul public superior. Mai mult, energia regenerabilă, inclusiv proiectele fotovoltaice, eoliene și de stocare, este considerată esențială pentru sănătatea și siguranța publică, ceea ce permite derogări care pot afecta biodiversitatea și mediul natural.
Guvernul va aduce modificări substanțiale Ordonanței de Urgență nr. 163/2022, menită să completeze cadrul legal pentru promovarea energiei din surse regenerabile, astfel încât să implementeze directivele recente ale Comisiei Europene. Una dintre principalele noutăți este stabilirea datei de 21 februarie 2026 ca termen până la care Autoritatea Națională de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE) trebuie să asigure că procesul de autorizare, planificare, construcție și exploatare a centralelor de energie regenerabilă, precum și conectarea acestora la rețea și utilizarea activelor de stocare, sunt tratate ca priorități de interes public superior. De asemenea, aceste inițiative sunt recunoscute ca fiind în serviciul sănătății și siguranței publice atunci când intră în conflict cu alte interese juridice.
De asemenea, autoritățile vor avea obligația de a elabora planuri care să desemneze, la nivel național, zonele potrivite pentru accelerarea proiectelor de energie regenerabilă. Aceste planuri vor include consultarea publicului, cu o atenție specială asupra implicării comunităților direct afectate sau care ar putea fi influențate de desemnarea acestor zone.
Un proiect de act normativ elaborat de Ministerul Energiei prevede că autoritățile administrației publice locale vor promova acceptarea proiectelor privind energia regenerabilă, prin implicarea comunităților locale. Aceasta se va realiza atât prin participare directă, cât și indirectă, în cadrul proiectelor respective, consolidând astfel colaborarea și sprijinul la nivel local pentru tranziția energetică.
Permis pentru degradarea mediului
Conform proiectului de ordonanță de urgență, în anumite condiții justificate, inclusiv pentru a accelera implementarea energiei din surse regenerabile și atingerea obiectivelor climatice și de energie regenerabilă, proiectele de rețea și stocare necesare pentru integrarea energiei regenerabile în rețeaua electrică ar putea fi exceptate de la evaluarea impactului asupra mediului, precum și de la analiza implicațiilor pentru siturile Natura 2000 și protecția speciilor. Totuși, astfel de excepții nu se vor aplica dacă proiectele ar avea efecte semnificative asupra mediului într-un alt stat membru sau dacă un stat membru solicitată evaluarea de impact.
Compensații financiare pentru pierderea speciilor vor fi acordate ca urmare a impactului negativ asupra biodiversității, generat de proiectele de energie regenerabilă
Conform proiectului de act normativ, dacă Ministerul Mediului constată că un proiect poate provoca efecte negative semnificative, neprevăzute, se va asigura că sunt implementate măsuri de atenuare adecvate și proporționale pentru a reduce aceste efecte. În situația în care măsurile de atenuare nu pot fi aplicate, Ministerul va solicita ca entitatea responsabilă să adopte măsuri compensatorii corespunzătoare. Aceste măsuri pot include, de exemplu, compensarea financiară destinată programelor de protecție a speciilor, având ca scop îmbunătățirea stării de conservare a acestora.