Disponibilizările masive din industria auto și siderurgică din Germania provoacă tensiuni sociale majore, cu sindicatele pregătite să declanșeze greve de amploare. Între timp, politicienii, în căutarea unor soluții eficiente, se tem de impactul acestei crize asupra alegerilor programate pentru 23 februarie 2025.
Volkswagen amenință cu închiderea fabricilor din Germania pentru prima dată în cei 87 de ani de activitate, iar politicienii care, de-a lungul decadelor, au protejat lucrătorii de concedieri masive, se găsesc acum într-o situație dificilă, lipsiți de soluții clare în fața riscului unor greve extinse.
„Cu trecerea timpului, devenim tot mai conștienți că mulți oameni sunt pur și simplu extrem de nemulțumiți”, a declarat Thorsten Gröger, negociator șef al IG Metall, cel mai mare sindicat al muncii din Germania.
Este posibil ca Germania să aștepte câteva luni până la formarea unui nou Guvern
Provocările survin într-un moment critic, în contextul în care guvernul Germaniei nu poate acționa din cauza prăbușirii coaliției de guvernământ formată din trei partide la începutul acestei luni. Ar putea dura câteva luni până când Germania va avea un nou guvern, având în vedere că negocierile dintre părți ar putea continua mult după alegerile din 23 februarie. Chiar și atunci, limita impusă de frâna constituțională a datoriilor, care restricționează cheltuielile, este susceptibilă să limiteze puterea noii coaliții.
Declinul Volkswagen reprezintă unul dintre cele mai evidente semne ale dificultăților economice tot mai mari din Germania. În contextul scăderii profiturilor, al vânzărilor în scădere în Europa și al prăbușirii pieței din China, producătorul auto a anunțat la sfârșitul lunii trecute planurile de a închide fabrici în Germania.
Investițiile inițiale ale Volkswagen în tehnologia vehiculelor electrice au fost întâmpinate cu întârzieri și costuri ridicate, lăsând compania în urma concurenței, cum ar fi Tesla din Statele Unite și BYD din China. Dacă Donald Trump, președintele ales al SUA, va implementa tarifele pe importurile din Europa, acest lucru ar putea complica și mai mult situația pentru angajații fabricilor din Germania.
Dificultățile întâmpinate de Volkswagen reflectă o problemă mai largă pentru industria germană, care se confruntă cu pierderi semnificative de locuri de muncă. Această tendință negativă a fost amplificată recent, după ce producătorul de oțel Thyssenkrupp a anunțat că ar putea renunța la până la 11.000 de angajați până în 2030.
Companiile din Germania aplică zeci de mii de concedieri, afectând grav forța de muncă din diverse sectoare economice
Sectorul auto din Germania va resimți în mod deosebit aceste dificultăți economice, având un impact major asupra locurilor de muncă. Industria auto contribuie cu 11% la locurile de muncă din producție, incluzând angajați ai furnizorilor. Bosch a anunțat o reducere a personalului cu 3.500 de posturi, în timp ce ZF Friedrichshafen se așteaptă să concedieze cel puțin 12.000 de angajați până în 2030, iar Continental vizează eliminarea a 5.500 de locuri de muncă la nivel global.
Problemele economice ale Germaniei creează tensiuni și în Europa, având loc într-un moment în care Franța, a doua economie a Uniunii Europene, se confruntă și ea cu dificultăți. În Franța, Marine Le Pen, liderul extremei drepte, amenință să destabilizeze guvernul de coaliție al premierului Michel Barnier, prin votarea împotriva bugetului propus. Această acțiune ar putea genera îngrijorare pe piețele financiare.
Partidul Social Democrat (SPD), condus de Olaf Scholz, ar putea întâmpina dificultăți în perioada următoare
În Germania, știrile economice negative și blocajul politic cresc tensiunile înainte de alegerile anticipate din 23 februarie. Aceste nemulțumiri ar putea afecta grav Partidul Social Democrat (SPD) al cancelarului Olaf Scholz, care deja se confruntă cu o scădere a sprijinului în sondaje și cu o pierdere a încrederii din partea tradiționalului său electorat muncitoresc.
Saxonia Inferioară, regiunea unde își are sediul Volkswagen, rămâne un teritoriu solid al Partidului Social Democrat (SPD), iar legătura dintre partid și producătorul auto este foarte strânsă. Guvernul local deține o participație de 20% în cadrul VW, iar prim-ministrul regiunii, Stephan Weil, un politician SPD, face parte din consiliul companiei.
„Grație sprijinului guvernamental, Volkswagen a evoluat într-o companie mare și de succes pe plan global în ultimele 75 de ani”, a declarat Stephan Weil într-un interviu pentru Süddeutsche Zeitung. El a subliniat că „nu ar fi o decizie înțeleaptă să distrugem structurile costisitoare” care au fost construite pentru producția de vehicule electrice.
Soluțiile avansate de Weil sunt deja cunoscute: el propune reintroducerea subvențiilor federale pentru achiziționarea de mașini electrice și crearea de stimulente fiscale pentru consumatori. Partidul Social Democrat (SPD), alături de Verzi, intenționează să revitalizeze sectorul industrial al Germaniei, care consumă multă energie, prin reduceri de prețuri la energie, susținute prin subvenții.
„Însă întrebarea este dacă aceste măsuri – chiar dacă politicienii ar ajunge la un acord asupra lor – vor fi suficiente, având în vedere problemele structurale profunde cu care se confruntă Germania”, scrie Politico.
„Provocările sunt mai adânci și mai semnificative”
Pe măsură ce războiul din Ucraina și creșterea protecționismului transformă radical comerțul global, care a stat la baza modelului de export al Germaniei, politicienii din această țară se confruntă cu o realitate incomodă: instrumentele tradiționale pe care le au la dispoziție ar putea să nu fie suficiente pentru a face față acestor schimbări.
„Provocările cu care ne confruntăm sunt mult mai profunde și mai mari decât am perceput în discuțiile și deciziile politice din ultimii ani”, a afirmat Robert Habeck, ministrul Economiei din partea Verzilor, într-un summit al industriei, marți.
Pe măsură ce se apropie alegerile, în care Alternativa pentru Germania (AfD) se află pe locul doi, partidele principale vor trebui să răspundă unei reacții tot mai vizibile din partea alegătorilor.
„Cum vom rezolva situația de la Volkswagen este doar un exemplu pentru felul în care vom aborda problemele viitoare ale industriei”, a spus Thorsten Gröger, negociatorul șef al IG Metall. El a subliniat că urgența momentului necesită „acțiuni politice reale” și nu „promisiuni electorale fără substanță”.