Preţul petrolului a continuat să scadă către cel mai redus nivel din ultimii 11 ani, din cauza unei creşteri suprinzătoare a stocurilor din SUA şi a aprecierii dolarului după majorarea dobânzii de referinţă de către Rezerva Federală – Fed – a SUA, prima din aproape un deceniu, scrie Market Watch.
Cotaţia petrolului West Texas Intermediate WTI, de referinţă pe piaţa americană, cu livrare în luna ianuarie, a ajuns la 34,88 de dolari pe baril. Miercuri, preţul petrolului WTI a scăzut cu aproape 5%. Petrolul Brent, de referinţă la Londra, cu livrare în februarie la 37,19 dolari pe baril, după ce miercuri a coborât cu 3,3%. Dacă va ajunge sub 36,2 dolari pe baril, ar atinge cel mai redus nivel după iulie 2004. Date guvernamentale din SUA publicate miercuri au arătat o creştere peste aşteptări a stocurilor de petrol, care se adaugă supraofertei din piaţa internaţională care a dus la declinul cotaţiilor petrolului cu 17% într-o singură lună.
“Nu există motiv să cumperi petrol”, a spus Jasper Lawler, analist la CMC Markets. Supraoferta de petrol din piaţa internaţională ar putea creşte dacă Congresul SUA votează vineri pentru ridicarea unei interdicţii pentru exporturile de petrol american. Posibilitatea anulării interdicţiei a făcut ca diferenţa dintre preţul petrolului Brent şi a celui WTI aproape să dispară.
În luna martie, cotaţia petrolului Brent era cu 13 dolari mai mare decât cea a ţiţeiului WTI. La declinul preţurilor petrolului contribuie şi majorarea dobânzilor în SUA, care determină aprecierea dolarului. Un dolar puternic subminează cererea pentru petrol, al cărui
preţ este calculat în moneda americană, ceea ce îl face mai scump pentru deţinătorii de alte valute, mai scrie Market Watch, preluat de Capital.
Cotaţia barilului de petrol la valoarea de 50 de dolari inclusă în Bugetul Rusiei pe 2016 este prea optimistă, iar Guvernul de la Moscova va trebui să facă ajustări, a afirmat, joi, preşedintele Vladimir Putin, la conferinţa sa anuală de presă, transmit AP, Bloomberg şi Reuters.
“Am calculat bugetul pe anul viitor la nivelul de 50 de dolari per baril. Astăzi, această estimare este prea optimistă. Cotaţia barilului de petrol este deja la 38 dolari acum. De aceea va trebui să corectăm datele”, a apreciat şeful statului rus.
La începutul lui 2014 autorităţile de la Moscova previzionau o cotaţie a barilului de petrol de 100 de dolari. Acesta a dat asigurări că perioada cea mai dificilă a crizei economice din Rusia a trecut, dar previziunile Guvernului de la Moscova privind o creştere a PIB-ului de 0,7% în 2016 şi de 1,9% în 2017 se bazau pe nivelul de 50 dolari/baril. “Perioada de vârf a crizei economice a trecut, pe fondul
semnelor de stabilire a activităţii economice în trimestrul doi din acest an”, a spus Putin, care a apreciat, totodată, că ameninţarea cu care se confruntă Rusia acum este inflaţia, în timp ce alte state sunt afectate de deflaţie.
Scăderea dramatică a cotaţiilor ţiţeiului a trezit la realitate ţările bogate din Golful Persic. Emiratele Arabe Unite, Arabia Saudită, Kuweit, Oman, Qatar şi Bahrain sunt cele şase ţări din Golf care au decis să introducă, pentru prima dată, taxa pe valoarea adăugată. O vor face-o treptat, în următorii trei ani, susţine Digi 24.
A fost o decizie comună anunţată la ultima reuniune a Consiliului de Cooperare din Golf, iar introducerea TVA-ului va avea loc simultan în cele șase state pentru a împiedica concurenţa neloială şi contrabanda. De la aplicarea TVA vor fi excluse serviciile medicale, cele sociale, educaţia şi aproape 100 de produse alimentare.
Experţii spun că introducerea acestei taxe va contribui la creşterea cu 4-5 procente a PIB în cele şase ţări din Golf.
În România, preţul benzinei şi motorinei este aproximativ acelaşi de acum cinci ani. Prăbuşirea cotaţiilor barilului de petrol cu 60% de atunci a fost compensată pe deplin de suprataxarea de către stat a carburanţilor şi de un curs de schimb leu/dolar defavorabil. Conform unei analize făcută de Economica.net, preţul mediu al carburanţilor comercializaţi în staţiile de distribuţie din România a ajuns la
nivelul celor din 2010. Astfel, motorina vândută în România, în 14 decembrie, era 1,0 euro pe litru, în timp ce, acum cinci ani, preţul acesteia era de 1,11 euro pe litru. Benzina costă acum 1,10 euro pe litru, iar în 2010 costa 1,14 euro.
Sursa: www.cotidianul.ro