ANAF dăunează grav unei categorii importante de companii

IMG 2124
Un ordin dat de Ionuț Mișa, seful ANAF, și apărut în Monitorul Oficial din data de 10 august, lovește în companiile care au activități în distrubuția angros de produse energetice-benzine și distribuția angros de băuturi alcoolice care nu dețin depozite sau spații de depozitare. Actul normativ aborgă atestatele de distribuție a produselor energetice și băuturilor alcoolice în regim angros de către operatorii economici ce nu au depozitare. „Este cazul unei societăți ce achiziționează benzină sau motorină de la rafinărie, deține o cisternă și transporta benzină/motorină direct la clientul final. La fel și cu societățile ce achiziționează băuturi alcoolice de la o fabrică și transporta băuturile direct la client.
Toți aceștia nu vor mai putea să desfășoare activitatea dacă nu se dotează cu depozite. Practic sunt scoși din piață”, susține Adrian Bența, membru al Camerei Consultanților Fiscali.
Potrivit acestuia, operatorii au dreptul să solicite atestatul în termen de 90 de zile pe noile condiții de autorizare. „Operatorii economici care au fost înregistraţi să distribuie şi să comercializeze în sistem angro, fără depozitare, produse energetice, precum şi cei înregistraţi să distribuie şi comercializeze în sistem angro, fără depozitare, băuturi alcoolice şi/sau tutun prelucrat pot să depună, în termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare a prezentului ordin, la autoritatea competentă o nouă cerere de înregistrare şi documentele aferente, potrivit prevederilor Ordinului preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr. 1.849/2016 pentru aprobarea Procedurii de înregistrare a operatorilor economici care comercializează în sistem angro sau en détail produse energetice – benzine, motorine, petrol lampant, gaz petrolier lichefiat şi biocombustibili, precum şi pentru aprobarea modelului şi conţinutului unor formulare, cu modificările şi completările ulterioare, respectiv ale Ordinului preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr. 1.850/2016 pentru aprobarea Procedurii de înregistrare a activităţii de distribuţie şi comercializare angro de băuturi alcoolice şi/sau tutun prelucrat, precum şi pentru aprobarea modelului şi conţinutului unor formulare, cu modificările ulterioare, după caz”, se stipulează la articolul III din ordinul amintit, semnat pe data de 6 august scrie cotitianul.ro
EXPLICATII – Gabriel Biris, Facebook
947385 341814465921807 1628456620 n
Am inteles acum de ce m-a atacat dl Valcov in urma cu cateva zile! Pentru ca pregatea o reiterare a OPANAF-ului prin care se elimina din piata o imensa parte a comerciantilor en-gros de motorina si alte produse accizabile…

Vineri a fost publicat OPANAF 1960/2018 care asta face: scoate din piata un numar semnificativ de “furnicute” si lasa piata pentru “rechini”.

De ce face asta?

Argumentul furtului accizelor nu poate fi. Motorina ajunge la comerciantul en-gross doar dupa ce acciza este platita (la scoaterea din antrepozit), deci riscul pe acciza este ZERO.
Nici la TVA nu este o problema, antrepozitarul colectand TVA pentru pretul de vanzare la en-grossist, deci riscul se reduce la TVA-ul pentru marja acestora (1-3%, functie de termenul de plata).

Deci, nu veniturile suplimentare la buget sunt problema, ci altceva. Sau altcineva…

Care va fi impactul?

O bulversare majora a lantului de comercializare al motorinei (in principal), inclusiv posibila blocare a campaniei agricole de toamna pentru multi agricultori (mici si medii).

  Sorin Blejnar neagă tot

Pentru a intelege de ce zic asta, trebuie sa intelegem cum functioneaza piata, pe paliere:

– primul palier este cel al producatorilor si importatorilor, care sunt si antrepozitari (motorina este stocata in depozit/antrepozit fara ca acciza sa fie platita. Pentru a fi vanduta si scoasa din antrepozit 100% din acciza este achitata de antrepozitar la buget);
– al doilea palier este cel al comerciantilor en-gross. Ei cumpara de la producator si vand la consumator (B2B). Producatorul nu are un interes sa vanda direct la consumator pentru ca nu are nevoie de bataia de cap asociata relatiei cu mii de clienti. Nu au nici oamenii si nici infrastructura de vanzari necesara, cu atat mai putin daca nu vand cu plata in avans, ci cu plata la termen (pentru care trebuie garantii, contracte, etc). De aceea prefera sa vanda unui numar mult mai mic de en-grossisti, care la randul lor vand miilor de consumatori. En-grossistii sunt si ei de doua categorii: cei care au depozite proprii (foarte putini) si cei care nu au. Cei care nu au, ridica motorina de la producator cu cisterna si o livreaza clientului.
– al treilea palier il reprezinta consumatorul (tot companii). Acestia pot fi producatori agricoli, firme de transport, firme de constructii, benzinarii – isi iau motorina de la en-grosistul cu care a dezvoltat o relatie in ani, care ii da motorina cu plata la termen, caruia i-a dat garantii pentru a securiza plata.

Firmele de pe palierul 2 actioneaza ca un lant de transmisie intre producator si consumator. Acum lantul asta este rupt.
Consumatorii care au nevoie de, sa zicem un sfert de cisterna, nu vor mai avea de unde sa o cumpere…

Vom vedea combine si tractoare in benzinarii? Sau excavatoare si buldozere? Cum draq sa intre combina in benzinarie, ca nu are loc? 1649a8e25c1b2d07c4eeecc29754d37d)) Iar la benzinarie nu iti nimeni pe datorie pana strangi recolta…

OPANAF-ul asta nu e doar problema pentru comerciantii en-gross fara depozite…

E o problema si pentru producatori, care vor avea un blocaj imens pana cand isi vor putea face propria infrastructura de vanzari.

E o problema si pentru consumatori, care vor trebui fie sa fie acceptati ca si client de rafinarii, fie sa isi gaseasca un en-grossist cu depozite (greu, ca nu vor fi multi).

E o problema si pentru firmele mici de transport, care vor trebui fie sa gaseasca clienti consumatori finali fie vor disparea – pentru ca en-grossistii mari vor lucra doar cu firme care au zeci de cisterne nu 2-3…

Cred ca nici cei care au cerut OPANAF-ul asta nu au realizat dimensiunea problemei pe care o genereaza, cu atat mai putin cei care au semnat acest OPANAF…

Trecand dincolo de acest caz concret, sa intelegem ca oricand oricine poate fi scos din business printr-un OPANAF sau alta reglementare publicata in MO???

Evident, nu!

Nu atat timp cat exista instante, de asta este important ca Justitia sa fie independenta! Independenta de politicieni, de protocoale…

Categorie: mandri.ro
Tags: anaf, antreprize, benzina

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Fill out this field
Fill out this field
Te rog să introduci o adresă de email validă.

Îți dorești un prieten pe viață?
Adoptă un cățel
Click aici
Îți dorești un prieten?
Adoptă un cățel
Click aici