Vineri a fost publicat OPANAF 1960/2018 care asta face: scoate din piata un numar semnificativ de “furnicute” si lasa piata pentru “rechini”.
De ce face asta?
Argumentul furtului accizelor nu poate fi. Motorina ajunge la comerciantul en-gross doar dupa ce acciza este platita (la scoaterea din antrepozit), deci riscul pe acciza este ZERO.
Nici la TVA nu este o problema, antrepozitarul colectand TVA pentru pretul de vanzare la en-grossist, deci riscul se reduce la TVA-ul pentru marja acestora (1-3%, functie de termenul de plata).
Deci, nu veniturile suplimentare la buget sunt problema, ci altceva. Sau altcineva…
Care va fi impactul?
O bulversare majora a lantului de comercializare al motorinei (in principal), inclusiv posibila blocare a campaniei agricole de toamna pentru multi agricultori (mici si medii).
Pentru a intelege de ce zic asta, trebuie sa intelegem cum functioneaza piata, pe paliere:
– primul palier este cel al producatorilor si importatorilor, care sunt si antrepozitari (motorina este stocata in depozit/antrepozit fara ca acciza sa fie platita. Pentru a fi vanduta si scoasa din antrepozit 100% din acciza este achitata de antrepozitar la buget);
– al doilea palier este cel al comerciantilor en-gross. Ei cumpara de la producator si vand la consumator (B2B). Producatorul nu are un interes sa vanda direct la consumator pentru ca nu are nevoie de bataia de cap asociata relatiei cu mii de clienti. Nu au nici oamenii si nici infrastructura de vanzari necesara, cu atat mai putin daca nu vand cu plata in avans, ci cu plata la termen (pentru care trebuie garantii, contracte, etc). De aceea prefera sa vanda unui numar mult mai mic de en-grossisti, care la randul lor vand miilor de consumatori. En-grossistii sunt si ei de doua categorii: cei care au depozite proprii (foarte putini) si cei care nu au. Cei care nu au, ridica motorina de la producator cu cisterna si o livreaza clientului.
– al treilea palier il reprezinta consumatorul (tot companii). Acestia pot fi producatori agricoli, firme de transport, firme de constructii, benzinarii – isi iau motorina de la en-grosistul cu care a dezvoltat o relatie in ani, care ii da motorina cu plata la termen, caruia i-a dat garantii pentru a securiza plata.
Firmele de pe palierul 2 actioneaza ca un lant de transmisie intre producator si consumator. Acum lantul asta este rupt.
Consumatorii care au nevoie de, sa zicem un sfert de cisterna, nu vor mai avea de unde sa o cumpere…
Vom vedea combine si tractoare in benzinarii? Sau excavatoare si buldozere? Cum draq sa intre combina in benzinarie, ca nu are loc? )) Iar la benzinarie nu iti nimeni pe datorie pana strangi recolta…
OPANAF-ul asta nu e doar problema pentru comerciantii en-gross fara depozite…
E o problema si pentru producatori, care vor avea un blocaj imens pana cand isi vor putea face propria infrastructura de vanzari.
E o problema si pentru consumatori, care vor trebui fie sa fie acceptati ca si client de rafinarii, fie sa isi gaseasca un en-grossist cu depozite (greu, ca nu vor fi multi).
E o problema si pentru firmele mici de transport, care vor trebui fie sa gaseasca clienti consumatori finali fie vor disparea – pentru ca en-grossistii mari vor lucra doar cu firme care au zeci de cisterne nu 2-3…
Cred ca nici cei care au cerut OPANAF-ul asta nu au realizat dimensiunea problemei pe care o genereaza, cu atat mai putin cei care au semnat acest OPANAF…
Trecand dincolo de acest caz concret, sa intelegem ca oricand oricine poate fi scos din business printr-un OPANAF sau alta reglementare publicata in MO???
Evident, nu!
Nu atat timp cat exista instante, de asta este important ca Justitia sa fie independenta! Independenta de politicieni, de protocoale…