Sebastian Bulumac, acuză faptul că Planul de Mobilitate Urbană Durabilă pentru Municipiul Arad, un raport ce vizează traficul din municipiul Arad, a fost realizat în doar patru săptămâni, de o firmă nou înfiinţată, fără niciun angajat. Bulumac arată neajunsurile acestui raport, printr-un comunicat de presă:
„Am trimis Primăriei Municipiului Arad propunerile şi observaţiile mele privind Planul de Mobilitate Urbană Durabilă pentru Municipiul Arad:
1. Monitorizare trafic deplasări la cumpărături
Atât Primăria, cât și firma (S.C. SIGMA MOBILITY ENGINEERING S.R.L.) care a elaborat studiul, afirmă că se pune accentul pe cetățean și pe nevoile acestuia. Din graficul pus la dispoziţie (fig.3.13 pag.124) remarcăm că din totalul călătoriilor efectuate intr-o zi lucrătoare, exceptând deplasările de întoarcere la domiciuliu, cele mai importante ponderi le ocupă deplasările către serviciu – 35.5% şi cele pentru cumpărături – 25%. Dacă deplasările la serviciu nu pot fi monitorizate, acestea fiind distribuite în toate domeniile şi zonele oraşului, pentru călătoriile la cumpărături se poate face acest lucru. Există doar câteva puncte fierbinţi în oraş dedicate cumpărăturilor – Atrium Mall, zona Kaufland/Lidl de pe Str. Banul Mărăcine, pieţele centrale (Mihai Viteazul, Catedralei) etc. Acest lucru NU se regăsește în raportul privind monitorizarea, neexistând puncte de măsurare a traficului.
PROPUNERE: monitorizarea traficului şi în punctele comerciale de interes. Doar în acest fel am putea avea o imagine reală a fluxurilor de trafic pe zone și s-ar putea face o analiză realistă, în concordanță cu nevoile cetățeanului.
2. Monitorizare trafic Calea Aurel Vlaicu
La monitorizarea volumului de trafic între orele 12:00 si 18:00, mi-a atras atenţia POSTUL 8 – sensul înspre Nădlac (intre Str Miron Costin si Calea 6 Vânători), din graficul 3.32, pag.137, unde există un minim de 150 de vehicule monitorizate în intervalul orar 12:00-12:15. În data de 20.07.2016, am numărat personal acest trafic şi rezultatul a fost de 318 vehicule, peste dublu faţă de valoarea monitorizată de firma din Piteşti. Mă întreb dacă, la valoarea minimă se înregistrează în realitate un număr dublu, ce se întâmplă în intervalul 13:45-14:00, când în raport este înregistrat un maxim de aproape 350 vehicule?
PROPUNERE: verificarea datelor măsurate prin sondaj, astfel încât viitoarele soluţii să se bazeze pe date reale.
3. Pod peste Mureș
Dacă în cazul Gării din Arad a fost monitorizat şi traficul de călători – 2297 călători/zi, sau în cazul Aeroportului Arad, de 8623 călători/an, NU găsim monitorizarea traficului de cetăţeni care folosesc Pasarela peste Mureș, spre zona de agrement de la ȘTRAND.
PROPUNERE: monitorizare trafic peste pasarelă, pentru a vedea dacă investiţia viitoare (Pod peste Mureș), a cărei intenţie a fost anunţată în repetate rânduri de către primar, se justifică din punct de vedere al acestei nevoi a cetățeanului, anume accesul spre Ştrand-Cetate. A se ţine cont de faptul că o parte din Ştrand este în paragină, iar Cetatea nu a intrat încă în circuitul civil.
4. Siguranţa circulaţiei
În 2015 remarcam creşterea faţă de 2014 a numărului de accidente peste 200 (fig.2.55, pag. 97), iar la persoane grav ranite (fig.2.57, pag. 98) se remarcă o creştere a pietenilor şi bicicliştilor accidentați, faţă de anul 2014. Mă întreb dacă pistele de biclete amenajate în forma actuală, ajută sau trebuie luată în considerare o noua modelare a acestora, din punct de vedere al siguranței.
PROPUNERI:
Retrasarea pistelor, astfel încât să respecte siguranța cetățeanului – lucru făcut în concordanță cu opinia Poliţiei Rutiere.
Placarea cu lemn a băncilor din popasurile numite “loc de odihnă” (acum inutilizabile în mare parte din an, fiind metalice – iarna prea reci, iar vara fierbinţi)
Deschiderea centrelor de închiriere biciclete în zone cu trafic intens, un model în acest sens fiind Timișoara.
5. Sisteme inteligente de transport
Remarc un număr foarte mare de sisteme semaforizate fără justificare, iar un argument pentru lipsa utilității acestora este situația din data de 16 aprilie (într-o sâmbătă!), când, practic, traficul a fost blocat pe Calea Romanilor – unde există “doar” TREI intersecții semaforizate! Timpul de parcurgere al distanței Podul Traian – Piaţa Arenei a trecut de dublul timpului obișnuit – de la 10 minute, la aproape 24 minute.
PROPUNERE: relocarea acestora în zone cu probleme şi care au nevoie (zone cu accidente frecvente ș.a.) – exemplu Zona B.A.T, unde aproape zilnic avem accidente, sau zona de inersecție a centurii orașului cu str. 6 Vânători.
Înteleg că SISTEMUL e-ticketing este în faza III (pag.101) “pentru care Municipiul Arad a obţinut împrumut din partea BERD” (!!!). Când, cum, cât anume şi în ce condiţii s-a obținut acest împrumut?
Legat de venituri din tickete și carduri – s-a obţinut în anul 2015 o suma de 941.651 lei (pag.96). Care a fost valoarea cheltuielilor de personal și întreținere?
Sper ca CENTRAREA PE CETĂȚEAN să nu fie vorbe goale, ci să reprezinte o temă importantă a Primăriei, iar opiniile exprimate să se regăsescă în deciziile luate.
P.S. Observaţie privind atribuirea contractului către consultantul
S.C. SIGMA MOBILITY ENGINEERING S.R.L, Mun. Piteşti, B-dul Republicii, Nr.117A, Bl.D5A, Sc.A, Et.6, Ap.24, Jud. Argeş
Având în vedere următoarele termene:
– depunerea documentaţiei: 06.10.2015
– în 26.11.2015 s-a semnat contractul
– derularea contractului a început în 21.12.2015
– în ianuarie 2016 s-a predat raportul
Cât de credibil poate fi un raport de 206 pagini, conţinând extrem de multe situaţii statistice şi monitorizări, care este elaborat în 4 săptămâni, în perioada sărbătorilor de iarnă, de către o firmă înfiinţată cu un an înainte, fără niciun salariat?“, susține Bulumac.
Detalii despre proiect, precum şi despre documentaţia elaborată de proiectantul Sigma Mobility Engineering din Piteşti, puteţi citi accesând linkul de mai jos:
http://www.primariaarad.ro/info.php?page=%2Ftemp%2Fpmud%2Findex-pmud.html&newlang=ron&theme=th1-ron