În cazul în care produsul pe care l-ai cumparat este defect, ai dreptul la repararea sau înlocuirea acestuia, dar poți obține chiar și banii înapoi. Tu știi care sunt condițiile în care te poți bucura de garanția legală a unui produs?
De Black Friday este important să ne informăm nu numai cu privire la caracteristicile produselor pe care ni le dorim, dar trebuie să ne pregătim și pentru situațiile neplăcute în care, după ce ne-au fost livrate produsele, observăm ca sunt defecte. În acest sens, principala reglementare în domeniu este reprezentată de Legea nr. 449/2003 privind vânzarea produselor și garanțiile asociate acestora. Legea stabilește ce drepturi are consumatorul în cazul în care produsul pe care l-a cumpărat nu funcționează așa cum ar trebui scrie avocatnet.ro
Concret, cumpărătorul poate cere să i se aducă produsul la conformitate, fără să plătească ceva în plus, prin reparare sau înlocuire (cu excepţia situaţiei în care înlocuirea este o măsură imposibilă sau disproporţionată). De asemenea, el poate solicita o reducere corespunzătoare a preţului sau desființarea contractului, situație în care va primi banii înapoi și va restitui vânzătorului produsul defect. Cumpărătorul trebuie doar să facă dovada faptului că a achiziționat produsul defect de la vânzătorul respectiv cu bonul fiscal ori cu factura emisă.
După cum spuneam, vorbim despre un drept de garanție atunci când avem de-a face cu un produs neconform. Pentru aceasta, e necesar să clarificăm sensul noțiunii. Astfel, Legea nr. 449/2003 stabilește că produsele conforme sunt acelea care:
- corespund cu descrierea făcută de vânzător şi au aceleaşi calităţi ca produsele prezentate ca mostră/model;
- corespund oricărui scop specific solicitat de consumator și acceptat de vânzător la încheierea contractului;
- corespund scopurilor pentru care sunt folosite în mod normal produsele de acelaşi tip;
- prezintă calitatea şi performanţa normală la care consumatorul se poate aştepta în mod rezonabil, având în vedere eticheta produsului sau publicitatea făcută de vânzător sau de producător.
Vânzătorul este obligat să asigure garanția legală
Dacă produsul cumpărat nu îndeplinește condițiile de mai sus, trebuie știut că vânzătorul este cel care răspunde, în baza garanției legale, pentru orice lipsă a conformităţii existente la momentul când au fost livrate produsele. Legea îl obligă să răspundă dacă lipsa de conformitate apare într-un termen de doi ani, calculat de la data livrării produsului, sau în termenul (mai lung) la care s-a obligat prin intermediul unei garanții comerciale.
După expirarea acestui termen, consumatorii încă ar mai putea obține remedierea sau înlocuirea produselor, dar ca urmare a garanției pentru vicii ascunse, care funcționează după alte reguli și nu trebuie confundată cu garanția legală de doi ani.
În Legea nr. 449/2003 se mai face referire și la garanția comercială. Aceasta reprezintă un angajament suplimentar al vânzătorului față de cumpărător și care vine, deci, în completarea garanției legale. Dacă vânzătorul promite că oferă și această garanție (adică ceva în plus față de cei doi ani), oricare ar fi termenul convenit, atunci el este obligat să răspundă pentru conformitatea produsului pentru o perioadă mai mare de doi ani. Cu alte cuvinte, garanția totală pentru produsul cumpărat este de doi ani plus termenul convenit prin garanția comercială.