10 indicatori care arată unde este astăzi România şi unde trebuie să ajungă
Angajaţii români au salarii de 4 ori mai mici decât germanii, iar PIB-ul pe locuitor este de 4,5 ori mai scăzut decât în Germania. În acelaşi timp, reţeaua de autostrăzi germană este de 17 ori mai mare (deşi suprafaţa ţării este doar cu o treime mai mare decât a României), iar în Germania aproape că nu există locuinţă fără acces la toaletă în interior (pe când în România unu din trei locuitori nu are baie în casă). ZF a centralizat 10 indicatori care arată cum stă România în prezent faţă de Germania şi care sunt măsurile care vor duce, pe termen mediu şi lung, la o ameliorare a acestora şi la o reducere a decalajelor faţă de cea mai puternică economie europeană.
1. PIB per capita în 2016
România a înregistrat un nivel al PIB per locuitor de 8.000 de euro în 2016 (în preţuri curente), de 4,5 ori mai scăzut decât nivelul acestui indicator în Germania, arată datele Băncii Mondiale. Cu un ritm de creştere economică de 5% pe an, în condiţiile în care economia germană ar stagna, valoarea PIB per capita din România ar ajunge la jumătate din nivelul indicatorului din Germania în 17 ani, potrivit calculelor ZF.
2. Salariul mediu net pe lună
Salariile angajaţilor români sunt de 4,3 ori mai mici decât salariile medii ale angajaţilor germani, chiar dacă în ultimii ani angajaţii români au avut parte de creşteri salariale de 10- 15% pe an. Creşterea salariului minim, majorările salariale din sectorul bugetar şi criza de personal au fost principalii factori care au contribuit şi vor contribui în continuare la creşterile de salarii din România.
3. Productivitatea muncii per angajat în 2016
Angajaţii români au o productivitate medie de 62,5% din productivitatea medie a angajaţilor din statele Uniunii Europene, în timp ce angajaţii germani depăşesc cu 5,5% productivitatea medie din UE. Creşterile de salarii, investiţiile în modernizarea echipamentelor de producţie sau un management mai performant sunt doar câteva dintre elementele care ar putea creşte valoarea adăugată adusă în economie şi, totodată, productivitatea angajaţilor.
4. Speranţa de viaţă la naştere
Speranţa de viaţă la naştere, unul dintre cei mai importanţi indicatori care reflectă starea de sănătate a unui popor, este încă redusă în România faţă de alte ţări, deşi a crescut semnificativ în ultimul deceniu.
5. Rata mortalităţii infantile
Rata mortalităţii infantile, indicatorul care raportează numărul decedaţilor în vârstă de sub un an la 1.000 de născuţi vii, a ajuns la 7,6 la mie în România, fiind de 2,3 ori mai mare decât în Germania. Alimentaţia femeilor gravide, dar şi sistemul de lucru al medicilor de familie (care nu lucrează în weekend) sunt o parte dintre problemele care trebuie rezolvate pentru a îmbunătăţi acest indicator în România. Totuşi, progresul este semnificativ faţă de anul 1990, când rata mortalităţii infantile în România era de 27 la mie.
6. Ponderea populaţiei cu studii superioare
Moştenirea României din perioada comunistă, când numărul de locuri în universităţi era limitat, şi-a lăsat amprenta asupra structurii populaţiei României după nivelul de studii. La ultimul recensământ, doar 14,4% din populaţia României (adică 2,88 milioane de persoane) aveau studii superioare, la jumătate faţă de procentul înregistrat în Germania. Acest decalaj va fi mai dificil de recuperat – chiar dacă s-a dezvoltat mult şi piaţa universităţilor private – deoarece populaţia şcolară a scăzut şi va continua să scadă în următorii ani pe fondul reducerii natalităţii.
7. Număr de kilometri de autostradă în 2015
Lipsa unei reţele de autostrăzi bine dezvoltate este principalul impediment în atragerea de noi investitori. În prezent, România are 747 de km de autostradă la o suprafaţă de 238.397 km2, în timp ce Germania are aproape 13.000 de km de autostradă la o suprafaţă de 357.376 km2. Cu alte cuvinte, deşi are o suprafaţă cu o treime mai scăzută decât Germania, România are o reţea de autostrăzi de 17 ori mai redusă decât cea din Germania. Folosirea fondurilor europene pentru infrastructură este singura soluţie pentru ca România să mai recupereze din discrepanţe.
8. Ponderea populaţiei fără acces la baie proprie, duş sau toaletă interioară în 2016
Unu din trei români nu are acces la toaletă în interiorul locuinţei, în timp ce în Germania procentul populaţiei în această situaţie este extrem de scăzut, de numai 0,1% în 2016. Investiţiile în sistemele de canalizare sunt esenţiale pentru rezolvarea acestei probleme în mediul rural, unde trăiesc 45% dintre locuitorii României.
9. Ponderea populaţiei ocupate în agricultură în 2015
Mai bine de un sfert din populaţia aptă de muncă a României este ocupată în sectorul agriculturii, majoritatea în agricultura de subzistenţă, în timp ce în Germania ponderea populaţiei ocupate în acest sector este de doar 1,4%. O strategie de folosire a fondurilor UE astfel încât fermele de familie să devină furnizori de materie primă pentru branduri create în România poate fi calea care să lege agricultura de industria alimentară.
10. Bogăţia populaţiei
Cu o bogăţie de 17.000 de euro per locuitor, un cetăţean român este de zece ori mai sărac decât unul german. Bogăţia netă a populaţiei este un indicator calculat în funcţie de preţul imobiliarelor, cursul valutar, piaţa de capital etc.
10 misiuni pentru mediul de business
ZF anunţă zece misiuni pe care voi, oameni de afaceri şi antreprenori, le aveţi de îndeplinit pentru a crea un mediu de afaceri mai puternic şi mai competitiv, pentru a dezvolta România.
1. Think global, act global in business
Dacă lansezi un produs sau un serviciu în România, gândeşte-l global. Companiile româneşti, indiferent dacă sunt mici, mijlocii sau mari, trebuie să îşi dezvolte strategiile de business care să aibă în vedere piaţa globală, unde îşi pot exporta cu uşurinţă bunurile sau serviciile produse.
2. Fii parte din lanţuri globale de produse şi servicii, dar generează valoare adăugată pe segmentul tău
Investeşte şi dezvoltă bunuri sau servicii în sectoarele unde România are un avantaj competitiv atât din punctul de vedere al resurselor, cât şi al creierelor. Restul se cumpără.
3. Dezvoltă-ţi resursele strategice: agricultura, IT etc.
Industria alimentară este unul dintre domeniile cu oportunităţi clare de investiţii în următoarea perioadă, iar cei care vor să exporte produse alimentare pot beneficia de un potenţial uriaş de forţă de muncă (2 milioane de oameni sunt ocupaţi în agricultură). De asemenea, competenţele programatorilor români au demonstrat deja potenţialul de investiţii în acest sector, care a ajuns să genereze 6% din PIB cu mai puţin de 200.000 de angajaţi.
4. Investeşte şi dezvoltă creierele româneşti din propria companie
Educaţia de business trebuie să aparţină companiei Nimeni nu poate să facă educaţie de business mai bine decât voi, oamenii de afaceri. Managerii sunt responsabili de dezvoltarea oamenilor pe care îi au în companie, iar lipsa investiţiilor în educaţia angajaţilor are impact negativ în rezultatele financiare ale companiilor.
5. Dezvoltarea tuturor serviciilor financiare pentru a da acces la finanţare tuturor celor care au o idee
Accesul dificil la finanţare este cea mai mare provocare cu care se confruntă antreprenorii aflaţi la început de drum, de aceea sectorul serviciilor financiare trebuie să se dezvolte şi să acorde finanţări pentru dezvoltarea mediului antreprenorial.
6. Caută disruption în fiecare sector economic
Aşa cum Uber a revoluţionat serviciile de transport urban, iar Airbnb piaţa serviciilor de cazare, şi voi, oamenii din business, trebuie să găsiţi acei factori „perturbatori“ de pe o piaţă atunci când creaţi un nou serviciu sau produs. Inclusiv în România, Vola şi Clever Taxi au fost „disruptive“ în sectoarele lor de activitate, turism şi transport cu taxiul.
7. Încurajează investiţiile străine, pentru că vin cu know how, organizare, bani şi pieţe
Una dintre misiunile unui om de business, indiferent dacă reprezintă o companie locală sau una cu acţionariat străin, este aceea de a fi promotorul ţării în care activează. Dincolo de beneficiile legate de creşterea economică, cu ajutorul noilor investiţii străine poţi să îţi creşti şi tu businessul!
8. Capitalizează-ţi în România tot ce ai câştigat pentru a avea resurse financiare să te extinzi atunci când apar oportunităţi pe piaţă
Implementarea unei directive europene va obliga multinaţionalele să îşi raporteze profiturile în ţara în care le produc, iar oamenii de afaceri trebuie să folosească această oportunitate pentru a investi în extinderea afacerilor din România sau în lansarea de noi produse şi servicii.
9. Foloseşte fonduri europene
Fondurile UE pot face diferenţa între companii şi pot face un mediu antreprenorial românesc mai solid. Caută liniile de finanţare potrivite pentru businessul tău şi nu-ţi fie teamă de birocraţie, pentru că finanţările nerambursabile sunt o oportunitate.
10. Investeşte în automatizare
Oamenii de afaceri şi antreprenorii locali trebuie să investească în automatizarea proceselor de producţie sau în softuri care să înlocuiască activităţi de rutină din comapnii pentru a creşte profitabilitatea companiei şi, totodată, pentru a deveni mai competitivi scrie zf.ro