O seară intimă de recital, o muzică plină de rafinament şi un oaspete francez, acordeonistul Pascal Contet, sunt atuurile unei invitaţii pe care Filarmonica de Stat Arad, împreună cu Institutul Francez din Timişoara o adresează iubitorilor de inedit.
Sâmbătă, 29 octombrie 2016, la ora 19.00, în Sala Cercului Militar de pe B-dul Decebal nr. 19, genul cameral revine în prim planul spaţiului de audiţie, printr-un itinerariu trasat cu abilitate şi inspiraţie.
De la barocul francez şi italian şi partiturile lui François Couperin şi Domenico Scarlatti, la armoniile, ritmurile şi proverbialul umor al lui Astor Piazzolla, dar şi solistica lui Yann Robin sau propriile autografe Pascal Contet, timpul rezervat muzicii se scurge printre texturile armonice şi timbrele penetrante ale unui instrument cu o identitate remarcabilă.
Ea se regăseşte deopotrivă în transcripţiile lucrărilor de provenienţă clasică, dar şi în creaţiile special dedicate ale ultimelor decenii, care i-au permis acordeonului să cucerească într-un mod ireversibil scena de concert.
Portret – Pascal Contet
Pascal Contet a început practica muzicală în Franţa.Urmează studiile superioare la Fribourg în Elveţia, la Universitatea de Muzică din Hanovra, la Conservatorul Regal din Copenhaga şi Academia de arte din Graz. Talentul lui este repede recunoscut. Laureat al Fundaţiilor Cziffra (1983) şi Menuhin (1986), primeşte premiul Fundaţiei Bleustein-Blanchet pentru Vocaţie în 1989. Începând din 1993 pune bazele unui nou repertoriu pentru acordeon. Va realiza în primă audiţie numeroase capodopere ale compozitorilor contemporani: Georges Aperghis, Claude Ballif, Luciano Berio, Edith Canat de Chizy, Bernard Cavanna, Jean-Pierre Drouet, Peter Eötvös, Philippe Fénelon, Jean Françaix, Sofia Goubaïdoulina, Bruno Mantovani, Jacques Rebotier. Este invitat în mod constant la festivaluri precum Présences – Radio France, Royaumont, Flâneries de Reims, Francophonies – Limoges, Lisabona, Berlin, Geneva, Lausanne.
A colaborat ca solist cu Orchestra simfonică a Radiodifuziunii franceze, Orchestra Suisse Romande, Orchestra Naţională a Operei din Paris, Orchestra de cameră din Lausanne sub direcţia unor mari dirijori precum Pierre Boulez, Esa-Pekka Salonen, Jean-Claude Casadesus. Solist permanent al ansamblurilor 2E2M şi Ars Nova, a colaborat de asemenea şi cu grupurile Court-circuit, les Temps Modernes şi Ensemble Modern.
Pascal Contet nu se cantonează în repertoriul clasic contemporan. El abordează de asemenea improvizaţia alături de Joëlle Léandre şi se distinge în lumea jazz-ului: în 2007 primeşte titlul Artiste de l’Année aux Victoires Jazz pentru albumul său NU.
El participă de asemenea la proiecte teatrale cu Marie-Christine Barrault, Fabrice Melquiot sau congolezul Dieudonné Niangouna, la Festivalul de la Avignon , în 2009.
În domeniul pedagogic, predă începând din 1991 la Conservatorul de Muzică şi Teatru din Berna, susţine clase de măiestrie la Shanghai, Peking, Seul, Hanovra… În 2008 animă sezonul de vară Jazzcampus în Clunisois. În 2010 este solicitat de Radio France, unde realizează emisiunea Des Vagues et des Lames, apoi în decembrie 2011, Nuit de l’Accordéon. Are la activ peste 40 de discuri, printre care CD-ul din 2015, Fantaisie lyrique, cu clarinetistul Paul Meyer, cu transcripţii de arii de operă.
La vârsta de patru ani am început să ating clapele pianului dezacordat al bunicii mele. Cu siguranţă asta s-a transformat, alături de melodiile mătuşii mele cântate la acordeon, într-un amalgam de muzică pentru acordeon şi armonii contemporane de muzică clasică.
În Franţa, admirabilii mei instructori de la conservatoare prestigioase din Germania şi Danemarca, m-au inspirat să dezvolt, începând cu anul 1993, repertoriul meu unic. De atunci am făcut acelaşi lucru cu colegi muzicieni itineranţi, precum Bernard Cavanna, Bruno Mantovani, Franck Bedrossian şi J.T. Maldonado şi curând după aceea cu Philippe Hurel şi Yann Robin. Lucrări solo sau cu orchestră – nu contează, atâta timp cât muzica rămâne fermecătoare. Această sălbăticie a devenit o grădină mult mai aranjată, plină de experimente şi plante căţărătoare, precum improvizaţiile cu Joëlle Léandre, Carlos Zingaro sau Wu Wei printre alţii şi dansuri cu Odile Duboc, Mié Cocquempot, etc. Călătorind în altă parte, uneori extrem de departe, în locuri precum China, Africa şi Mexico, locuri unde unii nu s-ar aştepta să mă găsească, este în opinia mea cea mai scurtă cale către inovaţie. Exemple de asemenea creativitate includ stilul componistic din Les Inepties Volantes, al lui Niangouna (2009, Festivalul de la Avignon), interpretări cu Marie – Christine Barault, muzica din noul film al lui François Marthouret, punerea în scenă a unor concerte neconvenţionale, transcripţii surpriză (Schubert de Cavanna cu Ars Nova sau 2 E2M) şi interpretări solo la cine-concerte, care ne permit să retrăim momentul în care filmul a fost creat de producator… şi în final, de ce să nu ne uităm în treacăt la istoria muzicii pe calea unei expoziţii itinerante a celor 80 de instrumente vechi, din propria mea colecţie.
Pascal Contet
FILARMONICA DE STAT ARAD
în parteneriat cu
INSTITUTUL FRANCEZ TIMIŞOARA
Sâmbătă 29 Octombrie 2016 ora 19.00
Sala Cercului Militar, B-dul Decebal nr. 19
RECITAL
PASCAL CONTET – acordeon
Franţa
PASCAL CONTET Au coeur- même
FRANÇOIS COUPERIN La « Visionaire »
Les Ombres Errantes
La Montflambert
(din volumul IV pentru clavecin)
PASCAL CONTET Mother
ASTOR PIAZZOLLA Contrabajeando
PASCAL CONTET Over the Mountains
DOMENICO SCARLATTI Sonata în si minor
YANN ROBIN Draft 1
ASTOR PIAZZOLLA Sentido unico
PASCAL CONTET Final
JACQUES REBOTIER Peut-être