De ce nu putem merge doar pe autostradă de la Nădlac la Sibiu ?

Autostrada Sibiu Orastie

În august 2017, după vizite cu presa pe şantier în care s-au răstit la constructori, ministrul Cuc şi Ştefan Ioniţă, şeful Companiei de Autostrăzi de la acel moment, au reziliat contractul cu firma Salini pentru secţiunea cu tuneluri din Lotul 2 al autostrăzii Lugoj – Deva – singura bucată care acum lipseşte de la Sibiu la Nădlac.

Acum, România este bună de plată cu peste 50 de milioane de euro, după ce în 2017 ministrul Cuc ar fi reziliat abuziv un contract pe autostrada Lugoj – Deva / Blocaj uriaş şi risc major de a pierde fondurile europene pe toată autostrada, relatează HotNews.ro.

Constructorul  a câştigat la Curtea Internaţională de Arbitraj daune de circa 50 de milioane de euro. Mai mult, arbitrii au stabilit că fostul contract încă e în vigoare, într-un moment în care CNAIR încearcă cu disperare, pe ultima sută de metri, să contracteze lucrările la tuneluri pentru a nu fi nevoită să dea banii europeni înapoi pe toată autostrada Lugoj – Deva.

În vara lui 2017, după ce la începutul anului a încercat fără succes să schimbe strategia CNAIR şi să renunţe la realizarea tunelurilor impuse prin acord de mediu (de care se ştiau, practic, dinaintea contractarea lucrărilor pe Lotul 2), ministrul Răzvan Cuc (PSD) şi şeful CNAIR de atunci Ştefan Ioniţă au tot făcut vizite pe şantierul lotului 2 Lugoj – Deva în care s-au plâns în faţa presei de constructor.

Pe 10 august 2017 CNAIR anunţa rezilierea parţială a contractului pe lotul 2 al autostrăzii Lugoj – Deva, o decizie catalogată de societatea civilă drept “o măsură decosmetizare a ministrului Transportururilor” şi de a evita o decizie tranşantă privind tunelurile.

  Vama Nadlac asediata de romanii reveniti in tara

Trebuie precizat că până la acel moment Compania de Autostrăzi ceruse constructorului Salini să realizeze proiectul tehnic pentru secţiunea cu tuneluri (deşi contractul semnat iniţial nu prevede aşa ceva), dar apoi nu l-a mai plătit şi a schimbat strategia: a licitat abia în 2019 proiectarea şi execuţia tunelurilor.

Acum, aproape trei ani mai târziu, Curtea Internaţională de Arbitraj de la Paris a decis să dea dreptate constructorului italian în problema rezilierii contractului şi, practic, obligă CNAIR să plătească daune de 230 de milioane de lei (circa 48 de milioane de euro), plus alte câteva milioane de euro cheltuieli de judecată.

Decizia este definitivă din perspectiva arbitrajului, dar CNAIR poate contesta mai departe într-o instanţă de judecată – un proces care ar putea dura mult timp.

Categorie: mandri.ro
Tags: autostrada, cuc, lugoj, nadlac, salini, sibiu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Fill out this field
Fill out this field
Te rog să introduci o adresă de email validă.

Îți dorești un prieten pe viață?
Adoptă un cățel
Click aici
Îți dorești un prieten?
Adoptă un cățel
Click aici