Dupa VW, scandalul emisiilor poluante pare a viza un alt mare producator auto german, Daimler. Proprietarul american al unui Mercedes cu motor Diesel Blue-Tec l-a dat in judecata, invocand ca, la temperaturi sub zece grade, emisia de noxe poluante a automobilului sau ar depasi limita permisa in SUA, cu pana la 65 de ori. Daimler a respins acuzatiile, spunand ca acestea sunt nefondate. „Vom analiza documentele si ne vom apara“, a spus un purtator de cuvant al concernului, citat de Die Welt .
Confruntata cu pericolul unei plangeri colective la tribunalul din SUA, actiunea Daimler a intrat vineri pe bursa cu un minus de 4,2%, insa a recuperat jumatate din pierdere in cursul zilei, ajungand la 63,80 euro. Investitorii sunt prudenti, chiar daca nu realmente nelinistiti de evolutia actiunii.
„E vorba pana acum doar de plangerea colectiva initiata de un singur posesor auto”, a precizat un agent de bursa pentru prima televiziune de stat germana, ARD . „Insa tema trebuie urmarita” a mai adaugat el.
Acuzatia se refera la emisiile de noxe poluante ale automobilelor Mercedes pe motorina, dotate cu motoare Blue Tec. Acestea ar depasi de 19 ori valorile maxime admise in SUA, iar la temperaturi sub zece grade Celsius, chiar de 65 de ori.
Concermului german i se imputa incalcarea legislatiei americane de mediu, precum si inducerea in eroare a cumparatorilor.
Daimler se apara, respingand acuzatiile si negand existenta vreunui software, care sa fenteze testele de masurare a emisiilor poluante la masinile sale. Nici agentia americana de mediu EPA, nu a acuzat pana acum Daimler de manipulari, cum o facuse in cazul Volkswagen. O purtatoare de cuvant a EPA ar fi declarat insa, citata de ARD online, ca „testele automobilelor Diesel, dar si cele ale altor producatori auto, sunt inca in curs”.
Chiar daca reprezentanta institutiei din SUA nu a vrut sa faca declaratii referitoare la plangerea colectiva impotriva Daimler, presa germana scrie ca in dosul acesteia ar sta cunoscutul avocat american Steve Berman, care ar fi facut in numale clientilor sai plangeri similare, impotriva producatorilor auto General Motors si Toyota.
Si in cazul Volkswagen, cancelaria acestuia, Hagens Berman, ar fi initiat o ampla actiune de racolare a unor clienti care sa se judece cu concernul german, chiar in 18 septembrie 2015, ziua in care a izbucnit scandalul manipularii nivelului de emisii poluante in care a fost implicat VW.
Daimler a fost acuzat de manipulare a emisiilor de noxe si de aparatorii mediului din tara sa. ONG-ul de mediu Deutsche Umwelthilfe (DUH) a reprosat concernului cu sediul la Stuttgart folosirea unui sistem automat de decuplare, dupa ce la un automobil pe motorina din clasa C fusesera inregistrate valori ridicate ale acestor emisii.
Acuzatia adusa de DUH se baza pe masuratorile facute de institutul belgian „independent“ Netherlands Organisation for Applied Scientific Research (TNO). Independent este un fel de a spune, caci finantatorul TNO, Netherlands Organisation for Scientific Research (NWO), cu sediul la Haga, primeste anual 300 de milioane de euro de la guvernul belgian, alte 200 de milioane fiind obtinute din sponsorizari.