Elevii unui liceu din Cluj învaţă înghesuiţi în clase amenajate iniţial ca dormitoare

00088051 large

Peste 500 de elevi de la Liceul Teoretic “Mihai Eminescu” din Cluj-Napoca, mutaţi la o altă şcoală întrucât nu au fost finalizate lucrările de reabilitare la unitatea lor, învaţă fără materiale didactice, înghesuiţi în săli care au 27 de metri pătraţi şi care iniţial au fost amenajate ca dormitoare.

Elevii de la Liceul Teoretic “Mihai Eminescu” din Cluj-Napoca au început anul şcolar la Colegiul Tehnic “Anghel Saligny” din municipiu, deoarece nu au fost finalizate lucrările de reabilitare executate la şcoala lor, transmite corespondentul MEDIAFAX.

Elevii dintr-o clasă a X-a de la Liceul Teoretic “Mihai Eminescu” din Cluj-Napoca, 31 la număr, învăţau, vineri, înghesuiţi ca sardelele într-o sală micuţă, în care distanţa de la prima bancă până la tablă nu depăşeşte o jumătate de metru. Profesoara de matematică are catedră o măsuţă înghesuită într-un colţ la care abia încape, iar când deschide catalogul, acesta acoperă întreaga masă, astfel încât nu mai are loc de nimic altceva.

“Este foarte dificil să predai în acest condiţii, foarte greu să treci printre bănci. Nu avem materiale didactice, pentru că nu avem loc unde să le punem”, spune profesoara.

cluj2

Nici elevilor nu le convine situaţia şi reclamă faptul că priza din clasă, acoperită cu bandă izolatoare, aflată sub tablă, reprezintă un pericol de electrocutare, iar clanţa de la uşă a căzut de mai multe ori.

La una din clasele a XII-a învaţă şi Marie Rose Pop, care a obţinut în acest an locul I la Olimpiada Naţională de Limba franceză şi s-a clasat pe locul al II-lea la etapa internaţională, şi care se teme că actualele condiţii de studiu îi vor afecta rezultatele la învăţătură.

“Înainte de a ne muta de la Liceul «Mihai Eminescu» obişnuiam să spun că importante era perseverenţa în învăţare şi îndrumarea profesorului, dar este important şi locul de studiu şi starea de spirit a tuturor, care se reflectă în performanţele noastre. Actualele condiţii ne afectează rezultatele la învăţătură, după cum ne afectează lipsa materialului didactic şi programul sacrificat”, a spus eleva.

Pop Ildiko, responsabila filierei francofone a Liceului Teoretic “Mihai Eminescu”, a declarat, la rândul său, că, înainte de mutare, existau condiţii foarte bune de învăţare, iar odată cu mutarea s-au pierdut spaţiile de lucru şi accesul la materiale didactice.

“Orele de franceză se desfăşurau cu ajutorul suporturilor didatice precum laptop-uri, calculatoare, videoproiectoare, pentru a le putea prezenta elevilor filme în limba franceză. Nu le mai avem, cum nu mai avem la îndemână dicţionarele cu care lucram la ore şi care erau în faţa fiecărui elev. Acum, doar profesorul a rămas un monument istoric care încearcă să compenseze aceste lipsuri. Şi am găsit o soluţie şi anume smartphone-urile elevilor care devin dictafoane şi surse de informare pentru cei care au internet mobil. Este un compromis pe care îl acceptăm foarte greu”, a explicat Pop.

cluj5

Directorul Liceului Teoretic “Mihai Eminescu”, Simona Dobrescu, a declarat, vineri, presei, că elevii sunt nevoiţi să înveţe înghesuiţi în săli de clasă care au 27 de metri pătraţi, din care lipsesc materialele didactice şi în care metri cubi de aer respirabil în clase sunt pentru 16 elevi, în timp ce în acestea învaţă între 19 şi 32.

“Elevii claselor a V-XII -a învaţă în 21 de clase într-o clădire, fost internat al Colegiului Tehnic «Anghel Saligny», înghesuiţi în săli de 27 de metri pătraţi, şi care aveau, iniţial, destinaţie de dormitor cu patru paturi. Am solicitat la Direcţia de Sănătate Publică (DSP) verificarea spaţiilor, iar reprezentanţii acesteia au constatat că metri cubi de aer respirabil dintr-o sală sunt pentru 16 elevi, or în clasele noastre învaţă între 19 şi 32 de elevi. Am adus mobilierul de la Liceul «Mihai Eminescu», dar lipsesc materialele didactice pentru care nu am avut loc în clase. Este o situaţie grea cu care ne confruntăm, iar eforturile cadrelor didactice şi elevilor sunt foarte mari şi sper ca aceste condiţii să nu se reflecte şi asupra rezultatelor lor la învăţătură, mai ales pentru cei de clasele a VIII-a şi a XII-a”, a spus Dobrescu.

Din cauza situaţiei create, aproape 20 de elevi au făcut cereri pentru a se transfera la alte şcoli, iar alţii s-au îmbolnăvit sau şi-au agravat bolile cronice de care sufereau.

“Avem o elevă care a intrat în depresie, nu şi-a mai recunoscut colegii şi clădirea, iar după câteva intervenţii de spitalizare, părinţii au solicitat şcolarizarea la domiciliu. Condiţiile de aici exercită asupra elevilor o presiune, iar acest lucru se vede în comportamentul lor. Sunt mai agitaţi şi cred că se va reflecta şi în rezultatele la învăţătură pe care le vor avea”, a mai spus directorul Liceului Teoretic “Mihai Eminescu”.

Alţi peste 200 de elevi din nouă clase ale ciclului primar de la Liceul “Mihai Eminescu” au fost relocaţi la o altă unitate de învăţământ de la 1 noiembrie, după ce au învăţat de la începerea anului şcolar în aceeaşi clădire internat de la “Anghel Saligny”.

  Cel mai mare premiu din istoria loteriei SUA, în valoare de 1,5 mld dolari, are trei câştigători

“Elevii învăţau în două schimburi, ora era de 45 de minute, nu aveau timp în pauze nici să îşi mănânce gustarea”, a spus Dobrescu.

Potrivit acesteia, lucrările de reabilitare prin fonduri europene de peste 12 milioane de lei au început la Liceul Teoretic “Mihai Eminescu” în 22 iunie, termenul de finalizare fiind 15 mai 2016. Firmele care au câştigat licitaţia organizată de Primăria Cluj-Napoca se angajaseră să finalizeze până la începerea anului şcolar, 15 septembrie, 20 de săli de clasă, dar acest lucru nu s-a făcut, ci doar s-a decopertat acoperişul şi s-a început demolarea unor pereţi.

“Bunurile de inventar sunt depozitate în demisolul clădirii, dar am constatat că acolo plouă, pereţii sunt plini de apă, apa s-a infiltrat în pereţi şi a ajuns chiar şi în arhivă. În mai multe locuri tencuiala de pe tavan a căzut şi este o problemă. Există riscul să cadă tencuiala şi în arhivă şi vor fi afectate documentele. De asemenea, riscă să fie afectat şi fondul de carte, care are 35.000 de volume, precum şi cabinetele de informatică şi mobilierul care nu a fost adus la «Anghel Saligny». Căutăm soluţii să mutăm aceste lucruri”, a afirmat Simona Dobrescu.

cluj6

Mihai Coldea, reprezentantul uneia dintre firmele care se ocupă de lucrările de la “Mihai Eminescu”, a declarat că lucrările au stagnat în ultimele luni după ce s-a descoperit că planşeul de beton de acces în curtea şcolii nu rezista la maşinile de tonaj mare folosite pe şantier, astfel că s-a aşteptat până la remedierea situaţiei. Acesta a dat asigurări că lucrarea va fi finalizată în 15 iulie 2016.

Cadrele didactice de la Liceul Teoretic “Mihai Eminescu” au început, vineri, să strângă semnături în vederea declanşării unei greve, în semn de protest faţă de situaţia creată în urma modului în care se lucrează la reabilitarea clădirii.

În 9 septembrie, înaintea începerii anului şcolar, prefectul judeţului Cluj, Gheorghe Ioan Vuşcan, a convocat o şedinţă la care au participat reprezentanţi ai ISJ Cluj, ai Liceului Teoretic “Mihai Emnescu” şi ai altor unităţi de învăţământ, iar la final s-a decis ca cei aproape 800 de elevi ai liceului să înceapă anul şcolar la Colegiul Tehnic “Anghel Saligny”, deoarece nu au fost finalizate lucrările de reabilitare executate la şcoala lor.

Prefectul judeţului Cluj, Gheorghe Ioan Vuşcan, declarase anterior, după ce inspectase stadiul lucrărilor la mai multe unităţi de învăţământ din municipiu, că sălile de clasă de la Liceul Teoretic “Mihai Eminescu” seamănă cu cele ale “unui grajd de CAP”.

“Dacă managerul de proiect zice că această sală, numită grajd de CAP de la Apahida, poate fi sală de clasă pentru copiii de la «Eminescu», eu spun nu. Uitaţi-vă, sălile sunt toate cu luminile suspendate, fără sobe, fără parchet. Aţi dat parchetul jos şi lambriurile. În aceste condiţii nu poate începe şcoala aici. Elevii trebuie mutaţi la altă unitate de învăţământ, chiar dacă vor învăţa în două schimburi (…)”, spunea Vuşcan.

Liceul Teoretic “Mihai Eminescu” din Cluj-Napoca a intrat în luna iunie într-un proces de reabilitare printr-un proiect cu fonduri europene contractat de Primăria Cluj-Napoca în valoare de peste 12 milioane de lei, lucrările urmând să fie finalizate în 15 mai 2016.

În momentul de faţă, un corp de clădire în care funcţionează liceul nu are acoperiş, iar apa de ploaie a ajuns până la subsol, afectând şi mobilierul şcolar, în timp ce în curtea unităţii sunt săpături şi mormane de moloz în mai multe locuri, precum şi de resturi de lemne.

La rândul său, directorul Liceului “Mihai Eminescu”, Simona Dobrescu, spunea că firmele care au câştigat lucrarea se angajaseră să folosească peste o sută de muncitori dar, în realitate, pe şantier erau maximum zece.

“După aproximativ o lună, după ce am văzut că lucrările nu înaintează, am făcut o adresă oficială celor trei patroni ai firmelor care au câştigat proiectul, prin care am spus că am nevoie de 20 de săli de clasă la 1 septembrie pentru a ne desfăşura activitatea în condiţii normale. Mi s-a atras atenţia de către managerul de proiect din Primărie că nu am dreptul să comunic oficial cu firmele. Acest lucru poate să-l facă doar Primăria. Drept urmare, am făcut adrese în scris către Primărie”, afirma Dobrescu.

Potrivit acesteia, deşi în fiecare săptămână se întrunea un comandament de lucru pentru analizarea stadiului şantierului, lucrările nu au continuat în ritmul care să permită începerea şcolii la termen.

De asemenea, managerul de proiect din cadrul Primăriei Cluj-Napoca, Ovidiu Câmpean, spunea că va cere constructorilor să urgenteze lucrările.

sursă: www.mediafax.ro

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Fill out this field
Fill out this field
Te rog să introduci o adresă de email validă.

Îți dorești un prieten pe viață?
Adoptă un cățel
Click aici
Îți dorești un prieten?
Adoptă un cățel
Click aici