Este oficial: Comisia Europeană propune suspendarea parțială a plăților din PNRR, invocând ca motiv modul netransparent și lipsit de criterii de competență în care sunt realizate numirile la conducerea companiilor de stat

ciolacu guv

Marți, Comisia Europeană a publicat un document în care anunță finalizarea evaluării preliminare a celei de-a treia cereri de plată a României în cadrul PNRR. Conform acestui document, Comisia a propus suspendarea parțială a plăților, deoarece Guvernul României nu a reușit să îndeplinească șase jaloane importante. Dintre acestea, trei sunt legate de modul în care Guvernul a făcut numiri la conducerea unor companii precum CFR, Metrorex și Nuclearelectrica, bazându-se pe preferințe, nu pe procese transparente de selecție bazate pe competență.

Comisia Europeană nu a specificat suma exactă care va fi suspendată, însă surse guvernamentale au estimat marți pentru HotNews că este vorba despre aproximativ 1,1 miliarde de euro din totalul de 2,7 miliarde de euro solicitate prin cea de-a treia cerere de plată. Aceasta reprezintă aproximativ 40% din suma cerută.

Trei dintre jaloanele pe care România nu le-a îndeplinit sunt legate de reforma guvernanței corporative la companiile de stat, alte două privesc investițiile în sectorul transporturilor, iar unul se referă la impozitarea microîntreprinderilor. Comisia Europeană a concluzionat că aceste jaloane, esențiale pentru investiții și reforme, nu au fost realizate în mod satisfăcător.

România are la dispoziție o lună pentru a transmite Comisiei observațiile și explicațiile sale în legătură cu aceste neconformități.

Pașii pe care România trebuie să îi urmeze pentru a nu pierde definitiv banii

Dacă, după ce România trimite observațiile, Comisia Europeană confirmă că jaloanele respective nu au fost îndeplinite satisfăcător, o parte din plată va fi suspendată. Deși evaluarea a fost pozitivă pentru alte 62 de jaloane, cele șase neîndeplinite au o pondere semnificativă.

După această decizie, România va avea la dispoziție șase luni pentru a îndeplini jaloanele restante. La finalul acestei perioade, Comisia va verifica dacă jaloanele au fost satisfăcător îndeplinite. Dacă răspunsul este afirmativ, suspendarea va fi ridicată, iar plata sumei suspendate va fi efectuată.

Comisia Europeană a avertizat Guvernul încă din luna iunie

Într-o scrisoare adresată Guvernului în luna iunie, Comisia Europeană a exprimat numeroase îngrijorări cu privire la modul în care sunt efectuate numirile conducătorilor în companiile de stat. Aceasta a subliniat necesitatea de a avea procese transparente și bazate pe competență pentru aceste poziții, având în vedere importanța acestora în gestionarea fondurilor și reformelor stipulate în Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR).

Din luna iunie până în prezent, Guvernul nu a implementat nicio măsură pentru a îmbunătăți guvernanța corporativă, în special în sectorul energetic. Această inacțiune poate conduce România la pierderi semnificative, estimându-se că ar putea fi afectată de sute de milioane de euro în fonduri.

În scrisoarea Comisiei Europene din luna iunie, au fost menționate opt companii subordonate Ministerului Energiei, printre care se numără Hidroelectrica, Nuclearelectrica și Conpet. De asemenea, au fost incluse și cinci companii din sectorul Transporturilor, respectiv Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), Compania Națională de Investiții Rutiere (CNIR), CFR, Metrorex și CFR Călători.

Anumiți membri din comisiile de selecție, atât din domeniul energiei, cât și al transporturilor, erau și candidați la acele poziții. Totodată, membrii comisiilor de numire și remunerare făceau parte și din consiliile de administrație, stabilindu-și singuri nivelul de remunerație. Într-o companie, niciunul dintre candidații care au ajuns pe lista scurtă nu a fost ales.

Surse din cadrul Club Feroviar susțin că urmează să aibă loc alte două demisii ale unor oficiali din Ministerul Transporturilor, care au obținut funcții în companii aflate sub coordonarea acestuia.

Mihai Barbu a afirmat pentru Club Feroviar că nu dorește să fie responsabil pentru pierderea fondurilor din PNRR.

„Nu vreau să fiu printre cei din cauza cărora se pierd fondurile din PNRR, motiv pentru care am decis să rezolv această situație în mod amiabil. În ceea ce privește procesul de selecție în Consiliul de Administrație, acesta a fost organizat de Ministerul Transporturilor, nu de mine. Firma de recrutare a fost aleasă de minister, nu de mine. Astfel, am decis să îmi depun demisia, care va fi efectivă începând cu data de 1 noiembrie”, a declarat Mihai Barbu.

Comisia Europeană a solicitat României să reducă plafonul pentru încadrarea unei firme ca microîntreprindere la 88.500 de euro

Unul dintre jaloanele rămase neîndeplinite în cadrul Planului Național de Redresare și Reziliență (PNRR) se referă la microîntreprinderi. Comisia Europeană solicită reducerea pragului de încadrare pentru impozitul pe venitul microîntreprinderilor de la 500.000 de euro la 88.500 de euro, conform unor surse guvernamentale. Implementarea acestei cerințe va necesita o decizie politică, având în vedere impactul semnificativ pe care această schimbare l-ar avea asupra mediului de afaceri.

  Convorbirile telefonice sau SMS-urile în spaţiul Uniunii Europene vor fi gratuite de anul viitor

Pragul pentru microîntreprinderi a fost deja redus anterior, de la 1 milion de euro la 500.000 de euro, însă Comisia Europeană consideră că această scădere nu este suficientă. În lipsa unei noi ajustări la 88.500 de euro, România riscă să piardă 300 de milioane de euro din fondurile alocate prin PNRR, doar din cauza acestui jalon neîndeplinit. Aceasta pune presiune pe autorități pentru a lua o decizie politică rapidă în vederea îndeplinirii cerințelor europene.

Proiectul metroului de la Cluj urmează să fie eliminat din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), ceea ce va duce la o pierdere de 300 de milioane de euro

 

Un alt jalon neîndeplinit se referă la construirea metroului din Cluj, care nu va mai putea fi finalizat în termenul prevăzut, motiv pentru care proiectul va fi scos complet din PNRR. Sursele guvernamentale au menționat că Guvernul va încerca să negocieze cu Comisia Europeană pentru ca suma de 300 de milioane de euro destinată metroului să fie transferată către altă investiție, cum ar fi autostrada A7.

Problema a apărut din cauza faptului că valoarea actualizată a licitației pentru lucrările metroului nu a fost publicată în Jurnalul Uniunii Europene. Inițial, valoarea contractului era estimată la 1,8 miliarde de euro, însă, după revizuirea indicatorilor tehnici, aceasta a fost majorată la 2,3 miliarde de euro.

În loc să demareze o nouă licitație, Primăria Cluj a încercat să ajusteze valoarea contractului deja lansat, folosind procedura de erată în Jurnalul Uniunii Europene (UE). Totuși, Jurnalul UE a decis că această actualizare nu respectă criteriile pentru erată, astfel că noua valoare a fost modificată doar în Sistemul Electronic de Achiziții Publice (SEAP) din România.

Managementul la companiile de stat reprezintă un jalon neîndeplinit care are un impact semnificativ

Există un alt jalon legat de procedura de selecție a conducerii Agenției pentru Monitorizarea și Evaluarea Performanțelor Întreprinderilor Publice (AMEPIP), care funcționează sub egida Guvernului. Premierul Marcel Ciolacu a anunțat joi că această procedură va fi reluată în termen de o lună sau o lună și jumătate.

Este important de menționat că un jalon neîndeplinit se referă la numirea transparentă a conducerii AMEPIP. Conducerea actuală, care își exercită funcția în mod interimar, a demisionat ca urmare a criticilor aduse de Comisie în legătură cu modul în care a fost realizată numirea.

Un alt aspect semnificativ, care rămâne neîndeplinit, este managementul companiilor de stat din domeniul energetic. Conform unor surse de la HotNews.ro, România riscă să piardă sute de milioane de euro din a treia tranșă de plată a PNRR din cauza neîndeplinirii reformei privind managementul în companiile energetice de stat.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Fill out this field
Fill out this field
Te rog să introduci o adresă de email validă.

Îți dorești un prieten pe viață?
Adoptă un cățel
Click aici
Îți dorești un prieten?
Adoptă un cățel
Click aici