Romania va avea o mie de kilometri de autostrada peste doi ani, fata de aproape 700 cati sunt acum, a anuntat directorul general al Companiei de Drumuri, Catalin Homor, la Digi24 . Acesta a precizat ca multe proiecte sunt oprite din cauza lipsei autorizatiilor de constructie.
Potrivit sefului CNADN, anul acesta ar urma sa fie deschisi circulatiei aproape 66 de kilometri de sosea rapida din tronsonul Lugoj-Deva si din Sebes-Turda, iar la sfarsitul lunii viitoare se va merge, potrivit lui Catalin Homor, si pe cei 22 de kilometri dintre Sibiu si Orastie, portiunea inchisa pentru reparatii.
“Daca discutam de Sebes – Turda, loturile 3 si 4. Sunt intr-o faza destul de avansata. Posibilitatea de a fi deschisi la finalul anului exista, dar cea mai mica influenta negativa… vremea… ploua doua saptamani… ne duc lucrarile anul viitor. Mai avem Lugoj – Deva care este in executie – 15 kilometri, probabilitatea de a fi dati traficului este spre 100%”, a afirmat Catalin Homor la Digi24.
“Pe Lugoj-Deva avem si celebra pestera ce impiedica emiterea acordului de mediu pentru emiterea autorizatiei de construire. In momentul de fata subiectul e intr-o miscare destul de accelerata. Este o chestiune de timp pana primim autorizatia. Noi estimam ca in a doua decada a lunii septembrie sa avem autorizatia pe masa. In aceste conditii cei 15 km vor fi finalizati si redati traficului”, a adaugat directorul CNADNR.
In ceea ce priveste cei 22 km intre Orastie si Sibiu, sectorul de autostrada care a fost demolat, la sfarsitul lui septembrie traficul ar trebui sa fie repus in zona, spune Homor.
“Se lucreaza, proiectul a fost avizat marti. Exista patru expertize tehnice. Este prima oara in ultimii 15 ani cand compania isi asuma si raspunde pentru reparatii in regie proprie”, a precizat acesta.
“Eu sunt optimist. A fost un an foarte greu pentru noi, un an in care am reusit sa deblocam daca nu toate proiectele, spre 90% dintre ele si, indiferent ce se intampla la anul, aceste proiecte vor fi finalizate: Sebes – Turda integral, Lugoj-Deva integral, Suplacu de Barcau-Bors, Mihaiesti-Nadaselu, intrarea in Bucuresti A3. Primii 1.000 de km pot pune (ca vor fi gata) in prima jumatate a anului 2018”, a declarat Homor, potrivit Agerpres .
- Homor: Multe proiecte nu au autorizatii de construire
Potrivit sefului CNADNR, cauza principala pentru care aceste proiecte au mers “ingreunat” a fost conceptul de implementare, faptul ca au fost realizate studii de fezabilitate ce au fost scoase la licitatie pentru proiectare si executie catre constructor iar acesta, in momentul in care i s-a dat “libertatea sa proiecteze dupa propriile interese, a speculat orice scapare din studiul de fezabilitate pentru a-si diminua costurile de proiectare”.
“Am schimbat asta. Noul plan de implementare se aplica pentru noile proiecte ce vor fi scoase la licitatie. Concret, cel care realizeaza studiul de fezabilitate realizeaza si studiul tehnic si isi dedica activitatea si pentru obtinerea autorizatiei de construire. Va fi cineva specializat, un proiectant. Constructorul primeste proiectul, autorizatia si predarea terenurilor. De principiu constructorul nu gandeste, el munceste, daca ii lasam libertatea de a gandi pentru noi e o mare greseala”, a explicat directorul CNADNR.
El a subliniat ca fiecare lot de autostrada aflat in executie avea o probabilitate de a fi finalizat pana la sfarsitul acestui an, dar, dupa o “radiografie” s-a constatat ca o mare parte dintre proiecte avea probleme majore, precum lipsa autorizatiei de construire.
“Fiecare sector, fiecare lot de autostrada in executie avea oaresce probabilitate de a se finaliza la sfarsitul anului, dar, dupa ce am facut o radiografie asupra tuturor acestor proiecte, am constatat ca mare parte dintre ele au probleme majore incompatibile cu evolutia. Una dintre cele mai importante este lipsa autorizatiilor de construire. S-a lucrat foarte mult timp fara autorizatii. Daca s-ar fi continuat acest ritm cu siguranta ca s-ar fi terminat… Dar acest tip de lucru fara autorizatie este penal, este pedepsit de Codul penal si a trebuit sa oprim acest lucru cu Inspectoratul de stat in constructii, care a emis ordin de sistare a lucrarilor”, a afirmat Homor.
El a dat ca exemplu in acest sens tronsoanele de autostrada Sebes – Turda, cele 4 loturi, pentru care nu exista autorizatie de construire, “doar pe alocuri, pe portiuni foarte mici, se putea lucra legal”.
“In luna martie a fost emisa Ordonanta 7, pregatita cu Ministerul Transporturilor tocmai pentru a accelera acest proces de emitere a autorizatiilor. O autorizatie de construire se poate obtine intr-un an sau poate chiar mai mult de cand se initiaza. In momentul de fata avem sectorul Sebes – Turda care este complet acoperit de autorizatii si se lucreaza la capacitate maxima”, a mai spus Catalin Homor.
sursa: m.hotnews.ro;