”Consider că impozitul specific, încă de la faza de proiect, are două faţete: poate fi util pentru industria Horeca, mai ales pentru firmele care activează în litera legii, dar poate fi şi un handicap pentru firmele şi antreprenorii mici”, spune Adrian Oprea Hagiu, manager Le Consul.
Potrivit acestuia, chiar şi în forma sa finală, dă naştere la multe dezbateri legate de faptul că avantajează restaurantele mari, în detrimentul celor mici, pentru care povara fiscală este semnificativ mai mare.
Alt aspect important, continuă Adrian Oprea Hagiu, este cel legat de importanţa suprafeţei declarate, care este de asemenea, ”o armă cu două tăişuri”, putând da naştere la acte de corupţie.
”Funcţionarii însărcinaţi cu verificarea acestor suprafeţe utile declarate, nu au o evidenţă clară a lor. În cazul afacerii noastre, un restaurant , există neclaritate în ceea ce priveşte declararea suprafaţei utile, având în vedere faptul că deţinem şi o terasa neacoperită care, evident, în sezonul rece nu generează venituri”, mai spune Oprea Hagiu.
Cine plăteşte impozitul specific
Începând cu 1 ianuarie 2017, plătesc impozit specific unei categorii de activităţi, cu scutire la plata impozitului pe profit, operatorii economici ce îşi desfăşoară activitatea corespunzătoare următoarelor coduri CAEN:
5510. „Hoteluri şi alte facilităţi de cazare similare“;
5520. „Facilităţi de cazare pentru vacanţe şi perioade de scurtă durată“;
5530. „Parcuri pentru rulote, campinguri şi tabere“;
5590. „Alte servicii de cazare“;
5610. „Restaurante“;
5621. „Activităţi de alimentaţie (catering) pentru evenimente“;
5629. „Alte servicii de alimentaţie n.c.a.“;
5630. „Baruri şi alte activităţi de servire a băuturilor“.