Noua lege RCA, numărul 132/2017 privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto pentru prejudicii produse terţilor prin accidente de vehicule şi tramvaie, intră în vigoare din 12 iulie 2017. Surse din piaţă ne-au declarat că proiectul de norme metodologice ce trebuie să existe în 30 de zile de la intrarea în vigoare a legii va fi pus în dezbatere publică săptămâna viitoare.
Cea mai importantă clarificare pe care o vor aduce normele metodologice se referă la modificarea sistemului Bonus Malus aplicat asiguraţilor cu poliţe RCA. În decembrie 2016, sistemul bonus-malus a fost redus la opt categorii de bonus şi tot atâtea de malus. Acest sistem a adus o inadvertenţă în piaţă, permiţănd ca şoferii care aveau mai multe daune să aibă o mai mică penalitate de preţ, iar cei fără daune un bonus insignifiant.
În prezent, atât pentru bonus cât și pentru malus, diferenţele se opresc la 32% plus sau minus comparative cu prima standard de bază. Cele opt clase de bonus şi opt de malus vor rămâne în continuare, ce se modifică sunt procentele cu care preţul unei poliţe poate să scadă sau să crească în funcţie de comportamentul şoferului în trafic. Astfel, noile norme metodologice permit o reducere cu maximum 50% a tarifului de bază al primei RCA pentru şoferii fără accidente în trafic şi o majorare cu până la 200% a tarifului de bază al primei RCA pentru şoferii cu mai multe clase de malus.
Normele vor merge în prelungirea legii şi vor aduce clarificări privind decontarea directă. În plus, normele vor stabili criteria clare pentru cazurile în care se vor putea aduce procente de diminuare sau de Majorare în funcţie de îmbunătăţiri pentru stabilirea valorii de piaţă a autovehiculului în caz de daună totală. Totodată sistemele informatice alese pentru stabilirea pagubelor vor fi alese şi utilizate în funcţie de aceste criteria.
Un alt aspect pe care reprezentanţii Autorităţii de Supraveghere îl au de clarificat se referă la modalitatea suspendării poliţei pe o anumnită perioadă. La cererea asiguratului, contractul RCA poate să fie suspendat fie atunci când este întrerupt dreptul de circulaţie al maşinii, fie atunci când aceasta nu este folosită efectiv, potrivit legii. Pentru a se putea realiza suspendarea, trebuie stabilită o procedură comună între Autoritatea de Supraveghere Financiară şi Ministerul Afacerilor Interne. Negocierile privind condiţiile în care se va face suspendarea contractului RCA au ar trebui să înceapă de săptămâna viitoare. Până acum nu am avut un mibnistru delegate al MAI şi ASF nu a avut cui să se adreseze.
Principalele modificări aduse de Legea 132/2017 se referă la posibilitatea încheierii contract RCA pe perioade de până la o lună, suspendarea poliţei atunci când maşina nu este folosită, compensarea directă a daunelor suferite într-un accident de circulaţie şi lista tarifelor de referinţă pe clase de maşini şi categorii de vârstă a şoferului scrie economica.net