O campanie online ce vizeaza boicotarea produselor care-si fac reclama la Antena 3 a determinat, joi, un prim astfel de brand sa reactioneze public, pe Facebook. Este vorba de brandul Zuzu, care nu face trimitere directa la plasarea de publicitate la postul de stiri, dar care afirma, in mesajul sau, ca isi pretuieste consumatorii si “nu sustine nici ura, nici razboaiele, indiferent de formele pe care le imbraca, pentru distrug, dezbina si dezumanizeaza”. Cazul vine in contextul in care a inceput din nou sa circule o petitie online veche de 3 ani, in care oamenii sunt indemnati sa boicoteze produsele promovate pe un post ce practica “linsajul mediatic”, iar mai multe voci reiau dezbaterea privind sprijinul pe care brandurile il ofera, prin intermediul reclamelor, continutului abuziv de la TV.
In ultimele zile, a fost inceput sa circule din nou o petitie online initiata inca din 2013, prin care oamenii sunt indemnati sa boicoteze produsele care sunt promovate prin reclama la televiziunile trustului Intact, despre care, se afirma in petitie, “si-au facut un obicei din linsajul mediatic al persoanelor si institutiilor care-l cerceteaza si judeca pe Dan Voiculescu”.
In acest context, de ieri au inceput sa raspandeasca, pe Facebook, mesaje prin care oamenii sunt indemnati sa boicoteze unul dintre aceste produse, Zuzu, atat timp cat este promovat in calupurile publicitare Antena 3. Unul dintre cei care au publicat astfel de mesaje, Sebastian Bodu, scrie intr-un editorial publicat deZiare.com ca “pentru ca nu le putem boicota pe toate deodata, cineva a avut inspirata idee sa le boicotam pe rand, iar primul produs ales a fost laptele Zuzu, al companiei Albalact. Asadar ii avem, pe de-o parte, pe telespectatorii Antenei 3, carora li s-a cerut, de catre acest post, sa nu schimbe canalul in timpul difuzarii reclamelor si, pe de cealalta parte, pe cei care dezavueaza Antena 3, care nu vor mai cumpara laptele Zuzu.”
- Sebastian Bodu semneaza editorialul in calitate de “avocat, lector universitar si presedinte al Avocatului Antreprenorilor, un ONG care isi propune sa lupte cu mijloace juridice impotriva abuzurilor ANAF. A fost presedinte al ANAF (2005-2007) si europarlamantar (2008-2014).”
Joi, Zuzu a publicat pe pagina sa de Facebook un mesaj in care nu se promoveaza comercial, ci adopta un discurs ce pune in valoare valori precum: faptul ca este “suta la suta romaneasc”, are vechime pe piata, are o echipa de profesionisti, exista “pentru TOTI consumatorii romani, indiferent de culoarea politica (…)”. Si afirma ca nu sustine “nici ura, nici razboaie”. Dar evita sa mentioneze clar daca va lua vreo masura in cazul publicitatii difuzate de Antena 3 sau daca respinge drept neintemeiat “boicotul” la care indeamna mai multi utilizatori de Facebook.
Mesajul Zuzu, integral:
- “Buna sa va fie inima! Sunt Zuzu de la Albalact, sunt un brand suta la suta romanesc, exist de peste un deceniu, ma straduiesc sa aduc produse de calitate, am inovat si am dezvoltat piata de lactate din Romania, am devenit un brand cu care romanii se pot lauda si am in continuare planuri de investitii si dezvoltare. Pentru mine lucreaza o echipa frumoasa de profesionisti, intr-o fabrica mare din Alba – judetul care are una dintre cele mai bune cresteri economice din tara. Sunt Zuzu si exist de peste un deceniu pentru TOTI consumatorii romani, indiferent de culoarea politica, de preferintele sportive, de apartenenta religioasa sau culturala, de optiunile media, de varsta, de inaltime, de greutate, de venituri. Sunt Zuzu si nu sustin nici ura, nici razboaiele, indiferent de formele pe care le imbraca, pentru ca stiu ca distrug, dezbina si dezumanizeaza. Sunt Zuzu si, ca multe alte brand-uri nationale, imi pretuiesc consumatorii si le multumesc pentru sprijinul de ieri, de azi si dintotdeauna!”
In subsolul mesajului au aparut imediat numeroase mesaje prin care brandul este indemnat sa nu se opreasca aici si sa faca “anuntul pe care il asteapta oamenii”.
- Nota: Cazul Zuzu apare la scurta vreme dupa ce Albalact, compania care opereaza acest brand, a anuntat un acord prin care Lactalis (Franta) va prelua 70% din compania romaneasca. Detalii aici
Tot pe Facebook a aparut o “comunitate” numita Obey Antena 3, neasumata public de cineva, unde sunt prezentate pe rand, cu ajutorul unor capturi de ecran, brandurile cu reclama la postul de stiri al Intact. Descrierea comunitatii mentioneaza sumar: “Lista brandurilor care ajuta Antena 3 sa se mute”.
Iar mai multe personalitati din domeniul afacerilor si din cel al comunicarii au reluat in reteaua de socializare discutiile despre nevoia unor “liste” cu produsele promovate la Antena 3. Printre acestia, Serban Alexandrescu de la agentia de publicitate Headvertising, potrivit caruia “ar trebui sa facem niste liste cu advertiserii care baga publicitate pe Antena 3; si dupa aia sa intrebam insistent de ce cred ei ca e o idee buna sa faca asta”.
Astfel de liste au mai fost facute in trecut, dar nu legate de subiecte ce tin de interesele politice sau economice ale postului, ci de subiecte “tabloide”. Intre altele, site-ul Paginademedia.ro a castigat un proces dupa ce a fost dat in judecata de Intact pentru ca publicase lista clientilor de publicitate dintr-o emisiune Acces Direct (Antena 1), in care era prezentat betigasul de cu ceara din urechi a Ioanei Tufaru. Acelasi jurnalist a produs o riposta dura a postului Kanal D in toamna anului trecut, dupa ce a prezentat lista produselor pentru care s-a facut reclama intr-o emisiune WOWbiz cu un subiect similar celui de la Acces Direct.
Sursa: www.hotnews.ro / Foto: www.revista-piata.ro