Ce a reuşit Programul “Rabla” în 7 ani, să scoată din circulație peste 200.000 de ”cazane” pe patru roţi, a anulat în doar 5 luni de zile eliminarea taxei auto.
Statisticile oficiale arată că din februarie şi până acum s-au înmatriculat peste 224.000 de maşini mai vechi de 8 ani. Cele mai multe sunt aduse din vestul Europei. Un parc auto îmbătrânit înseamnă tot mai multe probleme de siguranţă pe şosele, dar şi poluare.
282 de milioane de euro sau aproape 1,3 miliarde de lei – atât a cheltuit statul român în ultimii 7 ani încercând să scoată din circulaţie peste 250.000 de rable mai vechi de 8 ani. Statisticile arată că din februarie, de când a fost eliminată taxa auto, s-au înmatriculat, până în iunie, peste 224.000 de maşini produse înainte de 2010. Iar în iulie cifra rablelor scoase din circulaţie în ultimii 7 ani a fost deja depăşită. Specialiştii avertizează: mare atenţie la ce cumpăraţi, pentru că s-au înmulţit şi vânzătorii de iluzii.
Alex Govoreanu, fondator vezicatface.ro: “Sunt tot mai multe cazuri de indivizi care vor să dea o ţeapă. Noi avem pe site o secţiune unde oamenii pot vedea după numărul de telefon al vânzătorului câte maşini a avut de fapt la vânzare acel om în ultimii ani.”
Măcar aşa cumpărătorii ştiu dacă discuta cu un samsar de maşini sau cu un proprietar aflat la prima vânzare. În anunţuri, preţurile cele mai întâlnite sunt între 5 şi 10.000 de euro, iar că ani de fabricaţie majoritatea sunt din 2004 până în 2012.
Desfiinţarea taxei auto, trebuie să recunoaştem, a fost primită cu mare entuziasm de orice iubitor de maşini. Problema e ce facem cu fluviul de vehicule poluante şi nu neapărat sigure revărsat dintr-o dată pe străzile din România. Vorbim de o creştere de 86% la înmatriculările second-hand, cea mai mare de la înfiinţarea taxei auto, în 2007, şi până în prezent.
Creşterea înmatriculărilor de maşini vechi a trecut de un sfert de milion de maşini anul acesta. Într-un raport recent al Parlamentului European, România a fost criticată pentru faptul că împreună cu alte câteva ţări ar fi încercat să pună beţe-n roate anchetelor contra producătorilor de maşini în cazul diesel-gate, cel prin care s-a încercat păcălirea normelor de poluare.
Tot ţară noastră s-ar fi opus şi unor amenzi mai drastice pentru producătorii de maşini prinşi cu măsluirea rapoartelor de noxe. Ba mai mult, în topul celor mai înmatriculate maşini vechi venite de afară sunt exact mărcile care au fost cele mai contestate în celebrul scandal mondial.