Impactul financiar minim asupra economiei din cauza accidentelor de muncă este de aproape 52 de milioane de lei, fără a lua în calcul tratamentul medical, întârzierile de producţie sau recrutarea şi formarea de salariaţi noi care ar creşte suma la peste 11,5 milioane de euro, arată un studiu de specialitate, remis miercuri AGERPRES.
Acest lucru se întâmplă în condiţiile în care România este în topul ţărilor din Uniunea Europeană cu cele mai multe accidente de muncă mortale, raportat la numărul de angajaţi şi de peste trei ori mai mare decât media blocului comunitar, arată datele Institutului European de Statistică – Eurostat.
Cercetarea realizată de Eurofin s-a raportat la ultima statistică europeană disponibilă din domeniu, conform căreia România a înregistrat la nivelul anului 2016, un număr total de accidente de muncă de 4.424. Luând în calcul costul mediu lunar al forţei de muncă, potrivit datelor furnizate de Institutul Naţional de Statistică, de 3.493 lei/salariat, Eurofin Consult, realizatorul studiului, a determinat o medie a costurilor legate de concediul medical, plus contravaloarea zilelor de muncă pierdute, a celor aferente unui număr minim de zile de spitalizare, a costurilor ce implică cercetarea accidentului (HR, personal juridic, personal specializat în sănătatea şi securitatea în muncă – SSM) şi amenda minimă care se aplică, conform legislaţiei în vigoare în astfel de situaţii, explică Daniel Milicescu, expert în Securitate şi Protecţia Muncii.
Suma ar fi în realitate de până la 9 ori mai mare, arată specialiştii în securitatea şi protecţia muncii. Conform cercetării, s-a ajuns la o sumă totală de peste 11,5 milioane de euro, fără a lua în calcul tratamentele, medicaţia sau intervenţiile chirurgicale, întârzierile de producţie şi penalităţile pentru livrările amânate, răspunderea penală a angajatorului, contravaloarea produselor sau materialelor distruse.
Conform celor mai recente date centralizate de Ministerul Muncii şi Justiţiei Sociale, sectoarele economiei naţionale cu cele mai multe accidente de muncă sunt comerţul cu amănuntul, fabricarea autovehiculelor de transport rutier, a remorcilor şi semiremorcilor, transporturi terestre şi transporturi prin conducte, construcţii de clădiri, silvicultură şi exploatare forestieră, la ultimele trei categorii înregistrându-se şi cele mai multe accidente mortale scrie agerpres.ro