Tot traseul pentru Autostrada Piteşti-Sibiu este avizat în acest moment, iar aceasta urmează să aibă aproximativ 123 de kilometri şi va costa 1,6 miliarde de euro, a anunţat marţi ministrul Transporturilor, Sorin Buşe.
S-a stabilit traseul pentru cea mai aşteptată autostradă din România: Piteşti-Sibiu. Cât costă drumul şi când ar putea fi dat în folosinţă
Şoseaua de mare viteză va trece prin Piteşti-Băiculeşti-Curtea de Argeş-Ţigveni-Văleni-Racoviţă-Tălmaciu-Sibiu, iar licitaţiile pentru capetele tronsonului vor fi lansate în curând. Autostrada Piteşti-Sibiu ar urma să fie finalizată în 2021, cu un an mai devreme decât termenul prevăzut în Master Plan. Construirea acestei autostrăzi a fost cerută în stradă de mii de oameni, angajaţi ai uzinei Dacia şi ai firmelor prestatare, şi a fost criticată în trecut şi de fostul şef al Ford România, care s-a declarat nemulţumit de lipsa unei şosele de mare viteză pe această rută.
Autostrada Piteşti – Sibiu ar urma să treacă prin Băiculeşti, Curtea de Argeş, Ţigveni, Văleni, Racoviţă şi Tălmaciu, traseul fiind acum complet aprobat. În total, şoseaua se va întinde pe circa 123 de kilometri şi va costa 1,6 miliarde de euro.
Traseul complet aprobat de Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) va arăta în felul următor:
Secţiunea 1, Sibiu-Boiţa, de la km 0 la km 15+000, asigura legatura intre DN 7 (Defileul Vaii Oltului) prin continuarea autostrazii existente;
Secţiunea 2, Boiţa-Racoviţă de la km 15+000 la km 43+000, leagă localitatea Boiţa cu localitatea Racoviţă;
Secţiunea 3, Racoviţă-Văleni de la km 43+000 la km 72+000, asigura continuitatea autostrazii prin Valea Baiasului făcând conexiunea dintre Defileul Oltului şi Defileul Văii Topologului;
Secţiunea 4, Văleni-Curtea de Argeş, de la km 72+000 la km 90+000 traversează Valea Topologului, face conexiunea cu localitatea Curtea de Argeş;
Secţiunea 5, Curtea de Argeş – Piteşti, de la km 90+000 to km 123+037, leagă localitatea Curtea de Argeş cu oraşul Piteşti şi autostrada existentă prin valea Argeşului;
Secţiunea 6, aceasta secţiune constă în reabilitarea a 14 km de Drum Naţional, respectiv DN 73C fiind drum de legătura între Nodul Rutier Tigveni şi Râmnicu Vâlcea, precum şi construcţia a 2,5 km de drum nou.
Ministrul Transporturilor, Sorin Buşe a precizat că proiectele de infrastructură au avut grave probleme de calitate tocmai pentru că au fost depăşiri de costuri care au dus la litigii blocante, pentru că soluţiile tehnice de construcţie nu au fost adaptate condiţiilor din teren, dar şi pentru că studiile de fezabilitate nu au luat în calcul toate elementele geo-fizice şi nu au fost făcute în mod profesionist.
În septembrie, Buşe a precizat că autostrada Piteşti – Sibiu ar urma să fie finalizată în 2021, cu un an mai devreme decât termenul prevăzut în Master Plan, iar în 15 noiembrie vor fi terminate studiile de fezabilitate pentru trei loturi, inclusiv lotul 4 care era în întârziere: „Vrem să licităm lotul 1, 4 şi 5 pentru proiect tehnic şi acord de construcţie până la 30 noiembrie”, a spus Buşe.
El a adăugat atunci că în aprilie 2017 va fi finalizat studiul de fezabilitate, licitaţia urmând să fie lansată în mai 2017. Buşe a afirmat că, deşi Master Planul prevedea ca autostrada să fie finalizată în anul 2022, angajamentul CNADNR este să o termine în 2021, cu un an mai devreme.
Autostrada Piteşti – Sibiu este una dintre cele mai aşteptate autostrăzi din România, inclusiv de către cea mai mare companie din România, Dacia, care este şi cel mai mare exportator la nivel naţional.
Mii de oameni au ieşit în stradă să ceară construirea Autostrăzii Piteşti-Sibiu
În aprilie 2015, aproximativ 7.000 de angajaţi ai uzinei Dacia, dar şi de la firme de componente auto au protestat joi, timp de o oră, în centrul oraşului Mioveni. Sindicaliştii au cerut începerea lucrărilor la autostrada Sibiu-Piteşti, pe care autorităţile au tot amânat-o. Este pentru a doua oară când angajaţii Dacia protestează din această cauză.
„Trecem printr-un moment foarte greu. Nu dorim să ajungem ca Oltchimul. Dacă autostrada nu va fi gata până în 2020, la Mioveni nu vor mai fi construite automobile”, au atras atenţia liderii de sindicat din uzina de la Mioveni care au spus că, din cauza infrastructurii precare, „suntem mai puţin competitivi”.
În replică, fostul premier Victor Ponta a declarat că dacă aceştia „o mai ţin în mitinguri, o să se mute producţia în Maroc”, el făcând atunci apel la raţiune din partea liderilor de sindicat, potrivit Mediafax.
Întrebat ce părere are despre protestul angajaţilor de la Dacia, nemulţumiţi că fabrica ar avea pierderi din cauză că autostrada Sibiu-Piteşti nu a fost construită, premierul a răspuns: „Hai să fim serioşi. Eu ştiu că sunt pe profit“. Premierul a făcut apel la liderii de sindicat de la Dacia să fie rezonabili, pentru că altfel compania îşi poate muta producţia în altă ţară.
Ford critică infrastructura din România
Şi fostul şef Ford România s-a arătat recent nemulţumit de lipsa autostrăzilor. Zoltan Brassai a criticat slaba dezvoltare a infrastructurii locale, care generează costuri suplimentare cu transportul maşinilor, îngreunează livrările, inclusiv pe cele ale furnizorilor, şi împiedică creşteri de producţie la uzină.
„Dacă am produce la capacitate în Craiova, ar intra 240 de camioane zilnic, şi ar ieşi 240 de camioane cu maşini. Nu se poate, nici pe drumuri, nici pe poduri, nici pe căile ferate. Dacă încărcăm un tren cu maşini, primul pod deja se dărâmă. Nu există infrastructura nici pentru furnizori nici pentru export. Vreţi să producem la maximum? Nu depinde de noi. Ar fi o aşteptare frumoasă ca Ford să construiască autostrăzi, dar nu putem face asta. Dacă ar pleca un camion la fiecare 5 minute, s-ar bloca toata Craiova!”, a spus atunci Brassai.
Epopeea autostrăzii Sibiu-Piteşti
– În martie 2012 CNADNR a lansat licitaţia pentru actualizarea studiului de fezabilitate. Reprezentanţii CNADNR declarau că autostrada Sibiu-Piteşti ar putea fi gata în trei ani (2014-2016).
– În noiembrie 2012 CNADNR a anulat licitaţia pentru actualizarea SF-ului pentru Sibiu-Piteşti. Motivul anulării procedurii era costul prea mare al construcţiei autostrăzii. Cifrele vehiculate variau de la 3 miliarde de euro, până la 6 miliarde de euro.
– Harta proiectelor prioritare de autostrăzi până în 2018 prezentată în decembrie 2013 de premierul Victor Ponta nu includea autostrada Sibiu-Piteşti. Motivul era costul prea mare, de 3,2 miliarde de euro, care rezulta din vechiul studiu de fezabilitate, elaborat în 2008 şi expirat în 2010. De menţionat că vechiul SF fusese elaborat înainte de stabilirea standardelor de cost pentru autostrăzi.
„(…) studiul iniţial presupunea o sumă mai mare decât toţi banii pe care îi are România în următorii şapte ani. Deci nu era fezabil, din păcate, şi nu putea fi susţinut. (…) Chiar dacă alocam toţi banii, toti cei 3 miliarde (de euro – n.r.), nu făceam nici autostrada şi nici nu mai făceam nimic în restul ţării”, declara Ponta în decembrie 2013, referindu-se la autostrada Piteşti-Sibiu.
„Pentru Vâlcea – Sibiu trebuie să refacem studiul de fezabilitate, pentru că cel iniţial prevedea o sumă uriaşă, vreo 6 miliarde şi nu avem”, declara Victor Ponta, în decembrie 2013.
– În varianta iniţială a Master Planului de Transport, din octombrie 2014, autostrada Sibiu-Piteşti figura ca drum expres şi urma să se realizeze după 2021. Ulterior, ministrul Ioan Rus revine cu precizări. Sibiu-Piteşti va fi construită ca o “autostradă fazată”, adică va fi construit mai întâi ca drum expres, urmând să fie transformat ulterior în autostradă. Şi termenul a fost modificat. Construcţia urma să se facă în perioada 2014-2020, potrivit unor documente despre revizuirea Master Planului General de Transport.
– În ianuarie 2015, în urma presiunilor publice, în Master Plan se prevede ca Sibiu-Piteşti va fi construit direct ca autostradă.
– În februarie CNADNR a desemnat drept câştigător al contractului pentru reactualizarea studiului de fezabilitate asocierea Spea Ingineria Europea S.A. Milano Italia Sucursala Bucureşti – Tecnic Consulting Engineering Romania SRL, însă rezultatul procedurii de atribuire a fost contestat.
– În februarie 2015 autostrada Sibiu – Piteşti apare pe locul doi ca prioritate în Master Planul de Transport
– Săptămâna trecută Sibiu-Piteşti este declarată “prioritate zero” în Master Planul de Transport şi în Strategia de implementare, după ce Ministerul Transporturilor şi-a însuşit observaţiile din partea Comisiei Europene. Mai mult, Ministerul Transporturilor promite începerea lucrărilor în 2017 şi finalizarea lor până în 2020.
– După finalizarea studiului de fezabilitate, compania de autostrăzi trebuie să facă o licitaţie pentru selectarea constructorului. Contractul va fi împărţit pe loturi, fiecare lot având câte un antreprenor.
Sursă: www.mediafax.ro