Visul arădenilor devine din ce în ce mai real. Micul Arad se transformă încet în Mica Vienă… 😂😂😂
Străzile 1 Deembrie 1918 și tronsonul din Piața Avram Iancu cu vechile terase devin pietonale în perioada: 1 mai – 31 octombrie, zilnic, între orele 10,00 – 24,00
Piața Luther, experimental, în zonă pietonală în perioada: 1 mai-31 octombrie, în fiecare sfârșit de săptămână, de vineri, de la ora 14,00 și până duminică, la ora 24,00
Riveranii pot parca doar în curte sau în vecinătate.
De asemene au fost aprobate unele scutiri de taxe,în anumite conditiii, pentru proprietarii clădirilor care au fost afectați parțial sau total de pandemie .
Vezi mai jos ambele decizii !
CONSILIUL LOCAL AL MUNICIPIULUI ARAD
H O T Ă R Ă Ș T E
Art. 1. Următoarele străzi din municipiul Arad se transformă în zone pietonale, cu respectarea normelor de convieţuire socială, a ordinii şi liniştii publice, după cum urmează:
– tronsonul Piața Avram Iancu, cuprins între Strada Grigore Alexandrescu Nr. 1 și Strada Tribunul Dobra Nr. 2, și Strada 1 Decembrie 1918, în perioada: 1 mai – 31 octombrie, zilnic, între orele 10,00 – 24,00,
– Piața Luther, experimental, în zonă pietonală în perioada: 1 mai-31 octombrie, în fiecare sfârșit de săptămână, de vineri, de la ora 14,00 și până duminică, la ora 24,00.
Art. 2. Pentru punerea în aplicare a acestei măsuri se stabilesc următoarele reguli:
Art. 3. Punerea în aplicare a prezentului regulament se organizează și se asigură de către Direcția Generală PolitiaLocală Arad.
Art. 4. Se abrogă Hotărârea nr. 446/22.08.2019 a Consiliului Local al Municipiului Arad privind aprobarea unor măsuri pentru transformarea, experimental, a străzii 1 Decembrie 1918, din municipiul Arad, în zonă pietonală, cu modificările și completările ulterioare, aprobate prin Hotărârea Nr. 68/19.02.2020 Consiliului Local al Municipiului Arad.
Art. 5. Prezenta hotărâre se aduce la cunoștință publică și se comunică de către Serviciul Administrație Publica Locală tuturor celor interesați.
PREŞEDINTE DE ŞEDINŢĂ SECRETAR
Serviciul Dezvoltare Urbană și Protejare Monumente
Red/Verif. D.D./S.D.
Cod:PMA-S4-01
PRIMARUL MUNICIPIULUI ARAD
nr. 36.712 din 02.05.2020
În temeiul OUG nr. 57/2019 privind Codul Administrativ și al Regulamentului de Organizare și Funcționare al Consiliului Local al Municipiului Arad, propun aprobarea, de către Consiliul Local al Municipiului Arad, a proiectului de hotărâre privind aprobarea unor măsuri pentru transformarea următoarelor străzi din municipiul Arad în zone pietonale, astfel:
– tronsonul Piața Avram Iancu cuprins între Strada Grigore Alexandrescu Nr. 1 și Strada Tribunul Dobra Nr. 2, și Strada 1 Decembrie 1918, în perioada: 1 mai – 31 octombrie, zilnic între orele 10,00 – 24,00;
– Piața Luther, experimental, în zonă pietonală în perioada: 1 mai-31 octombrie, în fiecare sfârșit de săptămână, de vineri, de la ora 14,00 și până duminică, la ora 24,00;
REFERAT DE APROBARE
Ținând seama de prevederile art. 5 alin. (7), art. 6 pct. 39 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 195/2002 privind circulațiape drumurile publice, aprobată prin Legea nr. 49/2006, republicată, cu modificările și completările ulterioare,
În conformitate cu art. 159 din Hotărârea Guvernului nr. 1391/2006 pentru aprobarea Regulamentului de aplicare a Ordonanței de Urgență a Guvernului nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice, cu modificările și completările ulterioare,
Analizând Hotărârea nr. 29 din 15.05.2020 privind măsurileadoptate în cadrul ședinței extraordinare a C.J.S.U. Arad;
Analizând H.C.L.M. Arad Nr. 446 / 22.08.2019, privind aprobarea unor măsuri pentru transformarea, experimental, a străzii 1 Decembrie 1918, din municipiul Arad, în zonă pietonală și H.C.L.M. Arad Nr. 68 / 19.02.2020 privind modificarea Hotărârii Consiliului Local al Municipiului Arad nr. 446/2019 privind aprobarea unor măsuri pentru transformarea, experimental, a străzii 1 Decembrie 1918 din municipiul Arad, în zonă pietonală,
Luând în considerare H.C.L.M. Arad Nr. 202 /2020, privind modificarea și completarea anexei 1 a Hotărârii nr. 192/2017 a Consiliului Local al Municipiului Arad privind Regulamentul de desfășurare a activităților comerciale și al piețelor în municipiul Arad;
Apreciez ca fiind oportună adoptarea hotărârii privindaprobarea unor măsuri pentru transformarea următoarelor străzidin municipiul Arad în zone pietonale:
– tronsonul Piața Avram Iancu cuprins între Strada Grigore Alexandrescu Nr. 1 și Strada Tribunul Dobra Nr. 2, și Strada 1 Decembrie 1918, în perioada: 1 mai – 31 octombrie, zilnic între orele 10,00 – 24,00;
– Piața Luther, experimental, în zonă pietonală, în perioada: 1 mai-31 octombrie, în fiecare sfârșit de săptămână, de vineri, de la ora 14,00 și până duminică, la ora 24,00;
P R I M A R
Călin Bibarț
Serviciul Dezvoltare Urbană și Protejare Monumente
Red/Verif. S.D./S.D.Cod:PMA-S4-01
PRIMĂRIA MUNICIPIULUI ARAD
ARHITECT-ŞEF
DIRECȚIA EDILITARĂ
DIRECȚIA PATRIMONIU
Nr. 36483 din 02.06.2020
RAPORT DE SPECIALITATE
Referitor la : referatul de aprobare înregistrat cu nr. 36.712 din 02.06.2020 al domnului Călin Bibarţ, Primarul Municipiului Arad, prin care se propune aprobarea unor măsuri pentru transformarea următoarelor străzi din municipiul Arad în zonepietonale, astfel:
– tronsonul Piața Avram Iancu, cuprins între Strada Grigore Alexandrescu Nr. 1 și Strada Tribunul Dobra Nr. 2, și Strada 1 Decembrie 1918, în perioada: 1 mai – 31 octombrie, zilnic, între orele 10,00 – 24,00;
– Piața Luther, experimental, în zonă pietonală în perioada: 1 mai-31 octombrie, în fiecare sfârșit de săptămână, de vineri, de la ora 14,00 și până duminică, la ora 24,00;
Considerente generale:
Ținând cont de necesitatea asigurării de către administrația locală a unor locuri de recreere pentru cetățenii municipiului,
Faptul că pe cele două străzi, Piața Avram Iancu și Piața Luther, în mod normal se desfășoară activități de alimentație publică, cu terase, care atrag tot mai mulți cetățeni ai municipiului,
Faptul că străzile se află în zona centrală, la mică distanță de parcurile din zona centrală, motiv pentru care cetățenii aleg să se relaxeze în această zonă, administrația locală trebuie săidentifice zone de atracție în care cetățenii să se relaxeze, motiv pentru care se caută identificarea unor astfel de zone de relaxare.
Analizând Hotărârea nr. 29 din 15.05.2020 privind măsurile adoptate în cadrul ședinței extraordinare a C.J.S.U. Arad,
În conformitate cu prevederile Conventiei comune nr. 5308/2020 în vederea implementării Proiectului Space 4 People inclusiv prin utilizarea spațiului public prin crearea de spații publice noi atractive și pietonalizare;
Având în vedere participarea Municipiului Arad, în calitate de partener, la proiectul “Sustainable Policy Response to Urban Mobility” („Răspuns Politic Durabil pentru Tranziția la Mobilitate Urbană” – acronim SPROUT ), finanțat prin ProgramulORIZONT 2020 Apelul H2020-MG-2018-2020 “Mobility for Growth” („Mobilitate pentru creștere”).
În considerarea Hotărârii nr. 168/2010 a Consiliului Local al Municipiului Arad privind aprobarea studiului de realizare a Axei pietonale între Piața Avram Iancu și Parcul Reconcilierii Româno-Maghiare prin Piața Catedralei Proiect Vito –dezvoltarea orașelor istorice vitale din regiunile Europei Centrale si de Est
Analizând Hotărârea Consiliului Local al Municipiului Arad nr. 446/2019 privind aprobarea unor măsuri pentru transformarea, experimental, a străzii 1 Decembrie 1918, din municipiul Arad, în zonă pietonală, cu modificările și completările ulterioare, aprobate prin Hotărârea Consiliului Local al Municipiului Arad nr.68/19.02.2020
Luând în considerare Hotărârea Consiliului Local al Municipiului Arad Nr. 202/2020, privind modificarea șicompletarea anexei 1 a Hotărârii nr. 192/2017 a Consiliului Local al Municipiului Arad privind Regulamentul de desfășurare a activităților comerciale și al piețelor în municipiul Arad,
Luând în considerare avizul Comisiei de Sistematizare a Circulației din Municipiul Arad nr. 36710 /02.06.2020,
Văzând Avizul din partea Inspectoratului de Poliție Județean Arad, Serviciul Rutier
Considerente juridice:
– prevederile art. 5 alin. (7), art. 6 pct. 39 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice, aprobată prin Legea nr. 49/2006, republicată, cu modificările și completările ulterioare,
– art. 159 din Hotărârea Guvernului nr. 1391/2006 pentru aprobarea Regulamentului de aplicare a Ordonanței de Urgență a Guvernului nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice, cu modificările și completările ulterioare,
În considerarea aspectelor enumerate mai sus,
P R O P U N E M
Aprobarea transformării următoarelor străzi din municipiul Arad în zone pietonale:
– tronsonul Piața Avram Iancu cuprins între Strada Grigore Alexandrescu Nr. 1 și Strada Tribunul Dobra Nr. 2, și Strada 1 Decembrie 1918, în perioada: 1 mai – 31 octombrie, zilnic între orele 10,00 – 24,00;
– Piața Luther, experimental, în zonă pietonală în perioada: 1 mai-31 octombrie, în fiecare sfârșit de săptămână, de vineri, de la ora 14,00 și până duminică, la ora 24,00;
Pentru punerea în aplicarea a acestei măsuri se stabilescurmătoarele reguli:
ctivitatea privitoare la punerea în practică a regulamentului se va organiza și se va efectua de către Poliţia Locală Arad.
În considerarea celor de mai sus, propunem aprobarea proiectului de hotărâre în forma prezentată.
|
Funcția |
Nume prenume |
Semnătura |
Data |
Avizat |
Arhitect Șef |
Radu Drăgan |
|
|
|
Director Executiv |
Liliana Florea |
|
|
|
Director Executiv |
Ștefan Szuchanszki |
|
|
Elaborat |
Șef serviciu |
Sandra Dinulescu |
|
|
privind acordarea unor facilități la plata obligațiilor față de bugetul local
pentru durata stării de urgenţă decretate în anul 2020
Având în vedere iniţiativa primarului municipiului Arad, exprimată în referatul de aprobare, înregistrat cu nr.36.202/29.05.2020,
În temeiul prevederilor art. V și VI din Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 69/2020 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, precum şi pentru instituirea unor măsuri fiscale,
Luând în considerare faptul că prin instituirea stării de urgenţă a fost întreruptă total sau parțial activitatea unor categorii de contribuabili, fapt care a generat o reducere drastică a veniturilor acestora,
Ținând cont că prin acordarea reducerii/scutirii la plata impozitului/taxei pe clădiri, precum și a taxei pentru utilizarea temporară a locurilor publice pentru durata stării de urgență reprezintă un sprijin acordat contribuabililor a căror activitate a fost întreruptă total sau parțial, evitând astfel unele blocaje în activitatea viitoare a acestora, precum și în îndeplinirea obligațiilor de plată către bugetul local,
Luând în considerare raportul Serviciului Juridic, Contestaţii din cadrul Direcţiei Venituri a Primăriei Municipiului Arad, înregistrat cu nr. 36.204/29.05.2020,
Luând în considerare avizele comisiilor de specialitate ale Consiliului Local al municipiului Arad,
În temeiul art. 129 alin. (1), alin. (2) lit. b), alin. (4) lit. c), alin. (14), art. 136, art. 139 alin. (1), alin. (3) lit. c) și alin. (5) și art. 196 alin. (1) lit. a) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr.57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare,
CONSILIUL LOCAL AL MUNICIPIULUI ARAD
H O T Ă R Ă Ș T E:
Art. 1. Pentru durata stării de urgenţă decretate în anul 2020, se acordă reducerea cu 50% a impozitului pe clădiri pentru clădirile nerezidențiale, în cazul contribuabililor care au fost obligați, conform legii, în perioada pentru care s-a instituit starea de urgenţă, să își întrerupă total sau parțial activitatea economică, potrivit procedurii stabilite în Anexa nr.1.
Art. 2. Pentru durata stării de urgenţă decretate în anul 2020, se acordă scutirea de la plata taxei pe clădiri în cazul contribuabililor care au fost obligați, conform legii, în perioada pentru care s-a instituit starea de urgenţă, să își întrerupă total activitatea economică, potrivit procedurii stabilite în Anexa nr.2.
Art. 3. Pentru durata stării de urgenţă decretate în anul 2020, se acordă scutire de la plata taxei pentru utilizarea temporară a locurilor publice de către utilizatorii suprafeţelor care au fost obligaţi, potrivit legii, să îşi întrerupă total activitatea economicăsau deţin certificatul pentru situaţii de urgenţă TIP1 emis de ministerul economiei, energiei şi mediului de afaceri prin care se certifică întreruperea parţială a activităţii economice, potrivit procedurii stabilite în Anexa nr.3 .
Art. 4. Prezenta hotărâre se duce la îndeplinire de către Primarul Municipiului Arad, prin serviciile de specialitate din cadrul Primăriei Municipiului Arad şi se comunică celor interesaţi de către Serviciul Administraţie Publică Locală.
Preşedinte de şedinţă, Secretar General,
Red/dact./I. Albu Cod: PMA – S4-02
Direcţia Venituri
ROMANIA Anexa nr.1 la Hotărârea Consiliului
JUDEŢUL ARAD Local al Municipiului Arad nr.____/2020
MUNICIPIUL ARAD
CONSILIUL LOCAL
Procedura de acordare a reducerii la plata impozitului pe clădiri
Art. 1. Pentru durata stării de urgenţă decretate în anul 2020, se acordă reducerea impozitului anual pe clădiri cu o cotă de 50%, pentru clădirile nerezidenţiale, aflate în proprietatea persoanelor fizice sau juridice, folosite pentru activitatea economică proprie a acestora sau date în folosinţă printr-un contract de închiriere, comodat sau prin alt tip de contract pentru desfăşurarea unor activităţi economice către alte persoane fizice sau juridice, după caz, dacă în perioada pentru care s-a instituit starea de urgenţă, ca urmare a efectelor epidemiei coronavirusului SARS-CoV-2, proprietarii sau utilizatorii clădirilor au fost obligaţi, potrivit legii, să îşi întrerupă total activitatea economică sau deţin certificatul pentru situaţii de urgenţă emis de Ministerul Economiei, Energiei şi Mediului de Afaceri prin care se certifică întreruperea parţială a activităţii economice.
Art. 2. Pentru a beneficia de prevederile art.1, proprietarii clădirilor au obligaţia ca, până la data de 15 septembrie 2020 inclusiv, să depună la organul fiscal local o cerere de acordare a reducerii, însoţită de o declaraţie pe propria răspundere.
Art. 3. (1) Proprietarii care deţin clădiri nerezidenţiale utilizate pentru activitatea economică proprie, în declaraţia pe propria răspundere prevăzută la art.2 vor menţiona fie întreruperea totală a activităţii economice proprii stabilită conform prevederilor legale, fie întreruperea parţială a activităţii economice.
(2) Proprietarii care şi-au întrerupt parţial activitatea anexează la cererea prevăzută la art.2 o copie a certificatului pentru situaţii de urgenţă TIP 1 emis de Ministerul Economiei, Energiei şi Mediului de Afaceri, emis în condițiile Ordinului ministrului economiei, energiei şi mediului de afaceri nr.791/2020 privind acordarea certificatelor de situaţii de urgenţă operatorilor economici a căror activitate este afectată în contextul pandemiei SARS-CoV-2.
Art. 4. În cazul proprietarilor care deţin clădiri nerezidenţiale date în folosinţă pentru desfăşurarea unor activităţi economice către alte persoane fizice sau juridice, pe perioada în care s-a instituit starea de urgenţă, din declaraţia pe propria răspundere prevăzută la art.2 trebuie să reiasă că aceştia se regăsesc concomitent în următoarele situaţii:
a) au renunţat la cel puţin 50% din dreptul de a încasa contravaloarea chiriei, redevenţei sau altă formă de utilizare a clădirii, stabilită conform prevederilor contractuale, pe perioada pentru care s-a instituit starea de urgenţă;
b) cel puţin 50% din suprafeţele totale deţinute şi afectate activităţilor economice nu au fost utilizate, ca urmare a faptului că titularii dreptului de folosinţă a clădirilor respective au fost obligaţi, potrivit legii, să îşi întrerupă total şi/sau parţial activitatea economică.
Art. 5. Pentru încadrarea în situaţia prevăzută la art.4 lit. b),proprietarii care deţin clădiri nerezidenţiale verifică dacă cel puţin 50% din suprafaţa totală deţinută şi dată în folosinţă pentru desfăşurarea unor activităţi economice către alte persoane fizice sau juridice este afectată de întreruperea totală şi/sau parţială a activităţii acestora la data de 14 mai 2020.
Art. 6. Proprietarii care deţin clădiri nerezidenţiale date în folosinţă pentru desfăşurarea unor activităţi economice către alte persoane fizice sau juridice, la cererea prevăzută la art.2 vor anexa declaraţia pe propria răspundere din care rezultă încadrarea cumulativă în situaţiile prevăzute la art.4 lit. a) şi b), însoţită de declaraţiile pe propria răspundere a utilizatorilor cu privire la întreruperea totală a activităţii economice a acestora şi/sau de certificatele pentru situaţii de urgenţă TIP 1 emise de Ministerul Economiei, Energiei şi Mediului de Afaceri în cazul utilizatorilor care şi-au întrerupt parţial activitatea economică, după caz, emis în condițiile Ordinului ministrului economiei, energiei şi mediului de afaceri nr.791/2020 privind acordarea certificatelor de situaţii de urgenţă operatorilor economici a căror activitate este afectată în contextul pandemiei SARS-CoV-2.
Art. 7. La cererea prevăzută la art.2, persoanele proprietarii clădirilor vor depune, la solicitarea organului fiscal local, documente justificative considerate necesare în soluționarea cererii.
Art. 8. În cazul în care persoanele prevăzute la art.1 au plătit impozitul anual pe clădiri datorat pentru anul 2020, integral/parţial, până la primul termen de plată, acestea pot solicita restituirea, în termenul de prescripţie a dreptului de a cere restituirea, în conformitate cu prevederile Legii nr. 207/2015, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 9. În cazul contribuabililor care beneficiază de prevederile art.1, impozitul anual pe clădiri se calculează prin aplicarea cotei de reducere şi a bonificaţiei de până la 10% prevăzută la art. 462 alin. (2) din Legea nr. 227/2015, cu modificările şi completările ulterioare, stabilită pentru anul 2020 prin hotărâre a consiliului local.
Preşedinte de şedinţă, Secretar general,
ROMANIA Anexa nr.2 la Hotărârea Consiliului
JUDEŢUL ARAD Local al municipiului Arad nr.____/__________
MUNICIPIUL ARAD
CONSILIUL LOCAL
Procedura de acordare a scutirii la plata taxei pe clădiri
Art. 1. Pentru durata stării de urgenţă decretate în anul 2020, în cazul contribuabililor plătitori de taxă pe clădiri se acordăscutirea de la plata taxei lunare pe clădiri datorate de către concesionari, locatari, titularii dreptului de administrare sau de folosinţă a unei clădiri proprietatea publică sau privată a statului ori a unităţii administrativ-teritoriale, după caz, dacă, în perioada pentru care s-a instituit starea de urgenţă ca urmare a efectelor epidemiei coronavirusului SARS-CoV-2, utilizatorii clădirilor au fost obligaţi, potrivit legii, să îşi întrerupă total activitatea economică.
Art. 2. (1) Pentru a beneficia de prevederile art.1, concesionarii, locatarii, titularii dreptului de administrare sau de folosinţă a unei clădiri proprietate publică sau privată a statului ori a unităţii administrativ-teritoriale, după caz, au obligaţia ca până la data de 15 septembrie 2020, inclusiv, să depună la organul fiscal local o cerere de acordare a scutirii, însoţită de o declaraţie pe propria răspundere.
(2) În declaraţia pe propria răspundere prevăzută la alin.(1), contribuabilii vor menţiona prevederile legale potrivit cărora au avut obligaţia întreruperii totale a activităţii proprii, pe perioada instituirii stării de urgenţă.
Art. 3. La cererea prevăzută la art.2 alin.(1), persoanele prevăzute la art.1 vor depune, la solicitarea organului fiscal local, documente justificative considerate necesare în soluționarea cererii.
Art. 4. În cazul în care persoanele prevăzute la art. 1 au plătit taxa lunară pe clădiri datorată pentru perioada în care s-a instituit starea de urgenţă, acestea pot solicita restituirea, în termenul de prescripţie a dreptului de a cere restituirea, în conformitate cu prevederile Legii nr. 207/2015, cu modificările şi completările ulterioare.
Preşedinte de şedinţă, Secretar general,
ROMANIA Anexa nr.3 la Hotărârea Consiliului
JUDEŢUL ARAD Local al municipiului Arad nr.____/__________
MUNICIPIUL ARAD
CONSILIUL LOCAL
Procedura de acordare a scutirii la plata taxei
pentru utilizarea temporară a locurilor publice
Art. 1. Pentru durata stării de urgenţă decretate în anul 2020, se acordă scutire de la plata taxei pentru utilizarea temporară a locurilor publice de către utilizatorii suprafeţelor care au fost obligaţi, potrivit legii, să îşi întrerupă total activitatea economică sau deţin certificatul pentru situaţii de urgenţă TIP1 emis de ministerul economiei, energiei şi mediului de afaceri prin care se certifică întreruperea parţială a activităţii economice, emis în condițiile Ordinului ministrului economiei, energiei şi mediului de afaceri nr.791/2020 privind acordarea certificatelor de situaţii de urgenţă operatorilor economici a căror activitate este afectată în contextul pandemiei SARS-CoV-2.
Art. 2. Pentru a beneficia de prevederile art.1, utilizatorii au obligaţia ca până la data de 15 septembrie 2020, inclusiv, să depună la organul fiscal local o cerere de acordare a scutirii, însoţită de o declaraţie pe propria răspundere împreună cu documente justificative, după caz.
Preşedinte de şedinţă, Secretar general,
ROMÂNIA
JUDEŢUL ARAD
MUNICIPIUL ARAD
PRIMAR
NR.36.202/29.05.2020
REFERAT DE APROBARE
Primarul Municipiului Arad,
Având în vedere:
– prevederile art. V și VI din O.U.G. nr. 69/2020 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, precum şi pentru instituirea unor măsuri fiscale,
– faptul că că prin instituirea stării de urgenţă a fost întreruptă total sau parțial activitatea unor categorii de contribuabili, fapt care a generat o reducere drastică a veniturilor acestora,
– acordarea reducerii/scutirii la plata impozitului/taxei pe clădiri, precum și a taxei pentru utilizarea temporară a locurilor publice pentru durata stării de urgență reprezintă un sprijin acordat contribuabililor a căror activitate a fost întreruptă total sau parțial, evitând astfel unele blocaje în activitatea viitoare a acestora, precum și în îndeplinirea obligațiilor de plată către bugetul local,
În temeiul prevederilor art. 136 alin.(1) din Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ şi ale art.37 din Anexa la Hotărârea Consiliului Local al municipiului Arad nr.216/30.06.2016 privind aprobarea regulamentului de organizare şi funcţionare a Consiliului Local al municipiului Arad pentru mandatul 2016-2020, îmi exprim iniţiativa de promovare a unui proiect de hotărâre cu următorul obiect:
– propunerea de reducere cu 50% a impozitului pe clădiri, scutirea de la plata taxei pe clădiri și a taxei pentru utilizarea temporară a locurilor publice pentru durata stării de urgență decretate în anul 2020, în cazul contribuabililor care au fost obligați, conform legii, să își întrerupă total sau parțial activitatea economică.
PRIMAR
Călin Bibarț
PRIMĂRIA MUNICIPIULUI ARAD
DIRECŢIA VENITURI
SERVICIUL JURIDIC CONTESTAŢII
Nr.36.204/29.05.2020
RAPORT DE SPECIALITATE
Referitor la: referatul de aprobare înregistrat cu nr. 36.202/29.05.2020 al d-lui Călin Bibarț, primarul municipiului Arad.
Obiect: propunerea de reducere cu 50% a impozitului pe clădiri, scutirea de la plata taxei pe clădiri și a taxei pentru utilizarea temporară a locurilor publice pentru durata stării de urgență decretate în anul 2020, în cazul contribuabililor care au fost obligați, conform legii, să își întrerupă total sau parțial activitatea economică.
Consideraţii de ordin general:
Potrivit prevederilor O.U.G. nr. 69/2020 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, precum şi pentru instituirea unor măsuri fiscale, consiliul local poate acorda reducere cu până la 50% a impozitului pe clădiri, scutire de la plata taxei pe clădiri și a taxei pentru utilizarea temporară a locurilor publice pentru durata stării de urgență decretate în anul 2020, în cazul contribuabililor care au fost obligați, conform legii, să își întrerupă total sau parțial activitatea economică.
Prin instituirea stării de urgenţă a fost întreruptă total sau parțial activitatea unor categorii de contribuabili, fapt care a generat o reducere drastică a veniturilor acestora.
Acordarea reducerii/scutirii la plata impozitului/taxei pe clădiri, precum și a taxei pentru utilizarea temporară a locurilor publice pentru durata stării de urgență reprezintă un sprijin acordat contribuabililor a căror activitate a fost întreruptă total sau parțial, evitând astfel unele blocaje în activitatea viitoare a acestora, precum și în îndeplinirea obligațiilor de plată către bugetul local.
Astfel, există posibilitatea ca operatorii economici să fie în imposibilitatea îndeplinirii obligațiilor de plată, acest fapt putând conduce la declararea lor în stare de insolvabilitate sau în faliment, cu posibilități reduse de a recuperare aceste creanțe fiscale.
Considerații de ordin economic:
În contextul economic generat de pandemia de coronavirus SARS- CoV-2, apreciem că este oportun acordarea următoarelor facilități la plata obligațiilor față de bugetul local:
Consideraţii de ordin juridic: prevederile art. V și VI din O.U.G. nr. 69/2020 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, precum şi pentru instituirea unor măsuri fiscale,.
Având în vedere cele de mai sus,
PROPUNEM:
Acordarea următoarelor facilități la plata obligațiilor față de bugetul local:
a)pentru durata stării de urgenţă decretate în anul 2020, reducerea cu 50% a impozitului pe clădiri pentru clădirile nerezidențiale, în cazul contribuabililor care au fost obligați, conform legii, în perioada pentru care s-a instituit starea de urgenţă, să își întrerupă total sau parțial activitatea economică, în următoarele condiții:
1. Pentru durata stării de urgenţă decretate în anul 2020, se acordă reducerea impozitului anual pe clădiri cu o cotă de 50%, pentru clădirile nerezidenţiale, aflate în proprietatea persoanelor fizice sau juridice, folosite pentru activitatea economică proprie a acestora sau date în folosinţă printr-un contract de închiriere, comodat sau prin alt tip de contract pentru desfăşurarea unor activităţi economice către alte persoane fizice sau juridice, după caz, dacă în perioada pentru care s-a instituit starea de urgenţă, ca urmare a efectelor epidemiei coronavirusului SARS-CoV-2, proprietarii sau utilizatorii clădirilor au fost obligaţi, potrivit legii, să îşi întrerupă total activitatea economică sau deţin certificatul pentru situaţii de urgenţă emis de Ministerul Economiei, Energiei şi Mediului de Afaceri prin care se certifică întreruperea parţială a activităţii economice.
2. Pentru a beneficia de prevederile pct.1, proprietarii clădirilor au obligaţia ca, până la data de 15 septembrie 2020 inclusiv, să depună la organul fiscal local o cerere de acordare a reducerii, însoţită de o declaraţie pe propria răspundere.
3. Proprietarii care deţin clădiri nerezidenţiale utilizate pentru activitatea economică proprie, în declaraţia pe propria răspundere prevăzută la pct.2 vor menţiona fie întreruperea totală a activităţii economice proprii stabilită conform prevederilor legale, fie întreruperea parţială a activităţii economice.
4. Proprietarii care şi-au întrerupt parţial activitatea anexează la cererea prevăzută la pct.2 o copie a certificatului pentru situaţii de urgenţă TIP 1 emis de Ministerul Economiei, Energiei şi Mediului de Afaceri, emis în condițiile Ordinului ministrului economiei, energiei şi mediului de afaceri nr.791/2020 privind acordarea certificatelor de situaţii de urgenţă operatorilor economici a căror activitate este afectată în contextul pandemiei SARS-CoV-2.
5. În cazul proprietarilor care deţin clădiri nerezidenţiale date în folosinţă pentru desfăşurarea unor activităţi economice către alte persoane fizice sau juridice, pe perioada în care s-a instituit starea de urgenţă, din declaraţia pe propria răspundere prevăzută la pct. 2 trebuie să reiasă că aceştia se regăsesc concomitent în următoarele situaţii:
a) au renunţat la cel puţin 50% din dreptul de a încasa contravaloarea chiriei, redevenţei sau altă formă de utilizare a clădirii, stabilită conform prevederilor contractuale, pe perioada pentru care s-a instituit starea de urgenţă;
b) cel puţin 50% din suprafeţele totale deţinute şi afectate activităţilor economice nu au fost utilizate, ca urmare a faptului că titularii dreptului de folosinţă a clădirilor respective au fost obligaţi, potrivit legii, să îşi întrerupă total şi/sau parţial activitatea economică.
6. Pentru încadrarea în situaţia prevăzută la pct.5 lit. b), proprietarii care deţin clădiri nerezidenţiale verifică dacă cel puţin 50% din suprafaţa totală deţinută şi dată în folosinţă pentru desfăşurarea unor activităţi economice către alte persoane fizice sau juridice este afectată de întreruperea totală şi/sau parţială a activităţii acestora la data de 14 mai 2020.
7. Proprietarii care deţin clădiri nerezidenţiale date în folosinţă pentru desfăşurarea unor activităţi economice către alte persoane fizice sau juridice, la cererea prevăzută la pct.2 vor anexa declaraţia pe propria răspundere din care rezultă încadrarea cumulativă în situaţiile prevăzute la pct.5 lit. a) şi b), însoţită de declaraţiile pe propria răspundere a utilizatorilor cu privire la întreruperea totală a activităţii economice a acestora şi/sau de certificatele pentru situaţii de urgenţă TIP 1 emise de Ministerul Economiei, Energiei şi Mediului de Afaceri în cazul utilizatorilor care şi-au întrerupt parţial activitatea economică, după caz, emis în condițiile Ordinului ministrului economiei, energiei şi mediului de afaceri nr.791/2020 privind acordarea certificatelor de situaţii de urgenţă operatorilor economici a căror activitate este afectată în contextul pandemiei SARS-CoV-2.
8. La cererea prevăzută la pct.2, persoanele prevăzute la pct.1 vor depune, la solicitarea organului fiscal local, documente justificative considerate necesare în soluționarea cererii.
9. În cazul în care persoanele prevăzute la pct.1 au plătit impozitul anual pe clădiri datorat pentru anul 2020, integral/parţial, până la primul termen de plată, acestea pot solicita restituirea, în termenul de prescripţie a dreptului de a cere restituirea, în conformitate cu prevederile Legii nr. 207/2015, cu modificările şi completările ulterioare.
10. În cazul contribuabililor care beneficiază de prevederile pct.1, impozitul anual pe clădiri se calculează prin aplicarea cotei de reducere şi a bonificaţiei de până la 10% prevăzută la art. 462 alin. (2) din Legea nr. 227/2015, cu modificările şi completările ulterioare, stabilită pentru anul 2020 prin hotărâre a consiliului local.
b)pentru durata stării de urgenţă decretate în anul 2020, scutirea de la plata taxei pe clădiri în cazul contribuabililor care au fost obligați, conform legii, în perioada pentru care s-a instituit starea de urgenţă, să își întrerupă total activitatea economică, în următoarele condiții:
1. Pentru durata stării de urgenţă decretate în anul 2020, în cazul contribuabililor plătitori de taxă pe clădiri se acordă scutirea de la plata taxei lunare pe clădiri datorate de către concesionari, locatari, titularii dreptului de administrare sau de folosinţă a unei clădiri proprietatea publică sau privată a statului ori a unităţii administrativ-teritoriale, după caz, dacă, în perioada pentru care s-a instituit starea de urgenţă ca urmare a efectelor epidemiei coronavirusului SARS-CoV-2, utilizatorii clădirilor au fost obligaţi, potrivit legii, să îşi întrerupă total activitatea economică.
2. Pentru a beneficia de prevederile pct.1, concesionarii, locatarii, titularii dreptului de administrare sau de folosinţă a unei clădiri proprietate publică sau privată a statului ori a unităţii administrativ-teritoriale, după caz, au obligaţia ca până la data de 15 septembrie 2020, inclusiv, să depună la organul fiscal local o cerere de acordare a scutirii, însoţită de o declaraţie pe propria răspundere.
3. În declaraţia pe propria răspundere prevăzută la pct.2, contribuabilii vor menţiona prevederile legale potrivit cărora au avut obligaţia întreruperii totale a activităţii proprii, pe perioada instituirii stării de urgenţă.
4. La cererea prevăzută la pct.2, persoanele prevăzute la pct.1 vor depune, la solicitarea organului fiscal local, documente justificative considerate necesare în soluționarea cererii.
5. În cazul în care persoanele prevăzute la pct. 1 au plătit taxa lunară pe clădiri datorată pentru perioada în care s-a instituit starea de urgenţă, acestea pot solicita restituirea, în termenul de prescripţie a dreptului de a cere restituirea, în conformitate cu prevederile Legii nr. 207/2015, cu modificările şi completările ulterioare.
c)pentru durata stării de urgenţă decretate în anul 2020, scutirea de la plata taxei pentru utilizarea temporară a locurilor publice de către utilizatorii suprafeţelor care au fost obligaţi, potrivit legii, să îşi întrerupă total activitatea economică, în următoarele condiții:
1. Pentru durata stării de urgenţă decretate în anul 2020, se acordă scutire de la plata taxei pentru utilizarea temporară a locurilor publice de către utilizatorii suprafeţelor care au fost obligaţi, potrivit legii, să îşi întrerupă total activitatea economică sau deţin certificatul pentru situaţii de urgenţă TIP1 emis de ministerul economiei, energiei şi mediului de afaceri prin care se certifică întreruperea parţială a activităţii economice, emis în condițiile Ordinului ministrului economiei, energiei şi mediului de afaceri nr.791/2020 privind acordarea certificatelor de situaţii de urgenţă operatorilor economici a căror activitate este afectată în contextul pandemiei SARS-CoV-2.
2. Pentru a beneficia de prevederile pct.1, utilizatorii au obligaţia ca până la data de 15 septembrie 2020, inclusiv, să depună la organul fiscal local o cerere de acordare a scutirii, însoţită de o declaraţie pe propria răspundere împreună cu documente justificative, după caz.
DIRECTOR EXECUTIV,
Pavel Neamțiu
|
Nume, prenume |
Funcţia |
Semnătura |
Data |
Vizat de legalitate |
Șerban Stelica |
Consilier juridic |
|
|
Intocmit |
Albu Ioana |
Şef serviciu |
|
27.05.2020 |