Dacă în 2002 Compania de Drumuri a reuşit să colecteze aproximativ 5,5 milioane euro din taxa de drum, astăzi în bugetul CNAIR ajung sute de milioane euro, bani din rovinietă. Totalul încasărilor din rovinietă în primele şase luni ale acestui an a fost de 692,627 milioane lei, TVA inclus. Pentru tot anul 2017, suma încasată de către CNAIR s-a ridicat la 1,303 miliarde lei, TVA inclus. Un calcul simplu arată că taxa de drum a adus, în ultimele 18 luni, aproximativ 430 milioane euro în bugetul CNAIR. Dacă în 2013 taxa de drum a însemnat aproximativ 200 milioane euro în bugetul CNAIR, anul trecut, rovinieta a adus peste 280 milioane euro în conturile Companiei de Drumuri.
Conform prevederilor OG nr.15/2002 privind aplicarea tarifului de utilizare şi a tarifului de trecere pe reţeaua de drumuri naţionale din România, sumele încasate în urma aplicării de către Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere SA a tarifului de utilizare şi a tarifelor de trecere se constituie venit la dispoziţia acesteia şi sunt utilizate pentru proiectarea, repararea, administrarea, întreţinerea, exploatarea şi modernizarea drumurilor de interes naţional, precum şi pentru garantarea şi rambursarea creditelor externe şi interne contractate în acest scop, inclusiv pentru plăţi în numele autorităţii publice contractante, ca urmare a obligaţiilor asumate în cadrul contractelor de parteneriat public-privat în sectorul drumurilor naţionale şi autostrăzilor.
Hagiu: „CNAIR ar trebuie să fie în subordinea Ministerului Economiei“
Fost preşedinte al Federaţiei Române a Operatorilor de Transport (FORT), consultant în transporturi, Augustin Hagiu ne-a explicat că un autovehicul de transport marfă cu masa totală maxim autorizată mai mare sau egală cu 12 tone plăteşte peste 5.000 lei pentru rovinietă. „Fondurile obţinute din rovinietă sunt gestionate de Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere. CNAIR ar trebui să fie în subordinea Ministerului Economiei nu în curtea Ministerului Transporturilor. Chiar dacă se încasează sute de milioane de euro din rovinietă şi taxele de pod, nu se vede nimic în infrastructură. Pe lângă starea deplorabilă a drumurilor din România, transportatorii se lovesc şi de restricţii“, ne-a mai declarat Augustin Hagiu. Potrivit acestuia, FORT s-a opus vehement creşterii tarifelor de rovinietă. „În condiţiile în care calitatea infrastructurii este slabă nu există nicio bază pentru a creşte valoarea rovinietei“, susţine Hagiu.
„Banii din rovinietă nu se reflectă în starea drumurilor naţionale şi autostrăzilor“
Eugen Supuran, administrator al firmei de transport internaţional Maracana, ne-a spus că banii din rovinietă nu se reflectă în starea drumurilor naţionale şi autostrăzilor din România. „Cu banii încasaţi din rovinietă se pot construi drumuri şi autostrăzi. Nu avem parcări, nu avem unde înopta, starea drumurilor şi autostrăzilor din România este inacceptabilă“, a precizat Eugen Supuran.
Acesta a menţionat că nivelul foarte mare al amenzilor pentru lipsa rovinietelor nu este justificat. „Dacă nu ai unde să opreşti, nu ai cum să nu încalci legea. Suntem de acord să plătim o taxă pentru km parcurşi, dar să avem drumuri şi autostrăzi. Din păcate, nu beneficiem de o infrastructură rutieră bine pusă la punct“, a conchis administratorul firmei Maracana.