După cinci ani de la adoptarea legii educaţiei, elevii din România au propriul lor statut prin care sunt stipulate drepturi în premieră. Din toamnă, elevii vor putea intra la clasă cu telefoanele fără să le fie luate de profesori, vor putea veni fără uniformă fără să fie puşi absenţi, dar şi să-şi conteste notele atunci când se simt nedreptăţiţi. Tot în premieră, elevii vor evalua, semestrial, în mod anonim, profesorii. Elevii vor avea inclusiv dreptul să protesteze în şcoală.
Noul statut, pe care elevii vor trebui să-l respecte din toamnă, nu mai permite şcolilor să le impună uniforme, şi chiar îi ajută pe copii să-i schimbe pe profesorii de care sunt nemulţumiţi. Documentul, semnat şi de ministrul Educaţiei, a fost timp de șapte luni în dezbatere publică.
După şapte luni de dezbateri, ministrul Educaţiei a semnat Statutul elevului, un document de sine stătător, cu reguli valabile în orice şcoală din această toamnă.
„Va crea în mod real, mediul în care elevii să poată să-și facă auzită vocea în școală, să se poată implica, să fie cunoscute și recunoscute drepturile și obligatțile pe care le au. În limita respectării legii, ei pot să protesteze și sigur ca rezultatul acestui proces ar putea să fie de la caz la caz îmbunătățirea situației sau respingerea pretențiilor care nu sunt justificate și legitime”, a declarat ministrul Educației.
Vestea bună, pentru părinţii stresaţi că nu au bani de uniforme, este că statutul le permite să-i îmbrace pe copii cu ce au. Pentru elevi, contează mai ales dreptul de a le da ei note profesorilor, anonim.
„În momentul în care directorul unității de învățământ are un feedback negativ în mod anonim ar trebui să-și ridice un semn de întrebare. Iar apoi cred că schimbarea profesorilor la clasă este ceva mai ușoară cu ajutorul statutului, dacă mai mult de jumătate din clasă este de acord cu acest lucru”,a subliniat vicepreședinta Consiliului Elevilor din București, Cristina Redai.
Experţii în educaţie atrag totuşi atenţia că nici noul statut nu le oferă elevilor posibilitatea de a-şi construiască singuri trasee de învăţare.
„E bine că ei vor fi implicaţi de acum încolo în decizii.Rămâne în continuare o mare problemă în învăţământul primar şi gimnazial, unde elevii nu au capacitatea de a influenţa lucrurile”, a atras atenția președintele Federației Coaliției pentru Educație, Daniel Vișoianu.
Ca şi până acum, Statutul Elevului va fi aplicat în corelaţie cu regulamentul intern al fiecărei şcoli.
sursa: www.expunere.com;