Balurile Bobocilor din liceele arădene sunt mai reprezentative decât premiile cu care primarul actual al orașului, Gheorghe Falcă, se laudă. Vă aduceți aminte când prezentatorii evenimentului de divertisment școlar citeau lista cu sponsorii balului? Și cum la finele fiecărui nume de firmă sala striga în cor „SRL”? Așa ar trebui să facă și participanții la conferințele de presă ale lui Falcă, când acesta prezintă un alt premiu pe care l-a „câștigat”.
Nefiind capabil de premii și titluri reale, Falcă le cumpără
Cred că este al 5-lea „premiu” pe care Falcă și l-a însușit de la diverse firme, nefiind un titlu acordat de specialiști, cum ar fi fost cel de Capitală Culturală Europeană 2021, pe care aflăm cu nicio mirare că nu putem să-l luăm pe bune datorită necalificării printre finaliști. Așadar, vorbeam de premii cumpărate. A fost cazul la începutul anului 2015 când vedem clar cum European Business Assembly oferea până și o listă de prețuri pentru „premii” – cu alte cuvinte, ceea ce ni se prezenta ca diplomă de „Destinație Excelentă pentru Afaceri” putea fi orice alt fel de diplomă achiziționată de la magazinul de papetărie și inscripționări de cadouri.
Una este să oferi în dar unui prieten acea cană cu „cel mai tare din parcare”, dar ca un politician să facă asta aproape în fiecare an poate fi deja caz de depresie electorală. În urmă cu câțiva ani și-a luat o diplomă de la o revistă din Banat, apoi văzând că membrii din partidul său au crezut că „e premiu pe bune”, Ghiță Falcă și-a mai luat un premiu de la o firmă de PR. Mai târziu, probabil pentru că alte laude mai importante decât cele venite de la subalterni nu veneau, a decis să-și mai încă o diplomă de revistă, toate având o interpretare complet subiectivă: fie valorificau demersurile sale de politician, fie arătau celorlalți că nu există un oraș mai bine administrat ca Aradul sub mandatul lui. Ceea ce Capitală Culturală Europeană 2021 putea să o facă, dar deh, dacă nu este un SRL sau un ONG care să mai irosească niște fonduri publice, iată că nu se poate.
Distincţia acordată de Clubul Feroviar Român și Asociația Industriei Feroviare din România
nu iese din tiparul celorlalte premii pe care președintele PNL Arad și unul dintre baronii PDL aflați încă pe funcție și le-a procurat de-a lungul timpului. Ni se spune că premiul a fost acordat pentru rezultate deosebite în dezvoltarea transportului urban modern. În mod clar pentru oricine folosește transportul urban cu tramvaie sau autobuz (pentru că autobuz electric sau troleubuz nu se poate vorbi în „modernul” Arad) această afirmație ridică sprâncene și semne de întrebare asupra calității obiective a juriului. „După investiții majore pentru dezvoltarea infrastructurii de transport public pe șine, Aradul a realizat investiții importante pentru achiziția de tramvaie moderne şi are un program de reabilitare a parcului de tramvaie vechi, pentru a creşte confortul oferit călătorilor.” Adică a cumpărat 6 tramvaie noi printr-o licitație cu dedicație, deoarece din una onestă n-ar fi rezultat câștigătoare firma care trebuie, adică cea a prietenului mogul, Astra Vagoane. Iar restul de peste 100 tramvaie vor fi reparate… cândva; la fel și comfortul călătorilor, va fi cândva îmbunătățit. Până atunci, tramvaiele moderne pot rula doar pe o singură rută, deoarece celelalte nu au fost modernizate corespunzător în deceniul de când modestul inginer de drumuri a preluat funcția de primar. Iar pe când alte municipalități au fost mai orientate către cetățeni, costurile din Arad sunt enorme.
Club Feroviar SRL
Nu o spun eu, ci Registrul Comerțului, unde îl găsim sub numărul de înregistrare J40/16302/2003, CIF RO15957066, cod CAEN 7311 – activități ale agențiilor de publicitate. Nu e nicio descoperire jurnalistică. Pe website-ul propriu, stă scris negru pe alb: „Club Feroviar este o companie de consultanţă în dezvoltarea afacerilor, ce acţionează ca o platformă integrată de comunicare adresată organizaţiilor din domeniul feroviar, transportului multimodal şi transportului public.” Mai mult însă, firma reprezintă platforma prin care oamenii interesați se pot implica „ în parteneriatul pentru construirea unui mediu de afaceri feroviar puternic, competitiv şi sustenabil”.
Activitățile lor constau în evenimente. De exemplu, pentru a fi partener principal la Summitul Feroviar din 2010, organizat (pe 5-6 octombrie) la București, plăteai „doar” 9.950 € + 2.200 € (Pachet Media obligatoriu) + 600 € (Pachet Comunicare obligatoriu) + 24% TVA; total: 15.810 € . Ca organizație parteneră, Clubul Feroviar SRL factura numai 6.200 € – din care 4400 € + 600 € (Pachet Comunicare obligatoriu)+ 24% TVA. Dacă doreai să fii doar sponsor masa rotundă, 10.950 € + 600 € (Pachet Comunicare obligatoriu) + 24% TVA = 14.322 €. Iar ca simplu expozant, plăteai 2.900 € /stand sau 47 € /ml material rulant (Expozitie Gara de Nord) + 600 € (Pachet Comunicare obligatoriu) + 24% TVA, adică 4.340 €. Fiecare cu beneficiile sale, desigur.
Pentru evenimentul din (25-26 aprilie) 2012 de la Constanța, calitatea de delegat la Zilele Feroviare (Conferințele Club Feroviar), îți scoteau din buzunar 740 € + TVA (24%), adică 918 € în total. Pentru încă 100 € puteai participa și la cina festivă. Ca membru de Business al Clublui Feroviar, aveai o reducere de vreo 100 €. Prețurile au rămas aceleași și la ediția din 2013. La fel și în (9-10 aprilie) 2014 la Alba Iulia. Aveai însă oportunitatea de a achiziționa studiul de piaţă „România – oportunităţi de afaceri. Dezvoltarea infrastructurii feroviare”, respectiv „România – oportunităţi de afaceri. Freight&Logistics”, fiecare cu 250 € + TVA. Dacă aparițiile în revistă și calitatea de vorbitor se pot cumpăra, nu ar putea fi așa și în cazul unui premiu?
Nu este nimic în neregulă aici. Conform cu domeniul de activitate, firma poate să facă toate evenimentele de mai sus. În statele occidentale, chiar și organizațiile profesionale pot presta astfel de activități, mai ales în relație cu decidenții politici, cât timp se înscriu într-un registru al lobby-ului. Apropo, cum se numește dacă o persoană din conducerea Asociației Industriei Feroviare din România este în același timp și senior partner la Club Feroviar SRL? Secretarul general al AIF modera în 2012 unul din evenimentele de mai sus. Iar dacă asociația „îşi propune să contribuie semnificativ la creşterea notorietăţii transportului pe şină în România”, mă gândesc că ar trebui să colaboreze cu persoane dornice de notorietate, cum este un politician partener al uneia dintre firmele cele mai mari din industria feroviară din România…
Cum premiul de Capitală Culturală Europeană nu a putut fi cumpărat, Falcă încearcă acum o altă păcăleală cu titlul de Capitală Verde a Europei. Sigur, în mintea politicianului încă primar, premiul primit de SRL-ul de mai sus și Asociația domnului Daniel Bîrsan este o recunoaștere a eforturilor deprinse în acea direcție. „Prin realizarea acestor noi investiţii, Aradul se va încadra în una din cele zece condiţii pentru a fi definit ca ‘oraş verde’, având un transport public ecologic”. Zâmbete, râsete și înjurături în minte din partea cetățenilor care așteaptă plouați în stațiile de tramvai „moderne” după următorul tramvai „ecologic” în care vor îngheța de frig următoarea jumătate de oră pentru a parcurge 4 stații. Dar nu știe primarul actual ce se întâmplă prin oraș cu adevărat. Nici cei care i-au scris comunicatul primarului nu sunt la curent cu ce s-a întâmplat în oraș pe parcursul timpului, decât dacă beneficiarul comunicării este președintele PNL Arad. Ei spun că „Aradul este pentru a doua oară laureatul Galei, în 2008 primind distincția pentru programele de dezvoltare a infrastructurii de transport public”. Ce mai contează că CTP Arad a primit premiul de excelență pentru păstrarea patrimoniului feroviar, la același eveniment în anul 2013.
Mă întreb: dacă Gheorghe Falcă ar fi obținut șefia Direcției Județene de Drumuri, așa cum și-a dorit și nu a reușit înainte să ajungă vicepreședinte la Consiliul Județean, instituția care în acest an a fost înjosită de corupția partenerului său electoral, Nicolae Ioțcu, poate azi nu mai eram martorii situației ridicole în care un primar la 10 ani de muncă în administratie, să-și ofere premii de la SRL-uri. În fond, un inginer de drumuri ar trebui să se ocupe de drumuri, nu de transport urban, cultură, finanțe publice și canalizare. Iar la capitolul drumuri, vedem zi de zi, dosar penal după proiecte de dezvoltare greșite și fonduri irosite, că la 10 ani de când este „șef peste oraș” (cum îi place primarului să se laude în partid) firmele asfaltează municipiul când vor și fără să ceară vreun aviz, iar intersecții importante se inundă la o ploie mai serioasă. Falcă nu ar trebui să fie îngrijorat de premii, nici măcar de voturi – pe alea și le cumpără el cumva din fonduri publice, dacă tot nu-l investighează nimeni așa cum ar trebui. Premiille pe care le primește, zilnic de la cetățenii, stau pe buzele șoferilor nervoși și călătorilor frustrați de halul în care merge totul în Arad.
Acest text reprezintă exclusiv opinia autorului, pe care îl puteți găsi la adresa JIMM.ro